شناسهٔ خبر: 35955 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نصاب مولوی»گزیده اسماعیل انقروی از مثنوی

گزیده اسماعیل انقروی از مثنوی با عنوان«نصاب مولوی» که با مقدمه و تصحیح محمود رضا اسفندیار و به همت نشر حکمت منتشر شده است.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «نصاب مولوی» گزیدهای است از مثنوی مولوی که رسوخ‌الدين‌ اسماعيل‌ انقروی، شارح بزرگ مثنوی، بنا به درخواست شیخ الاسلام یحیی افندی (د.۱۰۵۳ق/۱۶۴۳م) آن را در سال ۱۰۴۱ق/۱۶۳۱م یعنی آخرین سال حیات خود به فارسی تألیف کرده است. دائره المعارف ترک، نصاب مولوی را بعد از شرح مثنوی از مهمترین آثار انقروی دانسته است.

نصاب مولوی از سه قسم تشکیل یافته است:  قسم اول در باب طریقت، قسم دوم در باب شریعت و قسم سوم در باب معرفت و حقیقت است. هرقسم مشتمل بر ده باب است اما هر باب قسم سوم ده درجه نیز دارد. این درجات از یقظه آغاز و به توحید پایان می یابد. مولّف در تنظیم اثر خود از منازل السّائرین خواجه عبدالله انصاری و  مصباح الهدایة عزّالدین محمود کاشانی بهره برده است.

مؤلّف ابتدا دربارة هر باب و هر درجه تعریف و توضیحی نسبتاً کوتاه که بعضاً با استناد به آیات و احادیث و یا سخنان مشایخ تصوف همراه است، ارائه کرده و آنگاه به تناسب، ابیاتی را از دفاتر مختلف مثنوی نقل کرده است.

موسسه نشر حکمت کتاب نصاب مولوی را در سال جاری به علاقه مندان مولولی پژوهی تقدیم کرده است.

نظر شما