شناسهٔ خبر: 35956 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره‌ای که صاحبان صنعت و سرمایه را مخاطب قرار می‌دهد

سومین جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری از ۷ الی ۹ مردادماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ جشنواره فیلم و عکس صنعتی با هدف فرهنگسازی و ترویج مستندسازی تصویری فعالیت ها و دستاوردهای علمي، فناوری و صنعتي کشور، کمک به توليد محتوا درقالب فيلم براي نظام آموزش فني و مهندسی کشور و زمينه سازي و كمك به انتشار و پخش فيلم ها علمی و صنعتي در شبکه های تلویزیونی داخلي و خارجي برای سومین سال از ۷ مردادماه در پردیس سینمایی چارسو کلید خورد.

این جشنواره از این جهت مورد توجه قرار گرفت که روند حرکتی کشور در مسير رشد فناوری و توسعه صنعتي شدن، ضرورت استفاده از قابليت هاي هنر به ويژه فيلم و سينما را برای فرهنگسازی و شتاب بخشی به آن، بيش از پيش نمايان شد. همچنین از آن جهت که هنر و مخصوصا سینما امروزه کارکردی غیر از هنر دارد، این مقوله با فناوری و صنعت عجين شده و براي پيشبرد اهداف توسعه ای در خدمت فناوری و صنعت قرار گرفته است.

در جشنواره فیلم و عکس صنعتی طی دو روز برپایی؛ دو کارگاه تخصصی آموزشی شامل کارگاه «ارتباط متقابل مستندسازان و روابط عمومی صنایع» توسط مصطفی رزاق کریمی و کارگاه «چگونگی مواجه مستندسازان با مباحث فناوری نو در فیلم‌سازی مستند» توسط سعید تارازی، مستندساز و مهندس عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد فناوری نانو و کارگاه و نشست تخصصی «اقتصاد خلاق و چگونگی ارتباط صنعت و سینما» با حضور دکتر غلامرضا خلیل ارجمندي و حمید فرخ‌نژاد برگزار شد.

همچنین نشست بررسی کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» با حضور محمدسعید محصصی، نویسنده کتاب و علیرضا بهرامی، کارشناس حوزه ادبیات و رسانه برگزار شد.

طی این دو روز، آثار منتخب ارسالی به جشنواره، آثار دانشجویی و همچنین آثار منتخب «محمدرضا مقدسیان» و «کامران شیردل» به روی پرده رفتند.

بر این اساس، از نکات مهم نشست‌ها و کارگاههای این جشنواره می‌توان به سخنان مشاور اقتصادی وزیر ارشاد درباره نشان دادن راه به اقتصاد توسط هنر و انتقاد حمید فرخ نژاد از کم توجهی صنعت به سینما اشاره کرد.

اقتصاد مسیر خودش را می‌رود و ما باید راه را به آن نشان دهیم

غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد در نشست بررسی «اقتصاد خلاق و چگونگی ارتباط صنعت و سینما» گفت: اقتصاد ساکن نمی‌ماند و در این راه هم مسیر خودش را پیدا می‌کند، این ما هستیم که باید به آن، راه را نشان بدهیم و در جهتی که می‌خواهیم راهنمایی‌اش کنیم. برای این کار باید کسانی که خودشان بازیگران هنر هستند، جذابیت‌ها را نشان دهند تا صاحبان سرمایه به این بازار کشیده شوند. بازیگران هنر باید این موضوع را جا بیندازند که یک اثر و کار هنری است که می‌تواند وجه تمایز و تفاوت را به وجود بیاورد. البته در این میان گاهی اتفاق می‌افتد که از یک بازیگر خوب و شناخته شده برای فیلم استفاده می‌کنیم، اما چون بیشتر سرمایه را برای استفاده از این بازیگر خرج کرده‌ایم، کمتر پولی برای مابقی کارها می‌ماند و در این شرایط فیلم هم جایگاه اقتصادی خودش را از دست می‌دهد.

صاحبان سرمایه باید قدرت رسانه را درک کنند

همچنین حمید فرخ نژاد که فعالیت‌هایی را در زمینه اقتصاد خلاق آغاز کرده است، گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که در کشور ما همه چیز خودمانی و دورهمی انجام می شود و هنوز نمی‌دانیم سینما برای صنعت چه می‌تواند انجام دهد و در عین حال صنعت می‌تواند چه پشتوانه‌ای برای سینما باشد. کسی هم نیست که این دو را به یکدیگر نزدیک کند. در حقیقت ما یک بنگاه اقتصادی نداریم که بتواند یک تعریف جامع و با مرکزیت از این کار را ارائه دهد.

باید این فرهنگ در کشور به وجود بیاید که چرا امریکا که یکی از قطب‌های صنعتی دنیا است بخش زیادی از این اعتبار را از همین سینما به دست آورده است. آن‌ها در فیلم‌هایشان این قدرت را به تصویر می‌کشند؛ برای مثال هرکسی به زمین حمله می‌کند یکی از امریکا برای نجات می‌رود و همچنین در همه فیلم‌ها با استفاده از سکانس پرچم که در همه فیلم‌ها آن را دارند، ملیت خودشان را بالا می‌برند. همین کارها قدرتی را از امریکا در میان مردم خودش و میان مردم دنیا می‌سازد.

صاحبان سرمایه باید قدرت رسانه را درک کنند و بدانند که استفاده از سینما می‌تواند آ‌ن‌ها را ارتقا بدهد.

اشاره رزاق کریمی به کارگردان‌ها لای پنبه و تغییر شیوه تبلیغات

مصطفی رزاق کریمی نیز در نشست «ارتباط متقابل مستندسازان و روابط عمومی صنایع» گفت: برای ساخت مستند صنعتی باید مهندسی معکوس کنیم و باید ببینیم که موضوع چیست و مخاطب به چه چیزی می‌خواهد برسد. در ایران فرهنگ طولانی در این زمینه نداریم. خیلی شنیده ام که فیلمسازها می گویند کارفرما ما را نمی فهمد و فقط می خواهند کاری را انجام دهند تا پول خودشان را بگیرند.

در ایران هنوز مانند سال‌ها قبل تبلیغات انجام می‌شود، ما در ایران در این موضوع تغییری ایجاد نکرده ایم، با اینکه از نظر فنی اتفاق هایی افتاده است اما محتوا هیچ فرقی نکرده است. ما دچار خودزنی شده ایم با آرم گرایی که در تبلیغات وجود دارد.

نزدیک ترین شخص به مدیر عامل روابط عمومی ها هستند و باید بدانیم که ۵۰ درصد کار بر عهده شان است و مابقی آن بر عهده فیلم‌ساز است. و جالب اینکه در ایران کارگردان‌ها خیلی لای پنبه است و در خارج از ایران خیلی خشن‌تر از این حرف ها با فیلم‌سازها برخورد می‌کنند.

، در کارگاه تخصصی چگونگی مواجه مستندسازان با مباحث فناوری نو در فیلم‌سازی مستند با حضور سعید تارازی، مستندساز برگزار شد، سعید تارازی گفت: در ساخت فیلم صنعتی و تکنولوژی هنوز نمی‌دانیم باید چطور کار کنیم. اینکه فیلم‌ساز باید به دنبال یادگیری همه مباحث علمی برود یا اینکه یک کارشناس علمی و فنی این کار را انجام دهد؟ اما مطمئنا راه سومی هم وجود دارد و آن این است که تعاملی میان این دو گروه صورت بگیرد که البته رسیدن به این موضوع کار خیلی ساده‌ای نیست.

در دنیا وقتی فیلم مستندی را برای مخاطب عام تولید می‌کنند، حتما از درام بهره می‌گیرند، چون تنها در این صورت می‌توان مخاطب را جذب کرد.

نشست بررسی کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» که با حضور محمدسعید محصصی، نویسنده کتاب و علیرضا بهرامی، کارشناس حوزه ادبیات و رسانه برگزار شد. علیرضا بهرامی گفت: در کشورهای توسعه یافته سرمایه‌گزاری‌هایی در ثبت تاریخ یک کشور می‌شود که شامل تاریخ معاصر و همه آن چیزهایی که در گذشته آن‌ها اتفاق افتاده، می‌شود.

مجموعه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و کارهایی که آستان قدس رضوی در ثبت تاریخ انجام داده‌اند در کنار همت‌های فردی تاکنون باعث بروز اتفاق‌هایی در این حوزه شده است اما هنوز نمی‌دانیم که ثبت مستند‌های تاریخی چقدر ضروری است و می‌تواند چقدر به پیشرفت کمک کند.

این کارشناس حوزه ادبیات و رسانه سپس با اشاره به کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» گفت: ۹۹ درصد از تلاش‌های اینچنینی تبدیل به کاتالوگ‌های جشنواره‌ای می‌شود اما این کتاب از یک خواستگاه دانشگاهی برخواسته که نتیجه آن یک اثر خوب و یک تاریخ تحلیلی است.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی روز شنبه ۱۰ مردادماه با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر حجت‌اله ایوبی رییس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از معاونان آن‌ها به همراه سینماگران شاخص و مستندسازان و مدیران فناوری و صنعتی کشور در پردیس چارسو برگزار می شود.

نظر شما