شناسهٔ خبر: 35651 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«در خدمت و خیانت روشنفکران» نقد و بررسی می‌شود

هفتاد و چهارمین نشست دوشنبه­ های کتاب اندیشه در فرهنگسرای اندیشه به نقد و بررسی کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکرانِ» جلال آل احمد اختصاص یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ادامه سلسله نشست­ دوشنبه­ های کتاب اندیشه، کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اثر تاریخی جلال آل­ احمد نقد و بررسی می­ شود.

در این نشست که با موضوع نگاهی دوباره به اثر تاریخی جلال­ آل احمد برگزار می ­شود، دکتر صادق زیباکلام و دکتر ابراهیم فیاض سخنرانی خواهند کرد.

شایان ذکر است این برنامه روز دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اجتماعات فرهنگ­سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار و حضور برای علاقمندان آزاد است.

کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مانیفست فکری جلال آل احمد است که بعد از قیام پانزده خرداد و برملا شدن خیانت روشنفکران غربزده ایرانی و آشکار شدن چهره حقیقی آنها، جلال بر آن شد که در عقاید و ایدئولوژی­های گذشته خود تجدید نظر کند و دیگر بار به اصالت و هویت گذشته فرهنگی خود که همانا بازگشت به خویشتن و سنت اسلامی است رجوع نماید و از حزب بازی و سیاست گرایی بی اصالت دست بردارد که حاصل این بینش فکری جدید او، در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» تجلی یافته است.

در بخشی از این کتاب می­ خوانیم: همیشه عقده نداشتن تاثیر در جامعه و در میان اکثریت مردم، روشنفکر ایرانی را آزار و اذیت کرده است و او را وادار ساخته به آرزوهای دور و دراز دامن بزند و رفاه روشنفکر جماعت که به قیمت حرمان، اکثریت فراهم آمده، مانع از آن می­شود که در غم دیگران شریک باشد. چنین می ­شود که او کم کم خنگ می­ شود یا مالیخولیایی یا هروئینی یا مدرنیست و غرب زده و از اثر افتاده و مهم تر از همه این که کم کم همه ایده آل­ها را رها می کند و آدمی می­شود بی خاصیت و سلب حیثیت شده و عقیم.

نظر شما