شناسهٔ خبر: 35547 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تئودور آدورنو

آدورنو آدورنو به عقل و سنت و مدرنیسم اعتماد ندارد. او از ما می‌خواهد این مفاهیم را که همچون وزنه‌هایی سنگین بر جامعه آویزان است، حداقل با دقت بیشتری ببینیم.

تئودور آدورنو

علیرضا شایان‌مهر

ناشر: نشر اختران

تعداد صفحات: ۸۶ صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

 

 

آدورنو دریچه‌ای به جهان مدرن است. زبان فاخر، و پر رمز و راز او در توهم‌زایی از جهانی که ما را درگیر خود ساخته سهم بسزایی داشته است. توجه او به دنیای هنر و موسیقی، بکر و منحصر به فر است. در روزگاری که هنرْ لودگی، پخمگی و پوچ‌گرایی را ترویج می‌کند، باید عبارت‌های آدورنو را چندین بار خواند.

او در پی کشف حقیقت است، به‌راحتی با آنچه پیرامونش را احاطه کرده کار نمی‌آید. شاید همین دلیل کافی باشد تا به آثار او تحرک و پویایی و سرزندگی دهد. او پیوسته ما را به تامل وامی‌دارد. انسان‌های از نفس افتاده را که ندانسته در پی سرابند، به خود می‌خواند.به‌سختی می توان اندیشه‌ی متفکران مکتب فرانکفورت را از هم جدا کرد، البته که هابر ماس فرصت بیشتری برای توضیح نظریاتش داشته و بحث‌های متفاوتی نیز عرضه کرده است. در برخی زمینه‌ها برای فهم بیشتر آدورنو به آثار هورکهایمر و مارکوزه مراجعه شده است.

این کتاب پس از معرفی مکتب فرانکفورت و زندگی آدورنو، در دو فصل مجزا با عناوین «آرای آدورنو» و «بررسی و نقد آرای آدورنو» به این فیلسوف و افکار او پراخته است. در فصول این کتاب همچنین به مباحث و اصطلاحاتی نظیر: «صنعت فرهنگ»، «روشنگری/مدرنیته»، «تمامیت‌خواهی»، «شیءگشتگی»، «تفکر انتقادی» پرداخته شده است.  

نظر شما