شناسهٔ خبر: 35573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فقدان نگارخانه حرفه‌ای در استان‌ها، مشكل عمده هنرمندان تجسمی

روح الله جهانبین، نگارگر استان چهارمحال و بختیاری نبود نگارخانه حرفه ای در استان های كشور را یكی از مشكلات عمده هنرمندان تجسمی برشمرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، جهانبین نگارگر استان چهارمحال و بختیاری گفت: در بخش نگارگری در استان چهارمحال و بختیاری از نظر تدریس مشكل خاصی نیست ولی نبود نگارخانه جهت ارائه آثار به مردم و همچنین عدم خرید آثار تولیدی هنرمندان استان باعث خطر بی انگیزگی در این هنرمندان شده است.
جهانبین درباره جایگاه نگارگری در هنر ایرانی اسلامی گفت: هنر نگارگری در دورانی كه نقاشی تقریباً در تحریم بود بار اصلی را به دوش می كشید. هنرمند ایرانی با نگاه ژرف خود در پی خلق اثری جاودان و معنوی است و در خلق آثار خود با توجه كمتری به ظاهر بیشتر به تاثیرگذاری اثر بر مخاطب تكیه كرده است. بیشترین كتابی كه در ایران تصویرسازی شده شاهنامه فردوسی است كه جزو آثار بی نظیر و ماندگار است.
این نگارگر استان چهارمحال و بختیاری در باره جایگاه هنر نگارگری در جهان امروز افزود: اگر با نگاهی توام با مقایسه نگارگری گذشته و امروز را بنگریم، جایگاه قابل قبولی نداریم به جز هنر تذهیب آن هم در كشورهای عربی و تركیه. ولی اگر منظور ساختار و كمپوزیسیون كلی هنر ایرانی است، می توان گفت كه جهان امروز به شدت تحت تاثیر هنر ایرانی است.
 به گفته وی، زمانی كه ما در تولید آثار هنری خود به بطن و درون اثر و فلسفه وجودی جهان می اندیشیدیم كل جهان به ظاهر و طبیعت توجه داشتند و در قرن حاضراست كه شاهد درون گرایی هنرمندان جهان هستیم و البته تولیدات هنری دوران مدرن شاهد این مدعاست.
با توجه به اینكه آموزش نگارگری از سال ۸۳ در استان چهارمحال و بختیاری شكل گرفته ولی پیشرفت قابل توجه ای داشته است كه برپایی نمایشگاه های متعدد گروهی از هنرجویان و هنرمندان در استان و دیگر نقاط كشور و شركت هنرجویان در جشنواره های متعدد و كسب رتبه های كشوری پیشرفت این هنر اصیل ایرانی را نشان می دهد.
این هنرمند نگارگر درباره برگزاری جشنواره های هنرهای تجسمی گفت: بدون شك قرار گرفتن آثار هنرمندان در جشنواره های مختلف هنری باعث ارزیابی هنرمندان از آثار یكدیگر می شود و این خود زمینه ساز پیشرفت هر هنرمند در هر رشته هنری است.

روح ا... جهانبین متولد ۱۳۵۸ در شهركرد است. او از سال ۱۳۷۱ نگارگری را آغاز كرده و در محضر اساتیدی چون مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاكستانی این هنر را آموخته است. جهانبین تاكنون سه نمایشگاه انفرادی در سال های ۱۳۸۶ حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ،۱۳۸۸ فرهنگستان هنر تهران و ۱۳۸۹ موزه هنرهای معاصر اصفهان برپا كرده است. او همچنین كارگاه و نمایشگاهی در كشور امارات و دبی در سال ۸۹ برگزار كرده است. از افتخارات وی می توان به برگزیده شدن در دوسالانه های نگارگری موزه هنرهای معاصر تهران در سال های ۸۵ و ۹۰ اشاره كرد.

نظر شما