شناسهٔ خبر: 35610 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه‌ای منسجم و چهارزبانه درباره بزرگترین فیلسوف پس از ارسطو

جعفر آقایانی چاوشی، مجموعه مقالاتی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه درباره ابن‌سینا را در کتابی نوانتشار با عنوان «پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی بوعلی‌سینا» گردآوری و ویرایش کرده است تا مجموعه‌ای منسجم درباره آثار این فیلسوف و دانشمند بزرگ را در دسترس خوانندگان قرار دهد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی بوعلی‌سینا» گردآوری و ویرایش جعفر آقایانی چاوشی کتابی دربردارنده مقالات برگزیده همایش بین‌المللی «بوعلی‌سینا» و نیز مقالاتی دیگر است که به سفارش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فراهم آمده‌اند و منتشر شده‌اند.

آقایانی چاوشی در مقدمه کتاب نوشته است: «مجموعه مقالاتی را که پیش‌روی دارید به دانشمندی اختصاص دارد که شهره آفاق است. فیلسوفی که پس از ارسطو، قطعاً بزرگترین فیلسوف در همه قرون و اعصار است. نیمی از مقاله‌های مندرج در این کتاب، متن سخنرانی‌های همایش بین‌المللی بوعلی‌سینا است که از اول تا سوم شهریور سال ۱۳۸۳ در همدان برگزار گردید. مابقی مقالاتی است که سفارش ترجمه و یا نگارش آن‌‌ها به مترجمین و نویسندگان داده شده تا مجموعه‌ای منسجم درباره آثار این فیلسوف در دسترس خوانندگان قرار داده شود.»

آقایانی چاوشی، مقالات را در سه بخش فارسی، عربی و لاتین (انگلیسی و فرانسه) تدوین کرده است. در بخش فارسی ۱۶ مقاله گردآوری شده است. خوانندگان در این بخش می‌توانند، مقالاتی از محمدجواد ناطق، مهدی نجفی‌ افرا، محمدعلی اژه‌ای، اکبر فایدئی، مهدی دهباشی، سید محمد منافیان و دیگران را از نظر بگذرانند.

بخش مقالات عربی در بردارنده سه مقاله است. در این بخش مقالاتی از لطفی خیر‌الله، د. محمد‌المصباحی و ا. د. محمدعلی آذرشب درباره ابن‌سینا آمده است.

بخش لاتین، هشت مقاله از جعفر آقایانی چاوشی، هانس دایبر، سید زیلور رحمان، ون سهیمی ون عبدالله، یانیس اشوتس، لطیمه پروین پیروانی، س. م. عزیزالدین حسین و اسماعیل مارسینکوفسکی را در بر می‌گیرد.

در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «خیر و شر در فلسفه ابن‌سینا: نقد تطبیقی الهیات و مسئله شر» نوشته قاسم ‌پورحسن، می‌خوانیم: «مسئله شر، یکی از گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین مسائلی است که از دیرباز در الهیات فلسفی مورد بحث قرار گرفته است. ابن‌سینا که بزرگترین فیلسوف اسلامی محسوب می‌شود، در سه اثر خود یعنی «النجاة»، «الشفاء» و «اشارات و تنبیهات» به مسئله خیر و شر پرداخته و می‌کوشد تا نخست این دو مفهوم را تبیین کرده و آن‌  گاه با رویکردی واقع‌گرایانه اشکالات در این زمینه را پاسخ دهد. در دوران معاصر، مهمترین نزاع ملحدان و دینداران در مسئله شر رخ داده که بررسی برخی از اساسی‌ترین ایرادات و نقد آن‌ها بر اساس فلسفه ابن‌سینا، می‌تواند وجوهی از موضوع خیر و شر را آشکار سازد.» (ص ۲۸۳)

«پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی بوعلی‌سینا» در ۴۶۸ صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا منتشر شده است. علاقه‌مندان برای مشاهده صفحات نخستین، فهرست و مقدمه این اثر می‌توانند اینجا را کلیک کنند.

نظر شما