شناسهٔ خبر: 35449 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان آمریکایی برای سفر به ایران

یک تورگردان آمریکایی با دعوت از اتباع این کشور برای سفر به ایران، آن‌ها را فراخوانده تا به دیپلماسی مردمی آمریکا و ایران بپیوندند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 برخی از آژانس‌های گردشگری آمریکایی را بر آن داشته تا مشتریان خود را برای سفر به ایران دعوت کنند. جری سورکین (Jerry Sorkin)، مدیر یک آژانس گردشگری آمریکایی که حدود شش سال است به مقصد ایران تور اجرا می‌کند، با ارسال ایمیلی به همه‌ی مشتریان‌اش در سراسر جهان، به توافق صورت گرفته اشاره کرده و نوشته است؛ «با وجود آن‌که همه نمی‌توانند به طور قطع بگویند توافق در "وین" همه مسائل و نگرانی‌ها را حل کرد، ولی حقیقت آن است که پس از سه دهه مذاکرات ثمربخشی صورت گرفته و قدم‌های مثبتی به سمت جلو برداشته شده است.»

 

او سپس اتباع آمریکایی را دعوت کرده تا با سفر به ایران به دیپلماسی مردمی که از سال 2006 با اجرای تورهای گردشگری در ایران آغاز کرده است، ملحق شوند.

 

چنین فراخوان‌ها و دعوت‌هایی در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان آمریکایی هنوز تصویر و اطلاعاتی درست از ایران ندارند. بیشتر آن‌ها گمان می‌کنند چون دولت‌شان در ایران سفارتخانه‌ای ندارد، نمی‌توانند به ایران سفر کنند، خیلی از آن‌ها حتا نمی‌دانند می‌توانند ویزای توریستی ایران را دریافت کنند. سوال بیشتر آن‌ها از آژانس‌های ایرانی این است؛ «آیا به عنوان یک شهروند آمریکایی می‌توانند ویزای ایران را بگیرند؟»

 

شرایط صدور ویزای گردشگری ایران برای اتباع آمریکایی به نسبت آن ضوابطی که آمریکایی‌ها برای سفر اتباع ایرانی تعیین کرده‌اند، بسیار آسان‌تر است.

 

صدور ویزای گردشگری ایران برای اتباع آمریکایی در حالت عادی بین یک تا پنج هفته زمان می‌برد، اگرچه این زمان گاه بسیار کوتاه می‌شود و به چند روز هم می‌رسد، اتفاقی که برای بسیاری از گردشگران آمریکایی رخ داده و آن‌ها را شگفت‌زده کرده است.

 

سال پیش نویسنده‌ی جوان آمریکایی در سفر یک ماهه‌ایی که به ایران داشت، دریافت یک هفته‌ای ویزای ایران را شگفت‌انگیزترین بخش سفرش اعلام کرد، اتفاقی که به گفته‌ی خودش دور از تصور بود و او را شوکه کرد.

 

بنا بر تایید آژانس‌های ایرانی با آن‌که سفر گردشگری اتباع آمریکایی در چند سال اخیر به ایران آسان‌تر شده؛ اما در مقابل، این شرایط برای اتباع ایرانی از سوی طرف آمریکایی چندان تغییری نکرده است.

 

البته به تازگی از برخی آژانس‌های گردشگری شنیده شده است که گردشگران آمریکایی نیز برای دریافت ویزای گردشگری ایران، علاوه‌ بر تحویل مدارک معمول که از دیگر مسافران خارجی دریافت می‌شود، باید اطلاعات یا رزومه‌ای پنج ساله از خود ارایه دهند.

 

با این حال همان آژانس‌های مسافرتی که این ابلاغ را جدید و دستوری تازه می‌دانند، گفته‌اند که در روند صدور ویزای ایران برای گردشگران آمریکایی مانع و مشکلی ایجاد نشده و روال و مدت زمان صدور مثل گذشته است.

 

مرتضی رحمانی‌موحد، ‌معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هرچند از چنین ابلاغی اطلاع ندارد، چرا که "دفتر هماهنگی" مستقر در این سازمان مسؤول ابلاغ چنین دستوری است، دفتری که به درخواست‌ گردشگران آمریکایی برای سفر به ایران رسیدگی می‌کند و مدارک مربوط به ویزای این گردشگران نخست و پیش از وزارت خارجه به آن تحویل داده می‌شود، اما گفته است: «ورود گردشگران آمریکایی به ایران سخت نشده و نمی‌شود. هر گردشگری اگر قرار باشد به ایران بیاید حتما می‌آید، آن هم بدون مشکل.»

 

طبق آماری که «مسعود سلطانی‌فر» از گردشگران ورودی به ایران در سال 93 داده است، سال پیش 4 هزار گردشگر آمریکایی به ایران سفر کردند، در حالی‌که تعداد آن‌ها در سال 92 به 2 هزار نفر می‌رسید.

نظر شما