شناسهٔ خبر: 35796 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موسیقی ایران در آلمان شناخته شده نیست

بخش اول این کنسرت به رسیتال پیانوی موریتس ارنست اختصاص دارد که در آن قطعاتی از آهنگسازان بین المللی نظیر ساندیپ باگواتی، هوشیار خیام، پیمان یزدانیان، ولفگانگ ریم و ویکتور اولمان اجرا خواهد شد. بخش دوم کنسرت به اجرای مشترک موریتس ارنست و ارکستر نیلپر اختصاص دارد که در آن پیانو کنسرتوی شماره ۳ بتهوون نواخته می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست کنسرت موریتس ارنست و ارکستر نیلپر پیش از ظهر دوشنبه ۵ مرداد با حضور دکتر راینر بوتس، رایزن فرهنگی آلمان در ایران،احسان تارخ، مدیر ارکستر نیلپر،  نوید گوهری، رهبر ارکستر نیلپر، موریتس ارنست، نوازنده آلمانی و فرناز قربانی، مسئول برنامه های فرهنگی سفارت آلمان  در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر راینر بوتس، رایزن فرهنگی آلمان  با توجه به نقش انستیتو گوته در برگزاری برنامه های فرهنگی گفت: موریتس ارنست و احسان تارخ  هنرمندان جوانی هستند که در ایان اجرا با یکدیگر همکاری می کنند، این ویژگی انستیتو گوته است که جوانان هنرمند را حمایت کند.

وی خاطر نشان کرد: ساختار انستیتو گوته با مانند دیگر انجمن های فرهنگی کشورهای دیگر است، گوته مجری برنامه های فرهنگی آلمان است و ۱۵۰ نمایندگی در دنیا دارد. فعالیت های گوته به سه دسته تقسیم می شوند فعالیت های فرهنگی زبان، ارایه تسهیلات در جامعه آلمان به کشورهای میزبان، زیربنای ساختاری در هر کشوری که وجود دارد می تواند به فعالیت های فرهنگی کمک  کند انستیتو گوته الان به صورت رسمی در ایران فعالیت ندارد و ما می خواهیم این مؤسسه را در ایران فعال کنیم. همچنان باید مذاکرات زیادی بین ایران و آلمان انجام شود و تفاهم فرهنگی معتقد شود تا انستیتو گوته راه اندازی شود.

دکتر راینر بوتس افزود: برنامه های مختلفی در زمینه موسیقی تئاتر و هنرهای تجسمی در ایران انجام شده است، اما کنسرت  اینچنینی با ارکستر را برای اولین بار است در ایران اجرا می کنیم.

وی درباره همکاری ارکستر نیلپر با موریتس ارنست و دشواری های پیش روی برگزاری کنسرت گفت: ما باید بدانیم که این تعامل به چه صورتی آغاز شد و آقای گوهری و موریتس ارنست چطوری با یکدیگر آشنا شدند و برای برگزاری کنسرت چه دشواری هایی را طی  کردند.

در ادامه موریتس ارنست، پیانیست آلمانی گفت: آرزوی دیرینه من اجرای برنامه در ایران بود. اساتید برجسته دنیا از پتانسیل ایران تعریف می کردند و همین مرا تشویق می کرد که در ایران حضور داشته باشم. یکی از این افراد نوید گوهری را به من معرفی کرد.

نوید گوهری، رهبر ارکستر نیلپر نیز در سخنانی گفت: ارکستر نیلپر به صورت خصوصی کار می کند و ۱۰ سال است در عرصه موسیقی معاصر و کلاسیک فعال است، بهمن ماه اولین ارتباط ما با آقای موریتس ارنست برقرار شد، ما از طریق یک دوست مشترک در ایتالیا با هم آشنا شدیم و همین سرآغاز برگزاری کنسرت در ایران بود،  حمایت های آقای بوتس و انستیتو گوته و سفارت آلمان تسهیل کننده این برنامه بود.

نوید گوهری اظهار داشت: این کنسرت یازده مرداد ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت در دو بخش برگزار می شود،در بخش اول موریتس ارنست، رسیتال پیانو قطعاتی از آهنگسازان ایرانی اجرا می کند، قطعاتی از هوشیار خیام و پیمان یزدانیان و سه قطعه از آهنگسازان مطرح معاصر را اجرا می کند. تمرکز ارکستر نیلپر بر روی آهنگسازان معاصر بود، موریس هم تمرکزش بر اجرای آثار آهنگسازان معاصر است، اما این به این معنی نیست که ارکستر نیلپر موسیقی کلاسیک اجرا نمی کند، در پارت دوم برنامه قطعه ای از آهنگسازان آلمانی اجرا می شود.

موریس ارنست نیز اظهار داشت: این کنسرت در دو بخش سولوی موریتس ارنست و بخش دوم موسیقی کلاسیک تقسیم شده است، می خواهیم ترکیبی از موسیقی معاصر و موسیقی که در ایران و آلمان وجود دارد را اجرا کنیم، قطعه اول از زندی بالپیک موزیسین هندی آلمانی اجرا می شود. در قطعه هنرمندان ایرانی قطعاتی از هوشیار خیام و پیمان یزدانیان اجرا می شود که در نوع خود خاص هستند. قطعه بعدی از یکی از مطرح ترین نوازندگان آلمانی بوده که تحت تاثیر بتهوون اجرا کرده است و قطعه بعدی از ویکتور اولمن است که از بتهوون الهام گرفته است. تکنیک های که اولمن به کار می برد از بتهوون برگرفته شده است و موریس ارنست هم تحت تاثیر اولمن است و آلبومی که سال پیش منتشر شده است تحت تاثیر اولمن بوده است.

راینر بوتس  با طرح این پرسش گفت: از زمان گوته واژه ادبیات جهانی وجود دارد آیا این را می شود به موسیقی اختصاص داد و گفت موسیقی جهانی وجود دارد.

ارنست موریس در پاسخ گفت: نوازندگان جهانی همه تحت تاثیر بتهوون هستد و این نشان می دهد یک نقطه مشترک وجود دارد که همه تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

راینر بوتس خاطر نشان کرد: تاثیری که بتهوون دارد این است که از سوی ملل مختلف پذیرفته می شود.

رایزن فرهنگی آلمان با تقدیر از بنیاد رودکی و تالار وحدت گفت: از احسان تارخ سرپرست نیلپر که شرایط برگزاری این کنسرت را فراهم کرده است.

احسان تارخ از برگزاری ورک شاپ آموزشی موریتس ارنست خبر داد و گفت: این ورک شاپ پس از برگزاری برگزار می شود.

نوید گوهری اظهار داشت: برگزاری این کنسرت سخت بود، اینکه دو ارگان مستقل می خواستند آن را اجرا کنند هم انستیتو گوته و هم ارکستر نیلپر می خواستند یک اتفاق هنری را رقم بزنند کار آسانی نبود. ارکستر یکسری امکانات می خواست که سفارت آن را فراهم کرد با تیمی کار می کنم که حرفه ای هستند و به شکل یک خانواده کار می کنند و هیچگونه حاشیه ای ندارد تجربه های قبلی ارکستر نیلپر بی نقص نبوده است اما این ارکستر رو به جلو است.

رهبر ارکستر: نوید گوهری
مدیر ارکستر: احسان تارخ
کنسرت مایستر: نیما زاهدی
سولیست پیانو: موریتس ارنست
ویلن یک: پندار پارسی، پوریا اصانلو، فرمهر بیگلو، روناک معماری، آنیتا واحدی، آناهیتا خانزاده، مهتاب جعفرزاده
ویلن دو: مهدی جوانبخت، علیرضا چهره قانی، امین مجدم زاده، پویا فراگردی، مرجان فیروزآبادی، سبا علی محمدی
ویلن آلتو: عادل پورصمدی، صبا صفوی، نسیم دارا، مینا آقارضایی، سهراب جلایی
ویلنسل: مهرداد عالمی، نامدار مجیدی، یاسمن کوزه گر، علی آقاجانی، هستی سپاسی، هانیه کازرونی
کنترباس: فرشید پاتی نیان، محمدرضا جبار
فلوت: کلاریز کشاورز، شقایق صادقیان
ابوا: یاسمن کیمیاوی، امیرحسین محمدخانی
کلارینت: یلدا احسانی، رهام ایرانخواه
فاگوت: امیرحسین محمدیان، علیرضا متوسلی
هورن: میلاد عباسی، فرزان بیژنی
ترومپت: علی ضرابی، مهسا خطیب زاده
 

فهرست قطعات:

First Part (Piano Recital)

Sandeep Bhagwati : Stele No.۱

Wolfgang Rihm:Piano Piece No.۴

Viktor Ulmann: Piano Sonata No.۲ , Op.۱۹

Allegro energico e agitato

Moderato

Prestissimo

Second Part (Orchestra)

Beethoven: Piano Concerto No.۳ in c moll

Allegro con brio

Largo

Rondo-Allegro

نظر شما