شناسهٔ خبر: 35681 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد علم در گروی آرمان گرایی دینی است نه مادی

امروز جهان علمی سبک زندگی ای را عرضه کرده که چیزی جز ضرر برای آینده بشر در برندارد؛ آرمان های آن تنها برای زیستن تعریف شده اما نه زیستی برای رشد و تعالی.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، رییس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به رابطه معنادار پیشرفت علم و روحیه آرمان گرایی اظهار کرد: به طور کلی آرمان گرایی امری فطری است و تمامی انسان ها در پی آرمان های تعریف شده در ذهن خود هستند.

وی ادامه داد: اما آرمان گرایی به طور حتم یکی از ملزومات پیشرفت علم است و انسان ها به طور طبیعی در پی کسب فردایی بهتر هستند و به این معنا که اگر برای خود آرمانی نداشته باشند، نمی توانند کاری انجام داده و پیشرفت کنند اما در این میان دین آمده است تا آرمانی گرایی انسان را جهت داده و سمت و سو بخشد چرا که ارزش انسان بیش از آن است که خود را فدای آرمان های مادی کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: اما مهم آن است که آرمان ها باید جنبه معنوی نیز داشته و اموری دست یافتنی باشند نه این که اموری تخیلی و غیرواقعی ضمن آن که انسان باید بداند این جهان مادی به گونه ای است که او به تمام خواسته های خود نخواهد رسید و به بخشی از آنها که جاودانگی را در دل دارد، در دنیای دیگر دست یافتنی است.

وی عنوان کرد: بنابراین، پیشرفت علم با روحیه آرمان گرایی تاثیر مستقیم و تنگاتنگی دارد و در آموزه های دین نیز انسانی که دو روز او بدون پیشرفت و تغییری مانند هم باشد، ضرر دیده است و این امر از حیطه سیره اهل بیت علیهم السلام خارج است و ائمه اطهار علیهم السلام قائل به ترسیم چشم انداز برای آینده بوده اند و اینکه زندگی آدمی رو به صعود و پیشرفت حرکت کند.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: در همین راستا دانش بشری که بخشی از آن الهام گرفته از تعالیم دین و برنامه های معنوی است، یکی از لوازم اش آرمان گرایی و تاثیر متقابل آن و حیطه هایش است.

وی همچنین با اشاره به تاثیر مستقیم روحیه آرمان گرایی با سبک زندگی گفت: آرمان گرایی اگر هدف مند باشد، قطعا تاثیر مثبتی در اصلاح سبک زندگی خواهد داشت و در غیر این صورت، نمی توان بدون روحیه آرمان گرایی نیز سبک زندگی مطلوبی را انتظار داشت.

رییس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: امروز مشاهده می کنیم حتی جهان علمی مسائلی در سبک زندگی خود دارد که چیزی جز ضرر برای آینده بشر در برندارد هر چند این جامعه علمی است اما به دلیل آن که هدفمند نیستند، آرمان های آنها تنها برای زیستن تعریف شده است نه زیستی برای رشد و تعالی به همین علت آنها به شدت دچار مشکلات و پیچیدگی هایی شده اند که بشر را سرگردان کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در این سبک از زندگی، جنبه های مادی اولویت داشته و پررنگ است تا جایی که تنها به «من باید باشم، هر چند دیگران نباشند» توجه می شود که این سبک زندگی، نه اسلامی است و نه انسانی و بلکه جنبه حیوانی دارد.

حجت الاسلام نواب در پایان خاطر نشان کرد: اگر در سبک زندگی، محور و هدف تنها انسان باشد، این زندگی قطعا دچار آسیب و مشکل خواهد شد به ویژه در برنامه های کلی نظام زیستی خود، درگیر بحران می شود در حقیقت انسان تنها باید خود را فدای اعتلا و تعالی اش کند نه برنامه های شخصی و در این راستا روحیه آرمان گرایی معنوی در همه جنبه ها از جمله پیشرفت علمی می تواند تاثیر مستقیم و بسزایی داشته باشد.

نظر شما