شناسهٔ خبر: 35500 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شعر نو در ترازوی تاویل» منتشر شد/ تحلیل مهم‌ترین تاویل‌های شعر نو از آغاز تا امروز

«شعر نو در ترازوی تاویل: نگاهی به مهم‌ترین تاویل‌های شعر نو از آغاز تا امروز» تالیف سیاوش جعفری منتشر شد. نویسنده در این کتاب به نقد و بررسی تاویل‌های موجود از اشعار مطرح‌ترین شعرای نوپرداز ایرانی همچون نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، محمدرضا شفیعی‌کدکنی و فروغ فرخزاد، پرداخته است.

«شعر نو در ترازوی تاویل» با عنوان فرعی «نگاهی به مهم‌ترین تاویل‌های شعر نو از آغاز تا امروز» تالیف سیاوش جعفری از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. کتاب سه فصل دارد که عناوین آن به ترتیب به این شرح است: «شعر نو و مساله تاویل»، «نقد و ارزیابی تاویل‌های موجود در زمینه شعر نو» و «نتیجه‌گیری و پیشنهاد معیارهایی برای انجام و ارزیابی تاویل».

فصل نخست کتاب شامل سه بخش است: «ریشه‌ها و زمینه‌های پیدایش شعر نو»، «جریان‌های شعری معاصر پس از نیما و میزان تاویل پذیری آنها» و «ارزیابی تاویلی جریان‌ها»، عناوین این بخش‌هاست.

فصل دوم کتاب نیز شامل پنج بخش است که عناوین آنها به ترتیب به این شرح است: «نگاهی کلی به تاویل‌ها و درآمیختگی آنها با نقد»، «انواع تاویل از نظر رویکرد مفسر به شعر»، «تاویل شاعرانِ نوگرا از شعر خود و دیگری»، «تاویل‌پذیری شعرها در عمل» و «نمونه شعرها و تاویل‌ها و نقد و تحلیل آنها».

در نهایت فصل سوم نیز شامل دو بخش به ترتیب با این عناوین است: «چالش‌ها و پیچیدگی‌های تاویل» و «پیشنهاد معیارهایی برای تاویل متن».

بخش پنجم این فصل مهم‌ترین قسمت کتاب است. این بخش ۶ قسمت دارد. در قسمت نخست نویسنده به نقد و بررسی تاویل‌های رضا براهنی، سیاوش کسرایی، احمد کریمی حکاک، تقی پورنامداریان، سعید حمیدیان، محمد حقوقی، سیروس شمیسا، صالح حسینی و حسن قاضی مرادی از شعرهای «مرغ آمین»، «داستانی نه تازه»، «مهتاب» و «هست شب» نیما یوشیج پرداخته است.

همچنین در قسمت دوم این فصل نیز نویسنده تاویل‌های داریوش آشوری، پورنامداریان، ع. پاشایی، شمیسا، پروین سلاجقه، از شعرهای «هنوز در فکر آن کلاغم»، «فصلِ دیگر» و «سرود برای مردِ روشن که به سایه رفت» سروده احمد شاملو را تحلیل و بررسی کرده است. در قسمت سوم نیز تاویل‌های عبدالعلی دستغیب، براهنی، حسین پاینده، پورنامداریان، محمدرضا روزبه، شفیعی کدکنی، براهنی و حقوقی از شعرهای «کتیبه»، «زمستان» و «آنگاه پس از تندر» اخوان ثالث نقد و بررسی شده است. قسمت چهارم نیز به بررسی تاویل‌های براهنی، شمیسا و صالح حسینی از شعر «نشانی» سپهری اختصاص پیدا کرده است. در قسمت‌های پنجم و ششم نیز به ترتیب تاویل‌های منتقدان درباره اشعار «آیه‌های زمینی» فروغ فرخزاد و «هزاره دوم و آهوی کوهی» شفیعی کدکنی، بررسی شده‌اند.

نویسنده، کتاب را به تقی پورنامداریان، ادیب معاصر، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسنده کتاب‌هایی چون «رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی» و «خانه‌ام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد» تقدیم کرده است.

«شعر نو در ترازوی تاویل: نگاهی به مهم‌ترین تاویل‌های شعر نو از آغاز تا امروز» تالیف سیاوش جعفری با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۵۱۰ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان از سوی نشر مروارید روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
سیاوش جعفری دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه پیام نور به تدریس اشتغال دارد. از دیگر تالیفات منتشر شده وی می‌توان به «گفتار خسروانی و کردار پهلوانی» اشاره کرد.

نظر شما