شناسهٔ خبر: 35493 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کسی حاضر نیست برای علوم انسانی پول هزینه کند

معاون پژوهشی دانشگاه علامه با بیان اینکه کسی حاضر نیست برای علوم انسانی پول هزینه کند، گفت: در بدنه جامعه نیاز به علوم انسانی احساس نمی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شجاع احمد وند افزود: پژوهش در حوزه علوم انسانی با چالش های متعددی مواجه است اما مهم ترین چالش این حوزه این است که هنوز بدنه کلی جامعه نیاز به علوم انسانی را احساس نکرده است و با توجه به اینکه پژوهش های علوم انسانی مستقیما به محصول ختم نمی شود احساس نیاز به این پژوهش ها نیز صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر هزینه تحقیقات در حوزه علوم انسانی از سوی دولت تامین می شود، تصریح کرد: در واقع می توان گفت کسی حاضر نیست برای علوم انسانی پول هزینه کند و در سال های قبل از بودجه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی طرح های کلان ملی تنها ۵۰ میلیارد تومان به حوزه علوم انسانی اختصاص داده شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در دنیا اگر بودجه های مربوط به پژوهش در حوزه علوم انسانی بیشتر از دیگر حوزه ها نباشد اما با آنها برابری می کند.

عدم نیاز محوری پژوهش های علوم انسانی

احمد وند عنوان کرد: در حوزه تحقیقات و پژوهش علوم انسانی محققان بیشتر بر پژوهش های نظری تمرکز دارند و به محصول محوری و نیاز محوری تحقیقات توجه نمی کنند که این امر نیز یک مشکل بشمار می رود.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی تکنیک مورد نیاز برای محصول محوری را در دانشگاه ها فرا نمی گیرند، گفت: دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی ما از نظر قابلیت های ذهنی توانمندی زیادی دارند اما از نظر قابلیت های تکنیکی برای استفاده از تحقیقات و پژوهش های خود با مشکل مواجه هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ورود دانشگاه های جهان به مرحله کارآفرینی افزود: این درحالی است که دانشگاه های ما هنوز در مرحله آموزشی قرار دارند و تنها به این موضوع توجه می کنند.

توسعه ارتباطات بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی

احمدوند با بیان اینکه ارتباطات بین المللی استادان و محققان علوم انسانی کشور با دیگر کشورها محدود و یا قطع شده است، بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی ارتباطات بین المللی خود را افزایش داده و درحال حاضر ما با کشور روسیه و برخی  کشورهای اروپایی مانند اسپانیا که نگاه متعادل تری به حوزه علوم انسانی دارند، فعالیت های علمی مشترک را آغاز کردیم.

وی تاکید کرد: ایران بعد از انقلاب اسلامی صاحب ایده و دیدگاه است و باید تلاش کنیم از طریق پژوهش ها و تحقیقات مشترک بین المللی این دیدگاه را به جهان عرضه کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این دانشگاه برنامه داریم تحریریه های نشریات علمی مشترک را با دانشگاه های بزرگ دنیا ایجاد و مقالات علمی علوم انسانی را در نشریات بین المللی منتشر کنیم تا بتوانیم اندیشه برآمده از انقلاب اسلامی را به دنیا عرضه کنیم.  

نظر شما