شناسهٔ خبر: 35619 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فرار شاهانه» مستندی از تاریخ انقلاب است

كتاب «فرار شاهانه» از مجموعه روزهای انقلاب كه با روایت داستانی ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ را به تصویر می كشد، توسط سوره مهر در كتابفروشی ها توزیع شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری داوود امیریان نویسنده كتاب «فرار شاهانه» ،گفت: «درست است كه كتاب روایت داستانی از ۲۶ دی ماه است اما ما در این كتاب سعی كردیم، ماجراهایی كه قبل از ۲۶ دی ماه آغاز می شود و اتفاقاتی كه پیش و بعد از آن برای شاه و خانواده اش می افتد را هم روی كاغذ بیاوریم».

امیریان ادامه داد: «در این كتاب ابتدا، تاریخ قبل از ۲۶ دی ماه و روایت هایی از ترك حاكمان پهلوی در دوره های گذشته، مانند رضاشاه كه از ایران به خاطر جنگ جهانی دوم رفته بود، پرداخته شده است. بعد از آن، ماجرای ۲۶ دی ماه و فرار شاه و پیروزی انقلاب اسلامی نقل شده است. بخش سوم كتاب هم به اتفاقاتی كه بعد از مهاجرت بر سر خانواده شاه به خصوص خود شاه و همسرش می آید، می پردازد.»

این نویسنده به گوشه ای از خاطراتی كه در كتاب خود آورده اشاره كرد و گفت: «شاه بعد از ترك ایران، شاهد اتفاقات ناگواری در زندگی خود بوده است. با اینكه او یك سال قبل از پیروزی انقلاب پذیرای جیمی كارتر بوده و حتی مراسم ضیافتی برای او در ایران ترتیب می دهد، اما یك سال بعد كارتر حتی حاضر نیست شاه را كه بیمار است و احتیاج به مداوا دارد در خاك آمریكا پذیرا باشد. برای همین شاه مجبور می شود به مصر، مراكش و پاناما سفر كند. وضعیت زندگی شاه به گونه ای می شود كه دولت پاناما به او دروغ می گوید كه می خواهند تو را بكشند. برای همین شاه برای تامین امنیت خود مجبور می شود هزینه كماندوها را برای محافظت خود بپردازد. در نهایت هم شاه مخفیانه با یك هواپیمای درجه پایین به آمریكاسفر می كند و در بیمارستان فوت می كند.»

امیریان از نوع نگارش كتاب گفت: «در این كتاب هدف این بود كه  داستان از شخصیت پردازی ها و وقایع تخیلی داستانی كه باعث تحریف حوادث شود دور باشد. بر همین اساس، كتاب روایتی مستند از واقعیت های دوران انقلاب است كه مانند جورچین كنار هم قرار گرفته تا در نهایت تصویر كاملی از رخداد تاریخی ۲۶ دی ماه را نشان دهد.»

وی همچنین اشاره كرد: «من سعی كردم در این كتاب نقل خاطرات را به گونه ای داشته باشم تا برای مخاطب نوجوان جذابیت لازم را داشته باشد و بیان راحت آن باعث شود تا خواننده تا پایان داستان پیش رود.»

این نویسنده ادامه داد: «برای اینكه نگارش محتوای كتاب نیز روایت مردمی و عامی تر داشته باشد از منابعی چون روزشمار انقلاب میرزاباقر علیان نژاد، گفت‌وگوهای رسانه ای فرح پهلوی، روزنامه اطلاعات و كیهان و خاطرات خدمه های شاه استفاده كردم.»

امیریان ضمن اینكه كودكان و نوجوانان به كتاب هایی همچون فرار شاهانه نیاز دارند، گفت: «تاریخ انقلاب اسلامی بسیار مهجور است. با توجه به اینكه بین پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس فاصله زمانی چندانی وجود نداشته، اكنون بیشتر ادبیات به همان دوران جنگ خلاصه می شود و آثار كمتری از دوران انقلاب را شاهد هستیم. به ویژه مجموعه هایی مانند كتاب روزهای انقلاب كه واقعیت های این دوران را به نگارش روایتی و داستانی نقل می كند.»

وی ادامه داد: «به نظرم واقعا با یك عنوان كتاب نمی توان پاسخ خواننده را داد. می توان مجموعه روزهای انقلاب را به عنوان گام نخست دانست. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد؛ چراكه هنوز سوژه های بسیار و ناشناخته كه تاریخ كشور را نشان می دهد، روی زمین مانده است.»

نظر شما