شناسهٔ خبر: 35952 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش ایرانی در حال فراموشی است

کارگردان پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی ضمن اعلام مهیا شدن شرایط برای اجرای نمایش کابوس های مرد مشکوک در تماشاخانه سنگلج، نسبت به مهجور ماندن و فراموش شدن شیوه های نمایش ایرانی هشدار داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ عظیم موسوی با بیان آنکه تهران به عنوان یکی از بزرگترین پایتخت های جهان تنها یک سالن برای اجرای نمایش های آیینی و سنتی دارد گفت: این در حالی است که همیشه بخشی از پیشینه فرهنگی و تمدن ساز ایران در آیین ها و نمایش های سنتی کشورمان بازتاب داشته است.

وی ادامه داد: در مقایسه آماری رضایت مخاطبان از آثار تولید و اجرا شده نیز به وضوح می توان به علقه و نگاه آنها در مواجهه با آثار ایرانی نسبت به نمایش های غیرایرانی پی برد و این در حالی است که متاسفانه به دلیل گرایش اغلب هنرمندان به ویژه نسل تازه تئاتر به نمایش های غربی، شیوه های نمایش ایرانی در شاخه های سنتی و آیینی در حال فراموشی است.

کارگردان نمایش اندر حکایت بلدیه اصفهان با تاکید بر آنکه اگر قرار است در جهان تئاتر ایرانی را معرفی کنیم باید آثاری را با اتکا بر سنت نمایش های کشورمان به جهانیان ارائه دهیم خاطرنشان کرد: اینکه ما نمایش هایی را با تکنیک و شیوه های وارداتی غرب به مخاطبان جهانی ارائه دهیم دلیل نمی شود که توانسته باشیم به معرفی تئاتر ایران در جهان نائل شویم.

موسوی همچنین درباره تازه ترین فعالیت های نمایشی خود گفت: بعد از تجربه موفق اجرای نمایش اندر حکایت بلدیه اصفهان به قلم محمدحسین ناصربخت در تماشاخانه سنگلج، در حال آماده کردن نمایشی دیگر از همین نویسنده به نام کابوس های مرد مشکوک هستم که با شیوه اجرای نمایش تخت حوضی در سنگلج به صحنه خواهد رفت.

وی با بیان آنکه کابوس های مرد مشکوک را در نیمه دوم شهریور ماه به صحنه خواهم برد ادامه داد: در حال حاضر مشغول کارهای پیش تولید این نمایش اجتماعی هستم و با توجه به آنکه در تاریخ مشخص شده نمایشی دیگر نیز در این سالن به صحنه خواهد رفت باید دید که چه سانسی برای اجرا به ما تعلق می گیرد تا بر آن اساس بتوانیم بازیگران این نمایش را مشخص کنیم.

نظر شما