شناسهٔ خبر: 35513 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توقیف فیلم های مذهبی بدون منطق علمی و عقلی به پیکره تبلیغ دین لطمه وارد می کند

آیت الله سید محمد علی ایازی معتقد است توقیف فیلم های مذهبی که دغدغه ها و مفاهیم والای انسانی را مطرح کرده ، در درجه نخست به پیکره ترویج و تبلیغ فرهنگ دین لطمه وارد می کند و باعث می شود که فیلم¬سازان صاحب تفکر در این حوزه به ساخت فیلم دینی تمایل نشان ندهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از ستاد خبری فیلم «رستاخیز»، آیت الله سیدمحمدعلی ایازی مدرس علوم فقهی در آغاز صحبت هایش ضمن ابراز تأسف از اتفاقات بوجود آمده درباره توقیف فیلم «رستاخیر» گفت: نه بر مبنای قرآن و نه در روایات رسیده از اهل بیت(ع) دلیلی بر منع تصویر شخصیت­هایی مانند حضرت ابوالفضل وارد نشده است و نه این نشان دادن در عرف جامعه حمل بر توهین تلقی می­شود. در فرهنگ ایران شبیه خوانی و تصویر شخصیت های اسلامی در قالب پرده و عکس سابقه دیرین دارد و هیچ عالم دینی درگذشته آن رامنع نکرده است. در سال­های اخیر هم فیلم­هایی از پیامبرانی همچون موسی و عیسی و داود و سلیمان و یوسف نشان داده شده که برخی از این پیامبران جزو پیامبران اولوالعزم بوده و هیچ منع شرعی از سوی فقها مطرح نشده است. این شگفت انگیز است که کسانی فیلم «رستاخیز» را به این دلیل تحریم کنند.

ایشان درباره آسیب­های معنوی توقیف فیلم­های دینی گفت: واقعیت این است که وقتی فیلمی توقیف می شود، بیشترین آسیب متوجه کارگردان و یا تهیه کننده نیست، بلکه ضربه اصلی به حوزه فرهنگ دین وارد می شود. مهم­ترین پیامد برخوردهای قهری در سینمای دینی این است که تاثیر مستقیم بر جامعه سینماگران و کسانی  که می­خواهند در حوزه مسائل دینی فیلم بسازند، می گذارد و موجب می شود از ورود به این عرصه خودداری کنند. بنابراین ترجیح می­دهند سراغ سوژه­هایی بروند که هزینه های مادی و معنوی کمتری داشته باشند و با منع و مخالفت مواجه نشوند.

نویسنده کتاب «آزادی در قرآن و کتاب» و«قرآن اثری جاویدان» متذکر شد: در واقع زمانی که کارگردان در جریان ساخت یک اثر دینی با هیاهوی بدون پشتوانه های منطق دینی و اعتقادی مواجه می شود، دچار بی انگیزگی می شود و ترجیح می دهد در فضایی آرام و جدا از مسائل دینی مانند فیلم های کمدی و یا بی­محتوا فیلم بسازد، که هزینه هم ندارد و در نتیجه سینمای دینی رشد لازم را نخواهد داشت. کسی که می­خواهد در خدمت به معنویت و اخلاق قرار گیرد، دیگر توقع ندارد از سوی متولیان سنتی دینی- به جای تشویق- این همه مورد هجمه و آسیب قرار گیرد.

آیت الله سید محمد علی ایازی در ادامه صحبت های خود با اشاره به ضررهای مادی که متوجه توقیف فیلم های دینی می شوند، گفت: ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی پر هزینه است و چندین سال وقت و انرژی صرف ساخته شدن فیلم هایی از این دست می شود. حال اینکه توقیف­هایی از این دست باعث می شود سرمایه صرف شده بازگشت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه باید بگویم آنچه در جریان اعتراض به اکران فیلم «رستاخیز» صورت گرفت متعلق به بخش فرهیخته و آگاه حوزه علمیه قم و کسانی که با مقوله هنر هفتم آشنایی دارند، نبود. چرا که آنان به خوبی از مشکلات ساخت یک فیلم آگاه هستند. البته ممکن است که آنان نیز انتقاد داشته باشند، اما موضوع انتقاد با پشتوانه های علمی و منطق دینی، با تحریم و فشار و جوسازی و توقیف متفاوت است و برخوردهای قهری و تکفیری و تحریمی روش دوره تفتیش عقاید است و نمی توان به پای انتقاد گذاشت.

این مدرس علوم قرآنی و فقهی با بیان این مطلب که برخوردهای حذفی به نام دین تمام می شود، گفت: برای این دسته از امور نیاز به کارشناسی و استفاده از عقل جمعی و کارشناسان دینی و تاریخی است که خوشبختانه در این فیلم استفاده شده است. متاسفانه برخوردهای قهری از نوع تحریم و توقیف به نام اصل دین تمام می شود و خطرناک و زیان آور است. برای جلوگیری از این امر می­توان به دو روش عمل کرد؛ روش نخست این است که با مراجع به گفتگو بنشینیم و برای دغدغه­مندان در این حوزه که بسا نگاه سیاسی ندارند توضیح دهیم که واقعیت امر چیست و راه حل آن کدام است.

روش دوم این است همانگونه که صدای مخالفان بلند است، صدای موافقان نیز بازتاب گسترده پیدا کند. ضمن اینکه در میان موافقت ها و مخالف هایی که صورت می گیرد باید شخصیت مستقلی برای نویسنده و کارگردان نیز قائل باشیم و بپذیریم که او هم صاحب دیدگاه است.

آیت الله سید محمد علی ایازی استاد حوزه و دانشگاه در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: جامعه ما باید جامعه چندصدایی شود تا صداهای گوناگون هنری و فرهنگی با رعایت شرط انصاف و معیارهای فهم هنر در حوزه های مختلف شنیده شود.  

نظر شما