شناسهٔ خبر: 35842 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تور جاده ابریشم وارد تهران می‌شود

نشست خبری سفر ارکستر فیلارمونیک چین برای اجرای برنامه در تهران با حضور علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ نشست خبری ارکستر فیلارمونیک چین سه‌شنبه ۶ مردادماه با حضور علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

دست‌وبالمان بسته بود

در ابتدای این نشست علی رهبری مروری بر گذشته کرد و گفت: وقتی ۵ ماه پیش از هیچ شروع به فعالیت کردیم، خیلی دستمان بسته بود، اما من به بچه‌ها و نوازنده‌های ایرانی اعتماد و اطمینان کردم و کارم را ادامه دادم.

رهبری ادامه داد: وقتی با رهبر ارکستر چین درباره اجرا صحبت کردم، خیلی تلاش کردم ایران و جایگاه موسیقی‌اش را با صلابت نشان بدهم. در تمام این مدت تمام سعی‌ام را کردم تا سطح ارکستر را بالا ببرم که خدا را شکر موفق هم شدم. البته اگر امروز ارکستر به این جایگاهی که دارد دست پیدا نمی‌کرد هیچ‌وقت پیشنهاد برگزاری ارکستر چین را نمی‌پذیرفتم.

این مدیر هنری ارکستر درباره رپرتوار اجرایی، گفت: در بخش اول این اجرا، ارکستر چین روی صحنه می‌رود و قطعاتی از الکساندر برودین آهنگساز روسی را اجرا می‌کند، همچنین یک ویولنیست یک کنسرتوی ویولن چینی را به اجرا درمی‌آورد. پس از آن و در قسمت دوم برنامه، من به عنوان رهبر قطعه سمفونی پنجم چایکوفسکی را با این ارکستر رهبری خواهم کرد. بعد از این قطعه، حدود ۴۰ تن از نوازندگان چینی از ارکستر خارج می‌شوند و نوازندگان ایرانی جای آن‌ها را می‌گیرند و بعد یک قطعه پنج دقیقه‌ای به صورت مشترک اجرا می‌شود. در شب دوم کنسرت، ارکستر ایرانی با قطعه "شهرزاد" کورساکوف کارش را آغاز می‌کند و بعد از آن ارکستر چینی سمفونی ۹ دورژاک را اجرا می‌کند.



تور جاده ابریشم از چین وارد تهران می‌شود

این رهبر درباره هزینه‌هایی این ارکستر هم بیان کرد: تمام هزینه‌های این ارکستر ۲۰۰ هزار یورو شده که ما با تأکید تمام توانستیم تنها ۱۰ درصد از این هزینه‌ها را تقبل کنیم. چینی‌ها حتی هزینه بلیتشان را که بیزینس کلاس هم هست، خودشان پرداخت می‌کنند.

وی اضافه کرد: چینی‌ها در حال حاضر مشغول برگزاری تور جاده ابریشم هستند. آن‌ها پس از اجرا در شهر دوشنبه به تهران می‌آیند.

رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا از رایزنی عبدالحسین مختآباد به‌عنوان عضو شورای شهر تهران با ارکستر وین خبر دارد گفت: اینجا شهر‌، شهر فرنگ است. هر کسی می‌تواند کاری انجام دهد که البته عیبی هم ندارد، اما حرفه‌ای نیست. من آقای مختاباد را نمی‌شناسم، اما نامشان برایم آشناست. فکر می‌کنم در استانبول مقابل من تست آواز داده‌ است، اما مگر ما خودمان در کشور ارکستر نداریم؟ دلیل این کار چیست؟ از طرفی حضور چنین ارکستری در ایران بسیار پرهزینه است، مثلاً حضور ارکستر چین اصلاً هزینه‌ای ندارد، اما ما حرفه‌ای هستیم و آن‌ها آماتور هستند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در رابطه با گرانی بلیت کنسرت هم گفت: صحبت‌هایی با مدیران بنیاد رودکی انجام دادم که اگر بتوانند از این پس برای دانشجویان و افرادی که می‌دانیم بضاعت کمتری دارند، تخفیف‌هایی را قائل شوند. امیدوارم این تصمیم عوض نشود و ما از این پس شاهد ارائه بلیت‌های تخفیف‌دار برای دانشجویان باشیم.

ارکستر فیلارمونیک چین ۲۰ مردادماه وارد تهران خواهد شد و ۲۲ و ۲۳ مردادماه دو اجرا در تالار وحدت دارد. این ارکستر ۲۴ مردادماه ایران را ترک خواهد کرد. این ارکستر همچنین یک شب برای صرف شام مهمان سفارت چین خواهد بود. 

نظر شما