شناسهٔ خبر: 35695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاکید بر تخیل/ اجرا با ایده تازه

نمایش «صندلی ها» به کارگردانی طلیعه طریقی اقتباسی از نمایشنامه مشهور اوژن یونسکو است که این شب ها در نمایشخانه استاد انتظامی به روی صحنه می رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ طلیعه طریقی نویسنده و کارگردان نمایش «صندلی ها» درباره اجرای این نمایش گفت: متن این نمایش اقتباسی آزاد از نمایشنامه «صندلی ها» نوشته اوژن یونسکو است. من در بازنویسی به قصه اصلی وفادار بوده ام و سعی کرده ام تا از زمان اجرای نمایش کم کنم بی آنکه به ساختار دست ببرم.

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبا با اشاره به اینکه «صندلی ها» پروژه عملی مقطع فوق لیسانس او در رشته تئاتر بوده است، گفت: پشتوانه من برای اجرای این نمایش، تحقیقی ست که پایان نامه نظری من بوده. ما برای اجرا نزدیک به چهار ماه تمرین کردیم، برای بازی ها و کلیت اجرا اتودهای مختلف زدیم تا به شکل فعلی رسیدیم.

نویسنده و کارگردان نمایش های  «لکنت» و «هچل» همچنین درباره ویژگی آثار اوژن یونسکو تصریح کرد: تاکید بر تخیل، اشیا و نمادها از ویژگی های نمایشنامه های یونسکو است که به نظرم بستر مناسبی برای اجرای عروسکی دارند. 

طلیعه طریقی با اشاره به داستان نمایش گفت: پیرزن و پیرمردی که در نمایش هستند از تنهایی تصمیم به دعوت مهمانانی می گیرند که خیالی اند و در واقع صندلی هایی هستند که حضورشان پیرمرد و پیرزن را به جایی می رساند که مجبور می شوند خودشان را از ساختمان به بیرون پرت کنند.

وی افزود: ایده ای که من برای اجرای نمایش بکار بردم اولین بار است که اجرا می شود. طراحی صندلی ها به عنوان کاراکتر از جمله ویژگی های نمایش ماست.

نمایش «صندلی‌ها» به کارگردانی طلیعه طریقی، نمایش برگزیده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی دانشجویان بوده و پیش از اجرای عمومی در پنجمین جشنواره بابل رومانی شرکت داشته و  مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

در این نمایش که تا ۱۸ مرداد ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می رود، مهناز خطیبی، مهدی شاه پیری و محمد بحرانی به ایفای نقش می پردازند.

سایر عوامل «صندلی ها» عبارتند از:

طراحی و ساخت عروسک و طراح صحنه و لباس: طلیعه طریقی، طراح نور: مهدی شاه‌پیری، دستیار ساخت عروسک: فاطمه عباسی، دستیار کارگردان: نوید اکبری‌ مبارکه و آرزو قاسمی، دستیار صحنه: هدی چاهوشی، تن‌پوش: علیرضا آشوری، طراح پوستر و بروشور: محمود مظاهری طاری، اجرای نور: حامی علیزاده، مشاور امور رسانه و روابط عمومی: احمدرضا حجارزاده

نظر شما