شناسهٔ خبر: 35486 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقالات حسن سیدعرب با موضوع سهروردی‌پژوهی به بازار کتاب می‌آید

حسن سید‌عرب مؤلف آثاری درباره شیخ اشراق از انتشار مجموعه مقالات خود با موضوع سهروردی‌پژوهی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسن سیدعرب ــ نویسنده و پژوهشگر فلسفه از گردآوری مقالات خود با موضوع سهروردی‌پژوهی خبر داد و افزود: ۳۵ عنوان مقاله با این موضوع را گردآوری و برای انتشار آماده کرده‌ام.

مؤلف کتاب «فرهنگنامه سهروردی» و آثاری دیگر درباره شیخ اشراق توضیح داد: این مقالات از ۲۵ سال گذشته تا کنون نوشته شده است و به منظور جمع‌آوری برخی از آنها در مجلدی مستقل، تصمیم به گردآوری و مرتب ساختن آنها گرفتم. قرار است این مقالات به‌زودی در مجموعه «سهروردی‌پژوهی» که از سوی نشر هرمس منتشر می‌شود، به چاپ برسند.

وی درباره تفکیک موضوعی و فصل‌بندی مقالات در کتاب جدیدش گفت: مقالات گردآوری‌شده، در چهار موضوع و یا بخش تدوین شده‌اند. در بخش نخست، «زندگی و آثار سهرودی» قرار دارد که متناسب با این موضوع، چند مقاله درج می‌شود. در بخش دوم، «فلسفه اشراق و جهان‌‌شناسی اشراقی سهروردی» همراه با مقالاتی با این موضوع در اختیار علاقه‌مندان مباحث فلسفه اسلامی قرار می‌گیرد.

مدیر کتابخانه دانشنامه جهان اسلام ادامه داد: بخش سوم کتاب حاضر «مقام تاریخی سهروردی در فلسفه اسلامی» را بررسی می‌کند که در این بخش هم چند مقاله در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در بخش چهارم و پایانی نیز «بررسی‌های تطبیقی فلسفه سهروردی و نقد آراء شرق‌شناسان درباره فلسفه سهروردی» قرار دارد که مانند سایر بخش‌ها دارای مقالاتی متناسب با موضوع بخش است.

سیدعرب درباره مقالات تألیفی خود گفت: دو مقاله از بین این مقالات در کنفرانس‌هایی بین‌المللی در کشورهای فرانسه و ژاپن ارائه شده است و مابقی نیز مربوط به پژوهش‌هایی است که درباره سهروردی انجام داده‌ام. البته چندان علاقه‌ای به تبدیل درس‌نوشته‌هایم به مقاله و کتاب ندارم زیرا تبدیل آنها به کتاب به شکل فنی و حرفه‌ای، دشوار است. همچنین به دلیل اختلاف زمانی بین برخی مقالات در تلاش هستم که پیش از چاپ کامل مقالات، زبان و ادبیات آنها را یکدست‌تر کنم تا علاقه‌مندان، استفاده بهتری از آنها داشته باشند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر انتشارات هرمس در کشور، مجری چاپ مجموعه‌ای درباره شیخ اشراق است که از این پس با عنوان «سهروردی‌پژوهی» منتشر خواهد شد.

به گفته حسن سیدعرب، مجموعه مقالات وی با موضوع سهروردی‌پژوهی در آینده‌ای نزدیک از سوی نشر هرمس به بازار کتاب خواهد آمد.

نظر شما