شناسهٔ خبر: 35472 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی از درخشش سفالینه‌های منطقه فراموش شده ایران در موزه‌های جهان

چاپ دوم کتاب «کاغذ کنان در گذرگاه تاریخ» از سوی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کاغذ کنان یکی از بخش‌های سه‌گانه شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است که زمانی دارای اهمیت فراوان و رونق اقتصادی و فرهنگی بوده تا بدانجا که هنوز هم سفالینه‌های به دست آمده از حفاری‌های این منطقه در موزه‌های بزرگ جهان همچون موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است؛ آثاری که تصاویر آنها در کتاب کاغذ کنان در گذر تاریخ منتشر شده است.

چاپ دوم کتاب کاغذکنان در گذرگاه تاریخ ایران به قلم اکبر پرندی و با تغییرات و اضافی حدود دو برابر کتاب نخستین منتشر شده و قرار است طی مراسمی با حضور نویسنده و مسئولان منطقه‌ای، این نسخه جدید رونمایی شود.این منطقه در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است.منطقه‌ای که امروز کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، روزگاری اوج شکوفایی هنر و صنعت سفالگری بوده است.

در این کتاب درباره منطقه کاغذ کنان آمده است: این بخش تا سال ۵۸ از توابع شهرستان خلخال و مشتمل بر ۱۱۲ روستا و ۳۵۴۲۹ نفر جمعیت بود که در این سال با تصویب شورای نقلاب به میانه پیوست اما بر اساس سرشماری سال ۹۰جمعیت کاغد کنان به ۹۳۶۶ کاهش یافت که نشانه رشد منفی این منطقه است.

نویسنده این کتاب تلاش کرده تا این منطقه را در دوران‌های مختلف تاریخی از اوایل قرون اسلامی و ظهور صفویه تا به امروز مورد بررسی قرار دهد و بدین منظور از اسناد تاریخی متعددی کمک گرفته است. شرح موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی کاغذکنان ، تحولات این منطقه در دوره قاجار و پهلوی و همچنین معرفی دانشمندان، علما و مشاهیر ادبی این منطقه از دیگر بخشهای این کتاب است. همچنین حدود ۵۰ صفحه از کتاب به انتشار اسناد نوشتاری و تصاویری که در تحقیقات مربوط به انتشار این کتاب مورد استفاده قرار گرفته منتشر شده است.

این کتاب در ۳۱۱ صفحه و با قیمت ۲۲ هزار تومان از سوی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

نظر شما