شناسهٔ خبر: 35476 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز روابط فرهنگی ایران و ترکیه در کتابخانه مجلس و ارتباط با مرکز آرشیو عثمانی

رئیس جدید کتابخانه مجلس از تلاش برای آغاز روابط فرهنگی ایران و ترکیه در کتابخانه مجلس خبر داد و گفت: به این منظور هفته گذشته با رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه، دیداری داشتیم و در این دیدار زمینه‌های همکاری بررسی و مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  محمدرضا مجیدی، رئیس جدید کتابخانه مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به برخی از برنامه‌های کتابخانه مجلس که در ماه‌های گذشته به دلیل نبود رئیس به تعویق افتاده بود،‌ گفت‌:‌ من هم در مصاحبه‌های ابتدایی و هم در جلسه معارفه خود اعلام کردم که همه کارهای خوب گذشته با قوت ادامه پیدا می‌کند، اگر نیاز به بررسی مجدد داشته باشد، با نگاه کارشناسانه اصلاحات لازم جهت تقویت بیشتر کار انجام خواهد شد.

مجیدی با اشاره به نشست تخصصی تاریخ مجلس که قرار بود خرداد ماه برگزار شود،‌ افزود:‌ درباره همایش تخصصی تاریخ مجلس نیز تصمیم بر این است که ادامه پیدا کند،‌ منتظر فرصت مناسبی هستیم تا هرچه سریع‌تر این دوره تاریخ مجلس را نیز برگزار کنیم.

جلسات شورای خرید کتابخانه پس از ۵ ماه بازگشایی می‌شود

وی از ادامه یافتن جلسات کارشناسی خرید در کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که از فروردین ماه تعطیل شده بود،‌ خبر داد و گفت:‌ جلسات کارشناسی خرید کتاب متناسب با منابع موجود و امکانات مالی کتابخانه ادامه خواهد یافت. قطعاً هر خریدی متناسب با نیاز کارشناسی است.

مجیدی با اشاره به اینکه کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از مراکز فرهنگی بسیار مهم در کشور است، افزود:‌ من از رسانه‌های کشور تقاضا می‌کنم این ظرفیت را در داخل و خارج از کشور معرفی کنند. متاسفانه آنگونه که شایسته جایگاه فرهنگی کشور است،‌ این کتابخانه در میان دانش‌پژوهان خارجی شناخته شده نیست. در عرصه بین‌المللی باید تبادلاتی انجام شود و تعاملاتی با کتابخانه‌های پارلمانی جهان‌، موزه‌های بین‌المللی،‌ آرشیو‌های اسنادی و ... باید ایجاد شود.

آغاز روابط فرهنگی ایران و ترکیه و ارتباط با مرکز آرشیو عثمانی

وی از آغاز این تعاملات در کتابخانه مجلس خبر داد و گفت:‌ هفته گذشته ملاقاتی با سفیر ترکیه در ایران داشته و درباره ارتباط با مرکز اسناد عثمانی در ترکیه گفت‌وگو کردیم. همچنین درباره اقدامات مشترکی در زمینه ثبت جهانی مواریث مشترک از جمله در کمیته حافظه جهانی،‌ برگزاری همایش‌های علمی مشترک از جمله در موضوع مورد اشاره یعنی مرزهای ایران و ترکیه به عنوان مرز دوستی و فرهنگ و صلح در دهه‌ بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها بر پایه اسناد تاریخی و... به عنوان پیشنهاد برای همکاری مطرح شد.

مجیدی تصریح کرد: از آنجایی که در سال ۹۲ نمایشگاهی از اسناد تاریخی ایران و عثمانی در موزه مجلس شورای اسلامی برپا شده است،‌ در این دیدار خواستار برگزاری نمایشگاه مشابه در مجلس ملی ترکیه شدیم. اخذ غرفه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول ۲۰۱۵ و برگزاری همایش‌های علمی با مراکز دانشگاهی از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح کردیم.

وی در پایان از تبادل برخی منابع چاپی و کتب میان کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سفارت ترکیه خبر داد.

نظر شما