شناسهٔ خبر: 35881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیت‌المال در اقتصاد و مالیه اسلامی

بیت‌المال به عنوان یکی از نهادهای مهم اقتصادی اسلام، نقش مهمی در اقتصاد بخش عمومی اسلامی بر عهده دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «بیت‌المال در اقتصاد و مالیه اسلامی: دلالت‌هایی برای اصلاح نظام مالیات و یارانه در کشور» به قلم مشترک غلامرضا مصباحی ‌مقدم و حسین میسمی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در مقدمه این کتاب آمده است: بیت‌المال به عنوان یکی از نهادهای مهم اقتصادی اسلام، نقش مهمی در اقتصاد بخش عمومی اسلامی بر عهده دارد و درک اهداف، وظایف و ویژگی‌های این نهاد، زمینه سازمان ‌دهی هر چه بهتر نظام اقتصادی کشور در چارچوبی اسلامی را فراهم می ‌نماید. در این راستا، پژوهش حاضر تلاش می‌نماید تا با اتخاذ دیدگاهی کل‌نگر (سیستمی) به نظام مالیاتی اسلام، الگوی مدیریت منابع بیت‌المال در اسلام (شامل تجهیز و تخصیص منابع) را مورد کاوش قرار دهد. در واقع سعی می‌نماید با مراجعه به دانش فقه و همچنین تاریخ صدر اسلام (به عنوان الگویی ایده‌آل از اجرای اقتصاد اسلامی در عمل)، ویژگی‌های اساسی که در تجهیز و تخصیص منابع بیت‌المال در چارچوب اسلامی وجود دارد را استخراج کند.

این گزارش می افزاید: این مجموعه به عنوان الگوی ایده‌آل نظام مالیاتی در چارچوب اسلامی قابل تبیین است. علاوه بر این، به منظور عملیاتی و کاربردی‌سازی موضوع، دلالت‌ها و درس‌هایی که مطالعه نهاد بیت‌المال در مالیّه اسلامی (الگوی مطلوب) برای تحلیل وضع موجود نظام مالیات و یارانه در کشور می‌تواند به همراه داشته باشد را نیز مورد کاوش قرار می‌ دهد.

فصل اول، به بیان کلیات و مبانی پژوهش و فصل دوم به تشریح کلیاتی از تعریف، اهداف، ویژگی‌ها و تاریخ بیت‌المال در صدر اسلام با هدف زمینه‌ سازی درک صحیح جایگاه بیت‌المال در نظام مالیه اسلامی می پردازد.

فصل سوم نیز تحقیق با مراجعه به منابع فقهی و تاریخی، تمامی منابع و مصارف بیت‌المال را مورد بررسی قرار داده و از این منظر ویژگی‌هایی که به نظر می‌رسد در تجهیز و تخصیص منابع بیت‌المال در فقه و تاریخ صدر اسلام وجود دارد را استخراج می ‌کند.

همچنین، فصل چهارم بر روی وضع موجود نظام مالیات و یارانه در کشور تمرکز می‌یابد. در این فصل تلاش می ‌شود تا مباحث نظری مطرح شده در فصول قبل، در عالم واقع مورد کاربرد واقع شده و دلالت‌های مشخصی برای بالا بردن میزان انطباق نظام مالیات و یارانه کشور با الگوی ایده‌آل اسلامی ارائه شود.

بنا به گزارش روابط عمومی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، فصل پنجم نیز از مباحث ارائه شده نتیجه‌گیری کرده و توصیه‌هایی سیاستی و کاربردی به منظور انجام برخی اصلاحات در نظام مالیات و یارانه کشور ارائه می‌دهد. در این فصل همچنین سؤالاتی برای تحقیقات آینده در این حوزه ارائه می شود.

گفتنی است، کتاب «بیت‌المال در اقتصاد و مالیّه اسلامی» با شمارگان یک هزار نسخه و بهای ۷۰۰۰۰ ریال به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق‌ (ع) روانه بازار نشر شده است.

نظر شما