شناسهٔ خبر: 35682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کزازی: به یادمان‌های کرمانشاه دلخوشم

دکتر میر جلال‌الدین کزازی معتقد است: اگر آنچنان که بایسته است به مایه‌های کرمانشاه پرداخته شود، می‌تواند یک ابرشهر شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این استاد ادبیات و زبان فارسی در آستانه پنجم مرداد روز ملی کرمانشاه گفت: بارها به شیوه‌های گوناگون گفته‌ام و نوشته‌ام و بی‌گمان همه کرمانشاهیان فرهیخته و اندیشمند می‌دانند که کرمانشاه شهری است با توانش‌ها و مایه‌های بسیار.

وی ادامه داد: آنچه کرمانشاه دیری است از آن در رنج است بی‌مایگی، کم‌توانی و بی نوایی نیست، آن است که زمینه بدان سان که می‌سزد هرگز فراهم نشده‌ است تا آن مایه‌ها و توانش‌های فروخفته و نهفته به کردار درآیند، شکوفا بشوند و در سایه آنها کرمانشاه شهری آبادان، پیشتاز، توانگر و پرآوازه بشود و یکی از کانون‌های شکوفای فرهنگ، دانش، اقتصاد و هرچه از این دست در پهنه ایران زمین باشد.

این محقق از کرمانشاه به عنوان شهری باستانی و تاریخی یاد کرد و افزود: بارها گفته‌ام کرمانشاه و شهرهای پیرامون آن یکی از برترین کانون‌های باستان‌شناسی را می‌سازند.

کزازی یادآوری کرد: یادگاه‌ها و نشانه‌های نازش‌خیز پرشمار از تاریخ و فرهنگ شکوهمند و بی‌مانند ایران را در جای جای استان کرمانشاه آشکارا می‌توان دید.

این پژوهشگر کرمانشاهی با اشاره به اینکه از کرمانشاه در نامه کهن "بندهشن" که به زبان پهلوی نوشته شده‌ سخن رفته ‌است، خاطرنشان کرد: نام کرمانشاه در ریخت "کرمینشان" در بندهشن آورده‌ شده ‌است، هنگامی‌که در این دفتر دیرینه از کوه بیستون سخن رفته است، کوهی که در گونه خود نه تنها در ایران که در جهان بی‌همتاست و نمادی است بلند و ورجاوند از تاریخ و فرهنگ ایران زمین.

به گفته این استاد دانشگاه در این نامه گرامی آورده شده ‌است که کرمینشان شهری بوده‌ به دامنه بیستون و این کوه آنچنان گرامی بوده و پرآوازه و ارجمند که نام آن شهر سرانجام بر شهری که امروز کرمانشاه نامیده می‌شود افتاده ‌است.

کزازی با اشاره به اینکه سخن گفتن از دیرینگی کرمانشاه به درازنا می‌کشد، ادامه داد: کرمانشاه را بتری‌ها و والایی‌هایی دیگر هم هست، که اگر برنامه‌ریزان، سامان‌دهان و دست‌اندرکاران از آن به شایستگی بهره ببرند من برآنم که کرمانشاه می‌تواند ابرشهر شود و یکی از برترین شهرهای ایران زمین.

وی از جغرافیای کرمانشاه به عنوان جغرافیایی در گونه خود دگرسان و چشم‌نواز یاد کرد و گفت: روزگاری به خوشی، سبکی، دل‌آویزی و گوارایی به آب و هوای کرمانشاه دستان می‌زدند و آن را برای شهرهای دیگر نمونه می‌آوردند و به رخ آن شهرها می‌کشیدند، اما تنها اگر نگاهی در این روزگار به هوای کرمانشاه بیفکنیم یا آب آن را بچشیم آشکارا در خواهیم یافت آن آب و هوای سبک و دلچسب یکسره دگرگون شده ‌است.

این پژوهشگر کرمانشاهی تصریح کرد: روزگاری ما در سالیان پیش بر دامنه تاق‌بستان می‌ایستادیم و فراپیش خویش دریایی سبز، نا آرام و تپنده را می‌دیدیم که تا دورجای دامن در می‌گسترد و امروز در دامنه کوه پیش روی خود چه می‌توانیم دید؟

کزازی ادامه داد: رودهای خروشان کرمانشاه که گفته می‌شد آب آنچنان در آنها پرتوان است و به ‌نیرو که گاهی فربه را هم با خود می‌تواند درکشید، به جویباران خرد فرو کاسته‌اند.

وی اظهار کرد: نشانی آنچنان از باغ‌های خرم و پهناور کرمانشاه که مایه خرمی و شگفتی می‌شدند فرا دید نمی‌آید.

به گفته این استاد دانشگاه، دیگر نمود و نشانی از روغن کرمانشاهی که در ایران و کشورهای دیگر به ستایش از آن سخن می‌رفت چندان برجای نمانده ‌است.

کزازی خاطرنشان کرد: من از آنچه که بر زبان می‌آورم به راستی اندوهناک می‌شوم و تنگدل.

وی بیان کرد: کرمانشاهی که من بدان مهر می‌ورزم و آن را می‌ستایم بیشتر کرمانشاهی است که در دل و یاد من است نه آن کرمانشاهی که هم اکنون پیشاروی خویش می‌بینم و من بیش با یادمان‌های کرمانشاه دلخوشم.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: دوباره می‌گویم از دید من کرمانشاه می‌تواند هرآنچه بوده ‌است دگربار بشود و حتی فراتر از آن برود، اگر این شهر گرامی را به درستی بشناسیم، به مایه‌ها و توانش‌های آن پی ببریم و بر این شهر دل بسوزیم.

وی با بیان اینکه باید بر آبادانی و شکوفایی کرمانشاه بکوشیم، افزود: کار چندان دشوار نیست اگر کمر بربندیم به انجام دادن آن و این امیدی است که من همواره برای کرمانشاه که زادبوم من است و در چشم من گرامی‌ترین شهر، در دل می‌پرورانم.

نظر شما