شناسهٔ خبر: 35936 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمبود پژوهشگاه‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها

دبیر کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی گفت: بخشی از پژوهش ها در مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها انجام می شود که اکنون تعداد این مراکز در حوزه علوم انسانی بسیار کم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی فتحی  با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف از جمله رشته های علوم انسانی افزود: مهم ترین چالش حوزه علوم انسانی درحال حاضر افزایش تعداد دانشجویان و نبود اعضای هیات علمی متناسب با جمعیت دانشجویی است.

وی تصریح کرد: نبود بودجه، پایان نامه فروشی، افزایش تعداد دانشجویان و استاندارد نبودن شاخص نسبت اساتید به دانشجویان از مهم ترین چالش های پژوهش در حوزه علوم انسانی است که باید برای رفع تمامی این موضوعات برنامه ریزی شود.

دبیر کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی تاکید کرد: به دلیل افزایش جمعیت دانشجویی در رشته های علوم انسانی درحال حاضر نسبت استاد به دانشجو در این رشته ها متناسب با استانداردها نیست و براین اساس دانشجویان و اساتید نمی توانند در حوزه پژوهش فعالیت کنند.

فتحی تاکید کرد: باتوجه به اینکه در پژوهش های علوم انسانی نیازهای جامعه مورد توجه نیست اکثر پژوهش ها در کتابخانه ها باقی می ماند و یا نتیجه تحقیقات تنها تبدیل به یک مقاله می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی پژوهش هایی انجام می شود اما به دلیل نیاز محور نبودن آنها بسیاری از کارها سطحی و ابتدایی است و در واقع می توان گفت این تحقیقات بی فایده است.

دبیر کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی گفت: عمده فعالیت دانشگاه های کشور در علوم انسانی آموزش محور است بنابراین توجه جدی به حوزه پژوهش در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکثر پژوهش ها توسط دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد انجام می شود، گفت: براین اساس کمتر از ده درصد پژوهش های انجام شده در کشور به معنای واقعی پژوهش بشمار می روند.

دبیر کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی با اشاره به اینکه پژوهش های دانشجویان براساس بازار کار انجام نمی شود، افزود: موضوع پژوهش دانشجویان عمدتا مبتنی بر علاقه شخصی است و به همین دلیل اکثر تحقیقات بدون استفاده و راکد در کتابخانه ها باقی می ماند.

نظر شما