شناسهٔ خبر: 35912 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره بیستم «فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت إسرا» آماده چاپ شد

شماره بیستم فصلنامه علمی- پژوهشی حکمت اسرا پژوهشگاه علوم وحیانی معارج وابسته به بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا آماده انتشار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، مقاله جدید آیت الله العظمی جوادی آملی با نام «تجدد امثال» که اخیرا توسط معظم له نگاشته شده، برای اولین بار در این شماره از فصلنامه چاپ و منتشر شده است.

 در چکیده مقاله آورده شده است: در تفسیر وجود متغیر، اقوال متفاوتی بیان شده که برآمده از مبانی مختلف است؛ این اقوال عبارتند از: کون و فساد، حرکت، حدوث ذاتی و تجدد امثال.

در این نوشتار، تفاوت تجدد امثال با دیگر معانی طرح‌شده دربارۀ وجود متغیر، بیان شده است. نظریۀ تجدد امثال با تجدد اعراض اشاعره ـ که قولی ناصواب است ـ قابل انطباق نیست. این نظریه با حرکت جوهری ـ که قولی مبرهن و صواب است ـ توضیح داده می‌شود. در پایان بحث، وجود استدلال نقلی یا عقلی بر تجدد امثال نفی می‌شود و بر این اشکال نیر تصریح خواهد شد که وحدت یا عینیت شیء سابق و لاحق را در تجدد امثال نمی‌توان حفظ کرد و این وحدت، از راه مبدأ فاعلی و نفس رحمانی و از مسیری که جَندی در شرح فص سلیمانی ذکر کرده، قابل تأمین نخواهد بود.

در این شماره همچنین، مقالات «مناسبات انسان کامل و خلافت الاهی در اندیشه ملاصدرا» از قدرت الله قربانی، «مقایسه حقیقت محمدی در ابن‌عربی با لوگوس فیلون» از رضا گندمی نصرآبادی و «بررسی نظام نوری در حکمت اشراقی» از محمود صیدی، حسن اختر آورده شده است.

«نقد و بررسی نظریه معرفت‌شناسی اصلاح‌شده بر مبنای تقریر پلانتینگا» از سید جابر موسوی راد؛ هادی یساقی ، « تحلیل متناقض‌نمایِ «ثبوت عقول مجرده در صقع ربوبیدر عین اثبات ماهیت برای عقول» از منظر صدرالمتألهین» از محمد حسین وفائیان؛ قاسمعلی کوچنانی و «ملاصدرا و معناشناسی»اثر حسن همتائی؛ علی اکبر احمدی افرمجانی از دیگر مقالاتی است که در این شماره از فصلنامه پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

علاقه مندان مي توانند جهت مطالعه متن کامل مقالات به سامانه نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به آدرسwww.isramags.ir مراجعه و فايل کامل متن مقالات را دريافت نمايند.

فصلنامه حکمت اسراء از مقالاتی که با نگاهی نو در حوزه حکمت و فلسفه، تحقیق و تالیف شده اند، استقبال کرده و مقالاتي که بر اساس مباني حِکَمي حضرت استاد آيت الله جوادي آملي نگاشته شده اند در اولويت بررسي و چاپ قرار مي‌دهد. نويسندگان و محققين می توانند جهت اطلاع از شیوه نامه مقالات و ارسال مقاله خود از طريق وب سایت مجله اقدام کنند.

نظر شما