شناسهٔ خبر: 35569 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سوگ شهلا را به سمفونی تختی اضافه کردم

لوریس چکنواریان با تاکید بر ساخت آثار ماندگار موسیقیایی برای نسل آینده از پایان ساخت سمفونی مکاشفات یوحنا، عاشورا، کوروش کبیر، تختی و... خبر داد و گفت: سمفونی تختی را به خاطر انسانیت تختی ساختم و پس از مرگ همسرش سوگ شهلا را به آن اضافه کردم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست خبری شب آهنگسازان ایرانی ارکستر البرز با حضور لوریس چکنواریان، آهنگساز، محمد حسین تفرشی، کنسرت گذار و سهراب کاشف، رهبر ارکستر البرز پیش از ظهر امروز ۳۱ تیر در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای محمد حسین تفرشی، سرپرست و مدير اركستر البرز درباره وضعیت و مشکلات موسیقی و لغو کنسرت ها گفت: لغو کنسرت ها، تقابل بین واحدهای مختلف موسیقی چه تشکل های صنفی موسیقی و چه ارگان های دولتی بخش موسیقی بازار موسیقی را آشفته کرده است، بیش از  ۲ هفته است که به دفتر موسیقی درخواست مجوز داده ایم ولی هنوز از اماکن مجوز نگرفته ایم.  

وی خاطر نشان کرد: استعلام هنرمندان برای چیست؟ چرا نوازندگان ارکستر ۳۰، ۴۰ نفره که روی صحنه می روند باید تمام مشخصاتش ارایه و بررسی شود. وقتی نوازنده ای در تالار وحدت می نوازد و در ارکستر صدا و سیما هست  لزوم کسب مجوز چیست؟ اگر برای هر اجرایی بخواهیم این سیکل مجوز را بگیرم نام خوش هنرمندان را زیر سوال می بریم، استعلام چه لزومی دارد.

سرپرست و مدير اركستر البرز خاطر نشان کرد: شب لوریس چکنواریان برای ۸ مرداد برنامه ریزی شده است و ارکستر از روز گذشته تمرینات اش را شروع کرده است.

لوریس چکناواریان، آهنگساز ایرانی نیز گفت: من تشکر می کنم از آقای کاشف که می خواهند آثار من را اجرا کنند، هر نویسنده، شاعر و آهنگسازی خوشحال است که آثارش را در کشورش اجرا کنند من خوشحالم که در تهران عزیز آثار من اجرا می شود.

سهراب کاشف، رهبر ارکستر البرز نیز گفت: برای من باعث افتخاراست که آثار چکناواریان را اجرا کنم، این قطعات از کودکی برای من آشناست.

محمد حسین مقدس تفرشی اظهار داشت: اگر به هر دلیلی ارکسترهای دیگر می توانند فعالیت کنند ارکستر البرز که یک پشتوانه و پیشینه ای در این خصوص دارد محدود شود،دلیل ندارد که پس از راه اندازی ارکستر ملی ارکسترهای بخش خصوصی محدود شود. متاسفانه مشکلی وجود دارد من ایراد را مستقیما در قالب یک رفتار حرفه ای و دور از حواشی خدمت متولیان دفتر موسیقی و سازمان صدا و سیما اعلام کردم، اگر ما فعالیت می کنیم باید خوشحال باشند که نوازندگان در جای دیگر فعالیت کنند و کسب درآمد می کنند و به موسیقی خدمت می کنند.همه ما در حوزه موسیقی فعالیت می کنیم اگر کیفیت کار باعث عدم پیشرفت کار شود نقد کنند، اما محدود کردن نوازنده که در پی آن محدود کردن اجرا کار ردی است، برای یک اجرا ما برنامه ریزی می کنیم که ارکستر سمفونیک، ارکستر ملی و ارکستر صدا سیما برنامه نداشته باشند. پسندیده نیست که من به عنوان برنامه گذار یک ساز را از سالن امانت بگیرم ضمانت لازم را ارایه بدهم  و الان با مشکل مواجه شوم، در زمان ارجمند به راحتی این کار انجام می شد. نیت ما انجام یک کار هنری فاخر است.

سهراب کاشف درباره اجرای آثار لوریس چکناواریان در برج میلاد گفت: بخش هایی از عاشقانه ها، سوئیت پردیس و پرسیا، سوئیت رستم و سهراب، سوئیت آرارات و بخش هایی از کوروش کبیر در این شب اجرا می شوند.

چکناواریان درباره دلایل سکوتش در این سالها گفت: اتفاقی نیفتاده است، ۴۰ سال پیش من استاد دانشگاه در آمریکا بودم و استعفا دادم. گفتم می خواهم آزاد باشم، می خواستم در آزادی خلق کنم، من ۴۳ سال است که آزادی دارم، در این مدت رهبری یا آهنگسازی می کنم نظم این کار متفاوت است، از ۱۰ سال پیش کارهایی که نوشته بودم را می خواستم به ناشر بدهم که این آثار در ابتدا باید وارد کامپیوتری می شد. ۱۸ هزار صفحه پارتیتور چند سال طول کشید تا وارد کامپیوتر شود، من خودم را زندانی کردم که در این آخر عمری آثارم را بنویسم، در مدتی که رهبری می کنم یک نت نمی توانم بنویسم، در این مدت که می نوشتم کارهایم را انجام دادم.

لوریس چکنواریان از ساخت قطعه «مکاشفات یوحنا» خبر داد و گفت: این اثر را یک هفته پیش نوشتم این اثر ۶ ساعته است.

وی همچنین از اتمام سمفونی کوروش کبیر  خبر داد و افزود: در دوران نوشتنم  اپرای عاشورا را نیز  ساختم.

لوریس چکنواریان از ساخت سمفونی تختی خبر داد و گفت: تختی را خیلی دوست دارم نه به خاطر ورزشکاری بلکه به خاطر انسانیت، بعد از اینکه این سمفونی را نوشتم با خانمش قرار گذاشتم رفتم دیدم پس از یک ماه ایشان فوت کردند و پس از آن «سوگ شهلا» را در ادامه سمفونی نوشتم. همسر تختی در موقع خداحافظی به من گفت که اگر ۱۸ سالم بود باز با تختی ازدواج می کردم.

وی از ساخت سمفونی«صحنه مرگ صادق هدایت» خبر داد و گفت: من این نویسنده را خیلی دوست دارم، از روی فانتزی خودم از کتاب های« بوف کور» و «زنده به» گور این اثر را که یک ساعت طول می کشد نوشتم، اما  نمی دانم کی اجرا می شود.

این آهنگساز افزود: کارهای جدی این خصوصیت را دارند که معلوم نیست کی اجرا می شود. من آهنگساز امروز نیستم من می نویسم که نسل آینده اجرا کنند، من تاکنو آثار یک بار مصرف ننوشتم.

چکنواریان با ابراز خرسندی از اجرای آثارش گفت: من افتخار می کنم که آقای کاشف که در وین با وی آشنا شدم و آدم با استعدادی است که کار خود را بلد است آثارم را اجرا می کند.

این آهنگساز اظهار داشت: مهم این است که آثارم اجرا و چاپ شود. امیدوارم این کنسرت ادامه پیدا کند و در کنسرت های مختلف آثار من اجرا شود.

چکنواریان  درباره همکاری با ارکستر ملی و سمفونیک گفت:با همه همکاری می کنم خوشحال می شوم در مملکتم با همه هکاری داشته باشم، هنرمند باید آزاد باشد، ناراحت بودم که اعضای ارکستر صدا و سیما با گروهی به خارج رفتند و همه را بیرون کردند، این توهین به هنر است، موزیسین با اجرا در گروه های مختلف تجربه اش بیشتر می شود. من با یک چیز همیشه مخالفت کردم اینکه کسی در ارکستر سمفونیک می زند نباید در ارکستر ملی بزند.

سهراب کاشف با بیان اینکه کیفیت ارکستر در ایران دست کم گرفته شده است، گفت: در زمینه آواز و رهبری ارکستر مشکل داریم در دانشگاه این رشته ها را نداریم، نمی شود این کارها را تجربی انجام داد، نیاز به سواد آکادمیک دارد و تجربه هم می خواهد، باید در ایران رشته رهبری ارکستر داشته باشیم.

نظر شما