شناسهٔ خبر: 35698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرقانی: رسانه‌ای که به نادرستی سازمانی را تبلیغ کند جایگاهش را از دست می دهد

هوشمند سفیدی گفت: جامعه در حال توسعه برای پاسخگویی به نیاز افکار عمومی، جبران ضعف اطلاع رسانی و حل مسائل ارتباطی سازمان ها به روابط عمومی سرآمد نیاز دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ چهارمین دوره آیین تجلیل از روابط عمومی‌های سرآمد کشور عصر چهارشنبه گذشته با قرائت پیام خانم دکتر ' آبی بل سانچزدی والتر' رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی و با حضور محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات، جمعی از اساتید علوم ارتباطات و ده‌ها نفر از پیشکسوتان و دست اندرکاران حرفه روابط عمومی در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

دکتر شکری نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی در روابط عمومی طی سخنانی بر کیفی سازی فعالیت های روابط عمومی از طریق ارتقاء دانش روابط عمومی و پیاده سازی مدل ای اف کیو ام EFQM که در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرارگرفته است، تأکید کرد.

در بخشی از این برناه علی فیروزفر دبیر هیئت داوران چهارمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران در ابتدای این همایش بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و از روابط عمومی هایی که تعهد به سرآمدی سپرده اند یا آثار خود را در معرض داوری یا ممیزی قرار دادند تشکر کرد.

براساس این گزارش، در بیانیه داوران و ممیزان بر لزوم نهادینه سازی شاخص های مدل ای اف کیو ام تأکید شد و سپس آقای هوشمند سفیدی دبیر چهارمین آئین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی در ایران، گفت و شنود برای حل مسائل از طریق تعامل و به اتکای تاکتیک برد - برد و متقاعد سازی را اصلی ترین شیوه رسیدن به اهداف روابط عمومی دانست.

سفیدی:‌ ساختار و عملکرد روابط عمومی سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه، سازمان و مخاطب امروزی نیست

هوشمند سفیدی دبیر آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران با اشاره به اینکه جامعه درحال توسعه برای پاسخگویی به نیاز افکار عمومی و حل مسائل ارتباطی سازمان ها به «روابط عمومی سرآمد» نیاز دارد، گفت: ساختار و عملکرد روابط عمومی سنتی پاسخگوی نیازهای جامعه، سازمان و مخاطب امروزی نیست و برای اصلاح این مساله نیازمند الگویی از روابط عمومی هستیم که جامع، متوازن و دارای ویژگی های برتری باشد که آن را از روابط عمومی عادی و معمولی متمایز می سازد.

سفیدی ، روابط عمومی سرآمد را دارای زیرساخت های لازم از جمله سطح سازمانی مناسب، منابع انسانی، فیزیکی، مالی و لجستیکی کافی، عملکرد برتر و نتایج مطمئن برای همه سطوح مخاطبان ازجمله همکاران سازمان و جامعه دانست و افزود: تقارن، نوگرایی، نتیجه گرایی، مخاطب محوری، راهبرد محوری، فرآیند گرایی، عملکرد اخلاقی و میل به ترقی و بهبود دائمی ازجمله ویژگی های روابط عمومی سرآمد است.

دبیر چهارمین دوره آیین سرآمدان روابط عمومی «مدل سرآمدی روابط عمومی» را ابزار پایش روابط عمومی و عاملی برای تکوین آن دانست و گفت: در این مدل از طریق ۹ معیار بنیادین و ۸۱ معیار فردی کیفیت ساختاری و عملکردی روابط عمومی بین صفر تا هزار امتیاز تعریف شده و با یک عدد مشخص نمایش داده شده است و بر این اساس نسبت به آسیب شناسی روابط عمومی و ارائه راه کارهای بهبود اقدام می شود.

وی ، تعهد به سرآمدی را آغاز ورود به مسیر سرآمدی دانست و گفت: روابط عمومی هایی که متعهد به سرآمدی می شوند، تقدیرنامه تعهد به سرآمدی می گیرند، روابط عمومی هایی که موفق به عبور از میانه مسیر سرآمدی شوند ، نشان یا تقدیرنامه تعالی روابط عمومی اخذ می کنند و روابط عمومی هایی که به مرحله انتهای سرآمدی برسند با توجه به امتیاز دریافتی، تندیس بلورین، سیمین یا زرین می گیرند.

سفیدی گفت: ۱۸ روابط عمومی سرآمد که امتیازی بین ۷۰ تا ۸۵ درصد از امتیاز سقف را کسب کرده اند، معرفی می شوند.

وی به نقش مدیران ارشد در سرآمدی روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: انتخاب مدیر متخصص کارآمد نقطه کلیدی حرکت روابط عمومی به سمت سرآمدی است و ما مدیران ارشدی را که انتخاب عقلایی در مدیریت ارتباطات تحت امر خود داشته باشند و از سرآمدی روابط عمومی حمایت کنند به عنوان مدیر ارشد تعالی گر ارتباطی انتخاب می کنیم.

سفیدی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت روابط عمومی و اطلاع رسانی در کشور اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا همه از وضعیت اطلاع رسانی گلایه دارند، گفت: تناسب نداشتن انتظارات با وضعیت کنونی روابط عمومی به جایی رسیده است که هم مسئولان و مدیران ارشد و هم دست اندرکاران روابط عمومی از وضعیت فعلی ناراضی هستند.

 

فرقانی: مدیری که نتواند با رسانه ها تعامل داشته باشد دیر یا زود قافیه را می‌بازد

در ادامه برنامه محمد مهدی فرقانی رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه روابط عمومی امروز با چالش هایی روبه رو است که هیچ گاه در تاریخ فعالیت خود با آن ها مواجه نبوده است، گفت: همه این ها به دلیل رسانه ای شدن زندگی و جهان در همه عرصه هاست.

روابط عمومی ها امروز با چالش هایی روبرو هستند که هیچ گاه در عمرشان با آن روبرو نبوده اند و آن علتش رسانه ای شدن جهان است.

به گفته وی امروز باید یکی از معیارهای انتخاب مدیران در دستگاه های اجرایی این باشد که آن شخص چقدر چهره رسانه ای و تعامل با اصحاب رسانه دارد .

فرقانی گفت: مدیری که نتواند امروز با رسانه ها تعامل داشته باشد دیر یا زود قافیه را باخته و هیچ گاه حتی روابط عمومی سازمانش نیز هر چقدر قوی باشد نمی تواند این خلاء را پر کند.

این استاد دانشگاه گفت: با وجود این همه سایت ، شبکه های اجتماعی و رسانه ها امروز باید مدیران و روابط عمومی روزآمد و تولید محتوا کنند و چنانچه با رسانه ها تعامل به عنوان منابع خبری نداشته باشند رسانه ها به ناچار به منابع غیر خبری و سایر شبکه ها مراجعه و اخبار را آن گونه که خواستند منتشر می کنند.

رسانه‌ای که به نادرستی سازمانی را تبلیغ کند به اصول اخلاق حرفه ای عمل نکرده وجایگاهش را از دست می دهد

فرقانی تصریح کرد: امروز در یک سپهر رسانه ای زندگی می کنیم که صدها و هزاران شبکه ارتباطی همزمان فعالیت داشته و سخنان مخالفان و موافقان را کار می کنند لذا روابط عمومی ها باید با رصد رسانه ها در جریان ریز اخبار روز بوده و بتوانند به موقع پاسخگو و موارد را اطلاع رسانی کنند.

به گفته وی اگر چه روابط عمومی ها باید در درون سازمان ها نیز پاسخگوی مدیران خود باشند ولی اگر یک رصدگر خوب تحولات در برون سازمان باشند به مراتب یک روابط عمومی قوی و یک گام به جلو خواهند بود.

استاد دانشگاه ارتباطات و روزنامه نگاری تصریح کرد : اگر یک رسانه امروز به نادرست و غیر واقع به تبلیغ عملکرد سازمانی بپردازد که آن سازمان عملکرد خوبی نداشته ، نه تنها این رسانه اصول اخلاق حرفه ای رسانه ای را عمل نکرده بلکه زمانی دستش رو خواهد شد و آنگاه جایگاه خود را از نظر سرمایه مخاطب از دست خواهد داد.

به گفته فرقانی روابط عمومی زمانی ارزش واقعی خودش را به دست می آورد که به اصول حرفه ای و اخلاق حرفه ای پایبند و عمل گرا باشد ، اگر به جد روابط عمومی ها پایبند این اصول نباشند حتما به انحطاط کشیده خواهند شد.

استاد دانشکده علوم ارتباطات اظهار داشت: روابط عمومی امروز شغل و حرفه ای سخت و وظیفه و رسالت آنها سنگین است لذا روابط عمومی ها باید با دید آسیب شناسی وارد عمل شده و بتوانند نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل و گام های موثری در جهت اهداف سازمان و برون سازمانی بردارند.

به گفته وی برای سالم سازی روابط بین رسانه و روابط عمومی ها باید تعامل سازنده بین این دو برقرار شود.

والتر: ارائه مدل سرآمدی جامع و کامل در ایران، یک دستاورد مهم در حرفه روابط عمومی است

در این مراسم، همچنین پیام رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی برای چهارمین دوره تقدیر از سرآمدان روابط عمومی ایران قرائت شد. دکتر آپنیل دیوالتر در پیام خود از تلاش روابط عمومی های ایران برای رسیدن به سرآمدی تقدیر کرده و بر لزوم توجه به فرهنگ و سیستم های اقتصادی، سیاسی و رسانه ای دراین راستا تأکید کرده است.

در پیام دکتر «آبی بل سانچر دی والتر»نیز که در آیین چهارمین دوره تجلیل از سرآمدان روابط عمومی های ایران قرائت شد آمده است: سرآمدی (خلاقیت، به روز شدن و گام برداشتن در جهت اهداف سازمانی) در روابط عمومی با اهتمام صاحبنظرانی چون جیمز گرونیگ و دیوید دوژیر شکل گرفته است.

وی می افزاید: امروزه ، سازمان ها تلاش می کنند سرآمدی خود را با مشارکت در برنامه جهانی نظیر جایزه طلایی انجمن بین المللی روابط عمومی و همچنان در برنامه های ملی نظیر آیین تقدیر از سرآمدان در جمهوری اسلامی ایران، نشان دهند.
به گفته وی سرآمدی در مکان های مختلف، دارای معانی خاص است و به فرهنگ، سیاست های اقتصادی، رسانه ای و سیاسی بستگی دارد.
رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در این پیام می افزاید:  برای من جالب توجه است در جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از چارچوب مدل تعالی سازمانی EFQMو دانش انباشته صاحبنظران روابط عمومی در سطح جهان، مدلی به نام ' سرآمدی روابط عمومی' ارائه شده است.
سانچر دی والتر می افزاید: این مدل دارای ۹ معیار بنیادین و ۸۱ معیار فرعی است و با استفاده از آن می توان کیفیت عملکردی، ساختاری، توانمندی های فنی، انسانی، مادی و لجستیکی آن را با یک عدد مشخص که نمایانگر وضعیت کلی روابط عمومی در یک سازمان است را مشخص کرد.

رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در این پیام ضمن قدردانی از هوشمند سفیدی دبیر این همایش و دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی برای ارائه مدل سرآمدی جامع و کامل در ایران را یک دستاورد مهم در حرفه روابط عمومی عنوان کرد .
سانچر دی والتر تصریح کرد: براین باورم که روابط عمومی سرآمد، یک روابط عمومی پیشرفته در تمامی ابعاد است که که می تواند نتایج مفیدی را برای تمامی ذینفعان داشته باشد.

در این آیین از ۳۶ روابط عمومی سرآمد وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و مراکز دولتی و بخش های خصوصی تجلیل شد.

نظر شما