شناسهٔ خبر: 35832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیا درباره عشق گپ بزنیم/ فیلمی زنانه که مردانش بد نیستند

«نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان این روزها در حال ساخت است که در این اثر موضوعی زنانه مطرح می‌شود ولی نگاهی منفی به مردان ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تینا پاکروان کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون این روزها فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» را در حال ساخت دارد. این فیلم دومین اثر سینمایی پاکروان در مقام کارگردان است. او پیش از این تهیه کنندگی «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم پور را برعهده داشته است؛ فیلمی که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی پرده است.

«نیمه شب اتفاق افتاد» یک اثر اجتماعی است که در آن بازیگرانی چون حامد بهداد، رویا نونهالی، گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی و مهراب رضایی حضور دارند.

لوکیشن اصلی «نیمه شب اتفاق افتاد» در منطقه فرحزاد تهران است. خانه ای بزرگ که دور تا دور آن را حیاطی پر از درختان سبز احاطه کرده است. با تینا پاکروان در این لوکیشن قرار ملاقات گذاشتم تا گزارشی از پشت صحنه این فیلم سینمایی تهیه کنم. رویا نونهالی، ستاره اسکندری و رابعه اسکویی در ایوان خانه روی دو تخت چوبی نشسته و در حال بازی کردن یکی از سکانس های فیلم بودند.

در این سکانس رویا نونهالی و ستاره اسکندری در حال انجام کارهای روزمره بودند و با رابعه اسکویی گپ می زدند. قبل از اینکه فیلمبرداری این سکانس تمام شود به طبقه بالای ساختمان رفتم و با گوهر خیراندیش که تازه گریمش برای بازی در فیلم به پایان رسیده بود، گفتگو کردم.

همکاری با یک کارگردان انتقادپذیر

گوهر خیراندیش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به داستان فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم، داستان آن را دوست داشتم، داستانی که در همان فضای کار قبلی تینا پاکروان یعنی «خانوم» است. او در این فیلم می خواهد جایگاهی که زن در هر نقطه ای از زندگیدر آن  قرار دارد، نشان دهد. البته این کار مانند «خانوم» به گونه ای نیست که دیدگاه ها و موقعیت های زنان را در کنار مردان نشان دهیم. در این فیلم مردان هم نقش پررنگ تری دارند و خیلی به این مساله پرداخته نشده که زن در شرایط سخت چه می کند. تینا پاکروان در «نیمه شب اتفاق افتاد» به کلیت جنس خانه و خانواده، آدم ها، عشق، زن و مرد می پردازد.

وی ادامه داد: پاکروان در فیلم قبلی خود به این مساله اشاره کرده بود که زنان در دوره ای از زندگی مشترک خود بیشتر تصمیم می گیرند و همچنین نشان داد که زنان در شرایط سخت چگونه تصمیم‌گیرنده هستند. او در «خانوم» واقعیتی را برای مخاطب پررنگ می کرد که دوست داشت جامعه متوجه آن شود و به همین دلیل در فیلم «خانوم» جنبه های دیگری از واقعیت های زندگی مشترک را می دیدیم.

این بازیگر سینما دلیل پذیرفتن ایفای نقش در فیلم جدید پاکروان را اینگونه تشریح کرد: زمانی که تینا پاکروان از من خواست تا در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» بازی کنم، به دلیل اینکه سال ها است تینا پاکروان را می شناسم، دوست داشتم در کنار او حضور داشته باشم.

نیمه شب اتفاق افتاد

بازیگر فیلم سینمایی «آتش بس ۲» بیان کرد: در «نیمه شب اتفاق افتاد» نقش خواهر حامد بهداد را بازی می کنم. زنی که هیچ فرزندی ندارد و برادرش را مانند فرزند خود می داند و او را وارث اصلی خود در زندگی کرده است. نقش من در این فیلم، نقشی است که به درستی در جای خود قرار دارد و همه با آن ارتباط برقرار می کنند و مخاطب با من در این فیلم همراه می شود و از نوع عملکردم در این نقش راضی خواهد بود. من خودم این نقش را بسیار دوست دارم و از اینکه در این فیلم حضور دارم بسیار خوشحالم.

وی با اشاره به انتخاب بازیگران در این پروژه توضیح داد: مهمترین مساله در این فیلم بازیگرانی است که در آن حضور دارند و تینا پاکروان تیم بسیار خوبی را دور هم جمع کرده است. فضای فیلم به گونه ای است که انگار یک کار تئاتر در سینما انجام می دهیم. قصه و آدم های حاضر در این فیلم به گونه ای است که گویا در یک گروه تئاتر قرار داریم. همه بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند از تئاتر آمده اند.

در نیمه شب اتفاق افتاد

این بازیگر ادامه داد: از ابتدا قرار بود فاطمه معتمدآریا در این فیلم بازی کند و مدت ها با تینا پاکروان روی فیلمنامه کار کرده بود و من از اینکه قرار است با او در این فیلم همکاری کنم خوشحال بودم، اما بعد از مدتی متوجه شدم که بعد از پایان شکل اجرایی قصه، خانم معتمدآریا از حضور در این فیلم انصراف داد. در نهایت معتمدآریا، رویا نونهالی را برای بازی در فیلم پیشنهاد داد که فرم اجرای متفاوت رویا نونهالی نیز در این فیلم بسیار قابل قبول است.

خیراندیش گفت: تینا پاکروان کارگردان انتقادپذیری است و به دنبال فضای دموکراتیک در صحنه است، اما به قدری روی فیلمنامه کار شده است که دیگر نیازی است تا چگونگی اجرای نقش را تغییر داد ولی اگر بازیگر پیشنهادی که نزدیک به آنچه که در نقش وجود دارد به کارگردان ارائه کند، حتما قبول می کند.

کارگردانی که نگاه جانبدارانه به زن ندارد

ستاره اسکندری دومین بازیگری بود که با او درباره حضورش در «نیمه شب اتفاق افتاد» گفتگو کردم. او با خوشرویی پذیرای یک گفتگوی گرم درباره این فیلم شد.

این بازیگر درباره نقشی که در «نیمه شب اتفاق افتاد» بازی می کند، توضیح داد: در این فیلم نقش منیر را بازی می کنم. او زنی است که با همسرش یک باغ را مدیریت می کنند که مراسم های عروسی و عزا در آن برگزار می شود. با توجه به اینکه دوست دارم مخاطب در طول فیلم شخصیت منیر را بشناسد، کمتر در باره نقشم توضیح می دهم.

وی بیان کرد: کار کردن با یک کارگردان زن جوان و هم نسل می تواند یک اتفاق جذاب باشد، به خصوص اینکه فیلمنامه نویس این فیلم طلا معتضدی است که از نمایشنامه نویسان قدیم کشور به شمار می رود. کارکردن کنار یک گروه حرفه ای و بازی در کنار گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، حامد بهداد، آتیلا پسیانی، سینا رازانی و رابعه اسکویی شرایطی را به وجود می آورد که گویی در حال بازی در یک کار تئاتر هستید و همه بازیگران فیلم افرادی هستند که در رشته خود یعنی بازیگری متخصص هستند.

نیمه شب اتفاق افتاد

وی ادامه داد: مفهوم این فیلم گپ زدن درباره عشق است و نوعی لطافتی که مدت ها است در زندگی همه ما گم شده است و پرداختن به عشق از آن موضوعاتی است که از ازل وجود داشته و تا ابد هم ادامه دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «نزدیکتر» بیان کرد: من از میان فیلم هایی که تینا پاکروان به عنوان تهیه کننده و یا کارگردان کار کرده است، «خانوم» را دیده ام. البته «نیمه شب اتفاق افتاد» خیلی بی ارتباط با این فیلم سینمایی نیست. به نظر می آید دغدغه پاکروان به خصوص به عنوان یک زن، نگاهی است که به مقوله عشق، وفاداری و ماندن و نماندن دارد و مهمترین مساله این است که نگاهی جانبدارانه به زن ندارد و در فیلم های او فضای معتدلی را نسبت به جایگاه زن می بینیم. این درحالی است که برخی از کارگردانان زن نسبت به بحث زن در سینما نگاه جانبدارانه دارند، اما در این پروژه یک نگاه معتدل داریم و مردها همان قدر زیبا نشان داده شده که زن ها زیبا هستند.

اسکندری گفت: البته قصه «خانوم» متفاوت بود و این فیلم ها نشان می دهد که دغدغه او در سینما کشف کیفیت روابط زن و مرد است و این از نظر من بسیار خوب است.

بازی در نقش زنی با افکار سنتی

رابعه اسکویی دیگر بازیگر این فیلم سینمایی نیز بعد از بازی در یکی از سکانس ها دقایقی از وقت خود را در اختیارم گذاشت و درباره این این فیلم بیان کرد: در این فیلم سینمایی تنها شخصیت زن فیلم هستم که ازدواج کرده است. این زن تابع سنت ها است و با دیدن برخی از مسائل تعجب می کند، اما واکنش او نسبت به مسائل اطراف خود سکوت است. این فیلم و داستان آن برای من بسیار جذاب است و از اینکه در این فیلم بازی کرده ام بسیار خوشحال هستم. نگاه این فیلم نسبت به زن و تصمیم های عاطفی که می گیرد بسیار جذاب است و من این نگاه را بسیار دوست دارم.

وی درباره همکاری های قبلی خود با این کارگردان توضیح داد: با تینا پاکروان در فیلم سینمایی «سگ کشی» آشنا شدم. او در آن فیلم به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می کرد و در «یحیی سکوت نکرد» همکاری جدی تری داشتیم. امیدوارم بتوانم نقشی که در این فیلم به من سپرده شده به خوبی اجرا کنم.

با معتمدآریا به توافق نرسیدیم

تینا پاکروان کارگردان فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» آخرین نفری بود که توانستم با او صحبت کنم. این گپ دوستانه زمانی اتفاق افتاد که فیلمبرداری فیلم در این روز به پایان رسیده بود و او درباره فیلمی که در حال ساخت آن است اینگونه صحبت کرد: «نیمه شب اتفاق افتاد» یک روایت خطی معاصر است و مانند «خانوم» اپیزودیک نیست اما همچنان زن محور و مساله اخلاق و قدرت زن در آن مطرح است. «خانوم» داستان زنانی بود که در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شده‌اند؛ زنان که با درایت و مدیریت خود استحکام خانواده را حفظ کنند اما در «نیمه شب اتفاق افتاد» با زنی مواجه می شویم که در حال حاضر همسری ندارد و با پسر نوجوانش در کلان شهری مانند تهران ماجراهای مختلفی را پیش رو دارد.

وی ادامه داد: نگاه به زن در سینما را به این دلیل دنبال می کنم که از جنس خودم است و برای من به عنوان یک کارگردان زن پرداختن به آن مانوس تر است. البته این به آن معنا نیست که بخواهم تنها درباره زنان فیلم بسازم، چرا که یکی دیگر از دغدغه های اصلی من کودکان است و در این فیلم نیز بخش عمده داستان به نوجوان فیلم مربوط می شود.

نیمه شب اتفاق افتاد

تهیه کننده فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» بیان کرد: در ابتدا قرار بود فاطمه معتمدآریا در این فیلم سینمایی بازی کند اما در فیلمنامه ای که نوشته شده بود، «زیبا» شخصیت اصلی قصه با دو نگاه متفاوت از سوی من و فاطمه معتمدآریا دیده می شد و در مرور زمان و در بازنویسی های انجام شده این دو نگاه به هم نزدیک نشد و احساس کردم که اگر بخواهم نگاه فاطمه معتمدآریا را بسازم، دیگر این فیلم، فیلم من نیست و من باید با نگاه خود جلو بروم. از دید من «زیبا» زن دیگری بود و از دید خانوم معتمدآریا زیبا شخصیتی دیگر داشت به همین دلیل خیلی دوستانه با هم در این فیلم خداحافظی کردیم و با توجه به تجربه بسیار موفقی که با این بازیگر در «یحیی سکوت نکرد» داشتم، فکر می کنم باز هم در آینده با هم همکاری هایی را خواهیم داشت. در نهایت فیلمنامه این فیلم را به رویا نونهالی پیشنهاد کردم و او نیز از این نقش بسیار خوشش آمد و به ما پیوست.

وی ادامه داد: در بحث انتخاب بازیگران باید بگویم که از روز اول قرارمان درباره حضور فاطمه معتمدآریا و حامد بهداد قطعی بود. همچنین قرار بود این فیلم سال گذشته جلوی دورین برود، اما به دلیل مسائل مالی و بازنویسی دوباره فیلمنامه، کار به تعویق افتاد. خوشبختانه با این تعویق ها همچنان حامد بهداد را در این فیلم دارم و رویا نونهالی نیز در نقش خود خوش درخشیده است. همچنین نقش انسیه را برای گوهر خیراندیش نوشتم و خوشحالم که این بازیگر من را در این فیلم همراهی کرد. شقایق فراهانی در این فیلم یک نقش کوتاه اما خیلی شیرین را بازی می کند. آتیلا پسیانی نیز حضور متفاوتی چه از نظر بازی و چه از نظر گریم دارد. در ابتدا قرار بود پانته آ پناهی ها در این فیلم بازی کند که به دلیل حضور در کار نرگس آبیار نتوانستیم با هم همکاری کنیم، که در نهایت ستاره اسکندری با ما در این فیلم همکاری کرد که این بازیگر نقش خود را به خوبی بازی کرده است. رابعه اسکویی و سینا رازانی هم یک نمک و فلفل دوست داشتنی را به این فیلم اضافه کرده اند.

پاکروان در پایان گفت: محراب رضایی هم نقش نوجوان فیلم را بازی می کند. این بازیگر در ۶ سالگی در فیلم «گره» با من کار کرده بود و ۷ سالگی جایزه بازیگری را از جشنواره مادرید گرفت و بعد از آن «پل» را در ۱۰ سالگی بازی کرد و حالا در نوجوانی در فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» حضور یافته است.

گزارش از نیوشا روزبان

نظر شما