شناسهٔ خبر: 35810 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

زیبایی‌شناسی کانت

زیبایی شماسی کانت این نوشتار به مطالعه بخش اول «نقد قوه حکم» اثر کانت می پردازد (بعدها این کتاب تحت عنوان نقد قوه حکم ترجمه شده است). دغدغه اساسی این کتاب تفسیر آن چیزی است که به تحقیق مهم‌ترین موضوع زیبایی شناسی کانت است؛ یعنی مفهوم هماهنگی آزاد خیال و فاهمه .

زیبایی‌شناسی کانت، هماهنگی آزاد خیال و فاهمه

کنت راجرسون 

مترجم: علی سلمانی 

ناشر: حکمت

تعداد صفحات: ۱۹۱ صفحه

قیمت: ۱۲ هزار تومان

 

کانت معتقد است که تجربۀ زیبایی مبتنی بر آن چیزی است که هماهنگی یا بازی آزاد قوای شناختی نامیده می‌شود. از نظر او، این بازی آزاد در نهایت به هیچ مفهوم مشخصی ختم نمی‌شود و تنها در معیت با احساس لذت، درک و شناخته می‌شود. همین ادعا باعث ایجاد ابهامات فراوانی در دیدگاه زیباشناختی او شده است و تفاسیر مختلفی در راستای توجیه و تبیین چگونگی هماهنگی آزاد ایجاد کرده است. مؤلف این کتاب تلاش می‌کند تا با تکیه بر دیدگاه کانت در مورد ایده‌های زیباشناختی، تفسیری منسجم و سازگار با کلیت اندیشۀ زیباشناختی کانت ارائه دهد.

کانت معتقد است که احکام ذوقی وضعیتی خاص به خود می گیرند از این جهت که هم حاکی از ذهنیت محض اند و هم حاکی از عینیت مطلق و تردیدناپذیر. او بر آن است تا به شیوه ای شاید بی همتا در تاریخ فلسفه، از این عقیده دفاع کند که احکام زیباشناختی  «غایت مند ذهنی اند». آنها ذهنی اند زیرا مبتنی بر احساس ما از لذت اند.

این کتاب شامل شش فصل است که هر کدام  کمابیش مقالات مستقلی به حساب می آیند که مسائل و جنبه های متفاوتی از «نقد حکم زیباشناختی» را بیان می کنند.

نظر شما