شناسهٔ خبر: 35561 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نخبگان ادبی» چشم به راه یک تصمیم/ قانونی که هنوز اجرایی نشده‌است

چهار ماه پس از آغاز زمان قانونی اجرای «آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌گوید شیوه نامه اجرایی این آیین نامه هنوز به تصویب نرسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موضوع جایگاه نخبگان ادبی کشور در میان نخبگان سایر رشته‌های علمی و صنعتی و امکان بهره‌مندی آنها از امکانات بنیاد ملی نخبگان کشور، مدتی است که در میان محافل ادبی کشور دهان به دهان چرخیده و بسیاری از اهالی شعر و نویسندگان به بی اعتنایی مسئولان دولتی به اجرایی کردن آن انتقاداتی را مطرح کره‌اند.

در همین زمینه برخی از فعالان ادبی عنوان می‌کردند که وزارت ارشاد باید نخبگان ادبی را شناسایی و برای استفاده از تسهیلات به بنیاد نخبگان معرفی کند اما مشکل اصلی در این میان نه تنها انتخاب شعرا و نویسندگان بلکه نبود سازوکاری برای حضور این افراد در زمره نخبگان کشور بود.

با این حال اما چندی قبل سعید کرمی مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از تصویب آئین‌نامه‌ای خبر داد که با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه ادبی داد که به استناد سند راهبردی کشور در امور نخبگان «آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده است.

به گفته کرمی بر اساس این سند قرار بر این بوده است برگزیدگان ادبی بر اساس فعالیت‌های ادبی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی در هر یک از حوزه‌های ادبی شامل «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی و ادبی (ازجمله: نویسندگی، ویرایش، آموزش زبان فارسی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های زبانی ‌و ادبی)» و نیز جشنواره‌های مورد تایید بنیاد در دو رده «سرآمد ادبی» و «مستعد برتر ادبی» شناسایی، انتخاب و مشمول تسهیلات بنیاد قرار بگیرند.

پس از گذشت چند ماه از تصویب این آیین‌نامه فرجام عملیاتی شدن این سند را از سعید سهراب‌پور قائم مقام رئیس بنیاد ملی نخبگان جویا شدیم.

در انتظار تصویت شیوه‌نامه اجرایی

سهراب‌پور در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: آنچه تاکنون به تصویب رسیده است یک آئین نامه کلی است که بر اساس آن برخی تعاریف و کارکردهای این «فرآیند انتخاب» تعریف شده است. این نامه نیازمند تصویب هیئت امناست و بعد از آن نیز باید به تدوین یک شیوه نامه برای اجرای آن برسیم و برخی جزئیات اجرایی آن را فراهم کنیم که این شیوه نامه نیز باید مصوب هیئت امنا باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که شیوه نامه اجرایی این آئین نامه کلی در نشست بعدی هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان به تصویب برسد و آماده اجرا شود.

بر اساس آئین نامه کلی مصوب شده، قرار است شورای شناسایی نخبگان ادبی شامل معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یکی از معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتخاب وزیر، یکی از معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری به انتخاب وزیر، یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش به انتخاب وزیر، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و سه نفر از صاحب نظران حوزه ادبیات تشکیل شده و پس از شناسایی نخبگان هر ساله دو جایزه را با عنوان جایزه رشد مستعدان برتر ادبی و جایزه اثرگذاری و الگوسازی سرآمدان ادبی را به منتخبان اهدا کند.

نکته قابل توجه این است که این آئین نامه باید از ابتدای فروردین ماه سال جاری اجرایی می شده که تاکنون محقق نشده است.

نظر شما