شناسهٔ خبر: 35820 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعضای خاطی کتابخانه ملی جریمه نقدی می‌شوند

معاون کتابخانه ملی ایران از اجرای مصوبه شورای اجرایی این سازمان برای تغییر در شیوه برخورد با آن دسته از اعضای کتابخانه ملی که کتاب‌هایشان را دیرتر از زمان مقرر به کتابخانه عودت می‌دهند، خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، برخی اعضای کتابخانه ملی عنوان می‌کنند که اخیراً در نحوه برخورد با دیرکردهایی که آنها در عودت کتاب‌هایی که به امانت گرفته‌اند، تغییراتی صورت گرفته است؛ به این ترتیب که پیشتر به مدت زمان مشخصی اجازه استفاده آنها از تالارهای مطالعه و نیز امانت گرفتن کتاب داده نمی‌شد اما اخیراً از آنها بابت این تخلف، وجه نقد مطالبه می‌شود.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در این باره گفت: این مسئله، عرف همه کتابخانه‌های عمومی دنیاست که در ازاء تاخیر در عودت کتاب‌هایی که به امانت می‌برند، جریمه نقدی بدهند. البته کتابخانه‌های ملی معمولاً کتاب به امانت نمی‌دهند اما ما از چند سال پیش بخشی را به نام کتابخانه عمومی در کتابخانه ملی راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن کتاب هم به اعضا، امانت می‌دهیم. اما همانطور که گفتم بایید مثل همه کتابخانه‌های عمومی دیگر به ازاء هر روز دیرکرد در عودت کتاب، جریمه نقدی بدهند.

وی با بیان اینکه این مسئله اخیراً از تصویب شورای اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گذشته است، افزود: مبلغ مربوط به این جریمه بسیار اندک و به ازاء هر روز دیرکرد حدوداً ۱۰۰ تومان است. بدیهی است که با توجه به این مبلغ اندک، این مصوبه به هیچ وجه به دنبال درآمدزایی نیست و بیشتر با این هدف صورت گرفته که ابزاری باشد برای رعایت امانتداری از سویی اعضای کتابخانه ملی و عودت کتاب‌ها به قفسه‌های کتابخانه در موعد مقرر. متاسفانه این معضل بسیاری از کتابخانه‌های عمومی در کشور ماست و ما هم باید برای ساماندهی این وضعیت در کتابخانه ملی، این اقدام را انجام می‌دادیم.

معاون کتابخانه ملی با اشاره به اینکه برخی از دیرکردها در عودت کتاب‌ها تعمدی نیست، همچنین در خصوص برخورد با آن دسته از اعضا که در زمان به امانت گرفتن کتاب‌ها، آسیب‌هایی که به آنها وارد می‌کنند، از جمله پاره کردن برخی صفحات، های‌لایت کردن و نوشتن در حاشیه صفحات کتاب، گفت: در صورت بروز چنین آسیب‌هایی، چنانجه مورد عمدی باشد، اولین اتفاق موظف کردن عضو خاطی به جبران هزینه نقدی آسیب است و در مرحله بعد هم، آن فرد لغو عضویت خواهد شد و کارت عضویت او برای همیشه باطل می‌شود. اما اگر آسیب، سهوی باشد مثلاً ریختن چایی روی صفحات کتاب، به تذکر اکتفا می‌شود.

امیرخانی درباره میزان رعایت ضوابط استفاده از منابع مورد در سازمان اسناد و کتابخانه ملی از سوی اعضای آن هم تاکید کرد: با توجه به اینکه معمولاً قشر فرهیخته از این منابع استفاده می‌کنند، ما در مجموع از میزان رعایت این ضوابط از سوی آنها راضی هستیم با این وجود همین الان ما فهرست بلندبالایی از کتاب‌ها را داریم که با دیرکرد در عودت مواجه هستند و علیرغم تمام پیگیری‌هایی که ما انجام داده‌ایم و می‌دهیم، شاید بسیاری از این منابع دیگر هیچوقت به قفسه‌های کتابخانه ملی برنگردد.

نظر شما