شناسهٔ خبر: 35790 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عصر تبلیغات به روایت پراتکانیس و آرنسون

ایجاد و تداوم یک دموکراسی بستگی به وجود ارتباط گرانی دارد که بتوانند پیام خود را به گونه ای صریح و منصفانه به مخاطبان ارئه دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب "عصر تبلیغات" تألیف مشترک آنتونی پراتکانیس و الیوت آرنسون با ترجمه مشترک کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی از سوی انتشارات سروش به چاپ هشتم رسید.

بر اساس این گزارش، این اثر نوشته ای پیرامون اقناع و فنون مربوط به آن در دوران معاصر است. نویسندگان این کتاب مجموعأ ۴۵ سال از عمر خود را وقف مطالعه فنون اقناع کرده اند و همچنین به بسیاری از نظریه ها و مباحث مورد علاقه روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی ارتباطات و نیز علوم سیاسی در ارتباط با موضوع تبلیغات و اقناع پرداخته اند.

نویسندگان یکی از هدف های مهم خود را در نگارش این کتاب، اصلاح دو نگرش نادرست اعلام کرده اند: از یک سو ساده اندیشی بسیاری از مردم در پذیرش منفعلانه تبلیغات سیاسی و تجارتی؛ و از سوی دیگر، بدبینی افراطی عده ای از روشنفکران و منتقدان نسبت به نقش رسانه های همگانی در دوران ما و این باور ایشان که انسان نوین دیگر هیچ وسیله ای برای دفاع از خود در برابر تلقین ها و تأثیرهای رسانه های همگانی ندارد.

از جمله تلاش های دیگر نویسندگان این کتاب، فهم بهتر تفاوت میان اقناع و تحمیق مردم از طریق تبلیغات جهت دار است. آنان معتقدند که ایجاد و تداوم یک دموکراسی بستگی به وجود ارتباط گرانی دارد که بتوانند پیام خود را به گونه ای صریح و منصفانه به مخاطبان ارئه دهند، و از سوی دیگر به مخاطبانی نیازمند است که بتوانند ارائه منصفانه مطلب را از گفتار فریبکارانه تمیز دهند.

این گزارش می افزاید: کتاب "عصر تبلیغات" در پنج فصل تدوین شده است؛ فصل اول با عنوان روان شناسی اقناه هر روزه، تبلیغات کور و اقناع هوشمندانه را مورد بررسی قرار می دهد و فصل دوم کتاب، ابعاد روان شناسی شبه واقعیت ها، کلمات اثربخش و قدرت گول زنکها را تحلیل و موشکافی می کند.

بنا به گزارش روابط عمومی انتشارات سروش، در فصل سوم کتاب نویسنده اعتبار واقعی و ساختگی ارتباطگر را در نظر گرفته و تأثیر الگوهای ساخته شده توسط رسانه های گروهی را بیان می کند. فصل چهارم کتاب موضوعاتی چون روان شناسی کمبود و جذبه موهومات، توهم عضویت در یک گروه به مثابه روشی اقناعی، آرمان پروتاگوراس: گزافه گویی یک جانبه در مقابل بحث دو جانبه و بررسی علت تکرار آگهی های یکسان مورد ارزیابی قرار می گیرد. در فصل آخر هم نویسنده با هوشمندی به تفاوت تبلیغ و تربیت، اقناع مستقیم، بی تأثیر بودم کارزارهای اطلاعاتی، افسونگری با روش های مادون هوشیار و اینکه چگونه می توان در برابر تبلیغات مقاومت کرد، اشاره می کند.

گفتنی است، چاپ هشتم کتاب " عصر تبلیغات" در ۳۱۴ صفحه و با قیمت ۱۷۵۰۰ تومان به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما