شناسهٔ خبر: 35762 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تاریخ فرهنگی مدرن ایران» نقد و بررسی شد

شماره های ۳ و ۴ فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد و در آن «تاریخ فرهنگی مدرن ایران» نقد شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شماره های ۳ و ۴ فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی توسط خانه کتاب با سردبیری دکتر محمدرضا رسولی منتشر شد.

در شماره جدید این فصلنامه نوشتار و گفتارهایی از دکتر نعمت الله فاضلی، دکتر محمدسعید ذکایی، دکتر شاپور رواسانی، غلام عباس توسلی، سیدعبدالله انوار و ... دیده می شود.

فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی به نقد و تحلیل کتابهای حوزه علوم اجتماعی می پردازد و در شماره های ۳ و ۴ این فصلنامه مطالبی مانند «فراز و فرود کتاب علوم اجتماعی در گفت و گو با دکتر غلام عباس توسلی»، «نشست خانواده در بحران؛ کشاکش الگوهای سنت و نوگرایی» و «بازی تردید یا بازی باور: دو رویکرد به نقد و نقدپژوهی در ایران» منتشر شده است.

از دیگر مطالب شماره جدید فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی می توان به «تاریخ فرهنگی مدرن ایران»، «بازیابی ارزشهای فکری شرق در پیوند جامعه شناسی و تاریخ»، «زشت و زیبای تاریخ اجتماعی ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی» و «شبکه های خشم و امید؛ جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت» اشاره کرد.

علوم اجتماعی

در بخشی از سخن سردبیر فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با عنوان «امتناع نقد» چنین نوشته شده است: «کتاب محصول فرآیند پژوهش و تولید اندیشه است که پس از انتشار بر بازتولید علمی تأثیر می گذارد؛ در واقع، مولف متناسب با نیازهای روز، به بازآفرینی معرفت و اندیشه علمی کمک می کند. از این منظر، هر کتابی ایده ویژه خود را دارد و از زاویه نگاه مولف به مسائل اجتماعی نگاه می کند. انتظار آن است که حاصل این نوع نگاه به تراکم اندیشه، بازآفرینی و تولید یافته های نو بینجامد. بنابراین، اگر اندیشه های نوینی که به بازار عرضه می شوند، با جریان علمی نقد در تماس نباشد، راستی و ناراستی آن کجا مشخص خواهد شد؟ اگر نقدی در کار نباشد، چگونه اعتماد کنیم که آیا تولیدات و آثار علمی به درستی و بدون کاستی منشر می شوند؟»

شماره های ۳ و ۴ فصلنامه علوم اجتماعی با قیمت ۶ هزار تومان توسط موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما