شناسهٔ خبر: 35738 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر سطح آگاهی جامعه را ارتقا می دهد

علی مراد خانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران تماشاگر نمایش "چشم در برابر چشم " به کارگردانی نازنین سهامی زاده بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ علی مراد خانی در پایان این نمایش در گفتگویی با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران ضمن تمجید از عوامل این اثر نمایشی گفت:معمولا نمایش هایی از این دست ، برخورد مستقیم با افکار بیننده دارد چرا که  سراغ  نماد سازی  نمی رود و خیلی نزدیک ، بی پیرایه و بدون هر گونه واسطه اصل موضوع را مطرح می کند. در چنین مواقعی تماشاچی تحت فشار روحی قرار می گیرد که این مهم منجر به تاثیر گذاری  مثبت بر روی تماشاچی می شود. در تئاتر از بعضی امکانات دیگر برای فرصت دادن به تماشاچی استفاده می شود امادر این تئاترمستند اسامی به صورت واقعی در نمایش روایت می شود و بدون هیچ واسطه ای تماشاچی با فاجعه ای که اتفاق افتاده مواجه می شود. این یک تصادم اساسی با ذهن بیننده و بیانگر افکار کارگردان و نویسنده است. تاثیراتش لحظه ای آنی و خیلی شگرف است و موضوع در این ژانر به یک دغدغه تبدیل می شود.در بعضی موارد برای نشان دادن واقعیت های اجتماعی و بعضی پیش آمد هایی که در جامعه بوجود می آید نیاز به این گونه آثار نمایشی داریم تا هشدار های لازم را بدهد و بیدار سازی های لازم را در جامعه صورت دهد تا همه بدانند که این اتفاق در مسایل و لایه های روابط اجتماعی جامعه وجود دارد و واقعا باید به آن با دیدی متفاوت نگریست.

وی حمایت از چنین آثاری را از اولویت های معاونت امور هنری اعلام کرد و ادامه داد :همین که این کار در مجموعه ما در حال اجراست نوعی حمایت است. در واقع برای اجرای این نمایش ما خودمان وارد عمل شدیم   و از این نمایش حمایت کردیم .چرا که معتقدیم بعضی از رفتار های نابهنجار از مسائل اقتصادی و یا سیاسی و ... بوجود می آید لذا می باسیت  جلوی پیشرفت این مسائل و معضلات  را گرفت. در حال حاضر هنر تاثیرات اساسی در نهاد خانواده و مردم می گذارد و از این طریق سطح آگاهی جامعه را ارتقا می دهد.

گفتنی است تاکنون هنرمندان و شخصیت های سیاسی فرهنگی بسیاری از نمایش "چشم در برابر چشم" دیدن کرده اند که از آن جمله می توان به شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ،دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ومعاونانش، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ،رخشان بنی اعتماد، مسعود رایگان ، رویا تیموریان ، بهاره رهنما ، هوشنگ گلمکانی و ... نام برد.

شایان ذکر است نمایش «چشم در برابر چشم» به کارگردانی نازنین‌ سهامی‌زاده و نویسند گی سیاوش حیدری از چهارم تیر ماه ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و اجرای این نمایش تا تاریخ ۶ مرداد ماه تمدید شده است. علاقمندان جهت تهیه بلیط نمایش می توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

نظر شما