شناسهٔ خبر: 35434 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمال تبریزی: برخی اقدامات سینما را از مضامین دینی تهی می‎کند

کارگردان فیلم سینمایی از رییس جمهور پاداش نگیرید با انتقاد از تعویق اکران فیلم سینمایی رستاخیز گفت: این گونه اقدامات دایره موضوعات سینمایی از مضامین دینی را تهی می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، کمال تبریزی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در یادداشتی که نسخه ای از آن به ایرنا ارسال شده ، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد.


در بخشی از یادداشت وی آمده است: با تعویق رستاخیز و عدم امکان نمایش عمومی آن با وجود داشتن پروانه نمایش قانونی، یک بار دیگر سرگردانی و ضعف مدیریت در عرصه تصمیم گیری مدیران سینمایی آشکار شد. چنین رفتارهایی که به طور عمده از سوی اشخاص و نهادهای خارج از حوزه سینما و وزارت ارشاد به فیلمسازان تحمیل می شود؛ عوارض نامطلوبی را در آینده به دنبال خواهد داشت که از جمله این عوارض باید به ضایعه مربوط به دلسردی فیلمسازان و خروج تدریجی آنان از حوزه سینمای دینی اشاره کرد. 

در ادامه یادداشت وی آمده است: رفتار حذفی و عدم وجود تعامل لازم با فیلمسازان، روز به روز دایره موضوعات سینمایی را از مضامین دینی و مذهبی، تهی، و سینماگران را دلزده و ناامید، ناخواسته به سوی نوع دیگری از فیلمسازی می کشاند که نمایش آن ها بر پرده سینماها در حال تکثیر است سرگرمی خلسه آوری که اندیشه در آن کمترین حضور را دارد. 

«همه باید بدانیم که ادامه ممانعت از نمایش آثار توقیفی، تا آنجا که حتی دامن اثری همچون رستاخیز را نیز می گیرد؛ سرانجام به نقطه ای منتهی خواهد شد که نتیجه اش تسلط روحیه احتیاط و بی تفاوتی بر فضای سینمای ایران و در مقابل و در آینده ای نه چندان دور، حاکمیت تدریجی فیلم های بی خاصیت و مبتذل بر سالن های نمایش کشور است.

فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش روز چهارشنبه ۲۴ تیرماه اولین اکران سراسری خود را پشت سر گذاشت ، اما بعداز ظهر همان روز سازمان سینمایی با انتشار اطلاعیه ای از تعویق فیلم برای جلب نظر مراجع خبرداد.

رستاخیز فیلمی با موضوع عاشورا توسط بخش خصوصی تولید و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ۹ سیمرغ بلورین و کسب جایزه بیرق طلایی (ویژه مصطفی عقاد) شده است.

آرش آصفی، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، بهنام تشکر، انوشیروان ارجمند و … و هفت بازیگر از کشورهای عربی در فیلم رستاخیز ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: پس از مرگ معاویه، یزید به عنوانِ خلیفه مسلمین بر خلافت تکیه می زند و به والیِ مدینه نامه می نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد.

نظر شما