شناسهٔ خبر: 35537 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر معادلات آکادمی

تحریم‌های غرب موجب شد که ارتباطات علمی میان نهادهای دانشگاهی کشور با مراجع علمی دست اول تقلیل یابد و امکان انتقال آسان دستاوردهای علوم (اعم از نظریه‌های علمی یا دستاوردهای تکنولوژیکی) کاهش یابد...

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه ایران؛ دکتر ابراهیم حاجیانی در خصوص تأثیر توافق هسته‌ای بر فضای علمی و دانشگاهی کشور اظهار داشت:
یکی از ابعاد تحریم‌های ظالمانه غرب نسبت به جمهوری اسلامی و اعمال تضییقات شدید در حوزه امور علمی، آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی بوده است. نهادهای دانشگاهی کشورهای اروپایی و ایالات متحده، تحت تأثیر فشارهای سیاسی امنیتی دولت‌هایشان و در حرکت‌هایی کاملاً نامأنوس، حتی اجازه تحصیل دانشجویان ایرانی را در برخی از رشته‌های علمی محدود و متوقف کردند.
افزون بر این، طی یک دهه گذشته حجم مراودات و تعاملات علمی –پژوهشی بشدت کاهش یافته و در مجموع حضور و مشارکت محققان ایرانی در عرصه‌های علمی (در سطوح بالا و جدی) سیر نزولی یافت. در واقع، تحریم در حوزه علمی اثرات پنهان، غیرمستقیم و در عین حال بسیار مخربی به جا گذاشت که این وضعیت توأم با سوء‌مدیریت و سیاست‌زدگی حاکم بر فضای دانشگاهی که از سوی مدیران ارشد وزارت علوم طی دولت نهم و دهم دنبال می‌شد، منجر به تضعیف هر چه بیشتر نهاد علم و تنزل کیفیت و تولید علمی، نوآوری و خلاقیت شد.
همچنین باید تصریح کرد فضای هنجاری حاکم بر روابط بین‌الملل موجب شد موج وسیعی از محققان جوان ایرانی که از استعداد و توانمندی‌های علمی برخوردار بودند، به خارج از کشور مهاجرت کنند و در نتیجه کشور و نظام از این ظرفیت‌های بسیار مهم محروم ماند.
از سوی دیگر تحریم‌های غرب موجب شد که ارتباطات علمی میان نهادهای دانشگاهی کشور با مراجع علمی دست اول تقلیل یابد و امکان انتقال آسان دستاوردهای علوم (اعم از نظریه‌های علمی یا دستاوردهای تکنولوژیکی) کاهش یابد و در نتیجه استادان دانشگاه‌ها با مشکلات مضاعفی برای ارائه مباحث جدید در کلاس‌های درس و در خلال طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مواجه شوند و این همه بدان دلیل است که دستاوردهای علمی و نوآوری‌ها صرفاً در فضای تعامل و ارتباطات به دست می‌آید و تولید علم محصول ارتباطات مستمر میان جوامع علمی و دانشگاهی است.
اما اکنون با به نتیجه رسیدن مذاکرات دیپلمات‌های ارشد ایران و توافق هسته‌ای، جامعه دانشگاهی کشور امید فراوانی به دستاوردهای علمی و دانشگاهی ناشی از این توافق دارد و انتظار دارد محدودیت‌های تحمیلی علیه محققان و نهادهای دانشگاهی بسرعت از بین برود و باب مراودات علمی و آمد و شد دانشمندان تراز اول از دو سو گشوده شود.حقیقت آن است که با توجه به رشد آموزش عالی در کشور طی چند دهه اخیر ظرفیت فراوانی برای تولید علم و حرکت در مرزهای دانش از یک طرف و حل و فصل مسائل مبتلابه کشور از سوی دیگر به وجود آمده است اما تبدیل این ظرفیت به صورت بالفعل محتاج تعامل و ارتباط با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی کشورهای پیشرفته است که امید است توافق به دست آمده و لغو تحریم‌ها بستر لازم برای این مهم را فراهم کند.
همچنین باید گفت توافق هسته‌ای بر روحیه و انگیزه‌های جوانان کشور نیز تأثیر غیرمستقیم و بسزایی خواهد داشت و اشتیاق و تمایل آنان را برای ارتقای سطح علمی کشور افزایش می‌دهد.

نظر شما