شناسهٔ خبر: 35971 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همکاری مرکز موسیقی بتهوون و شهر کتاب / انتقاد هوشنگ مرادی کرمانی از بی‌توجهی به زبان فارسی

شهرکتاب تجریش جمعه شب نهم مردادماه در حضور اهالی فرهنگ و رسانه در مجتمع تندیس افتتاح شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ افتتاحیه رسمی شهركتاب تجریش شب گذشته نهم مردادماه از ساعت ١٨تا ٢٢ با حضور حسین الهی‌قمشه‌ای نویسنده معاصر، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، یغما گلرویی شاعر، بابک چمن آرا ناشر، سینا بهمنش شاعر، جهانبخش عصار مدیر شهرکتاب تجریش برگزار شد.

همکاری بتهوون و شهرکتاب

در ابتدای این افتتاحیه بابک چمن‌آرا درباره حضور مرکز موسیقی بتهوون در شعبه شهرکتاب تجریش گفت: این نخستین همكاری مركز موسیقی بتهوون و مجموعه فرهنگی دیگری در زمینه عرضه محصولات فرهنگی است و بخش موسیقی این شهركتاب، با همكاری و زیرنظر مركز موسیقی بتهوون فعالیت خواهد كرد. شهركتاب تجریش واقع در میدان تجریش، مجتمع تندیس، طبقه منفی٢ و در فضایی بالغ بر٣٠٠متر از بهمن ماه ١٣٩٣  فعالیت خود را آغاز كرده و امروز به تاریخ ٩ مردادماه رسما افتتاح شد.

چمن‌آرا ادامه داد: تهران روز به روز بزرگ‌تر شده و به همین دلیل نیاز داشتیم تا در نقاط مختلف این شهر حضور داشته باشیم، موقعیت دوستی من با جهابنخش عصار مدیر مجموعه فعلی شهر کتاب تجریش باعث ارائه پیشنهاد از طرف ایشان شد. من هم موقعیت و شرایط موجود را مناسب دیدم و این قدم اول برای حضور بتهوون در مراکز فرهنگی دیگر شد.

این ناشر اضافه کرد: این حضور به دلیل این نیست که شهرکتاب‌های دیگر در حوزه ارائه موسیقی بد کار می‌کنند، در واقع بتهوون نکاتی دارد که می‌تواند با بقیه مراکز فرهنگی به اشتراک گذاشته شود. در نهایت این فرصت خوب نصیب ما شد که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.

این تهیه‌کننده در پایان هم گفت: بخش موسیقی این شهر کتاب ویترین و بخشی از بتهوون است به همین دلیل سعی می‌کنیم تمام خدمات موجود در شعبه اصلی خیابان سنایی بتهوون را در همین شعبه هم ارائه بدهیم.

زبان فارسی مورد حمله قرار گرفته است

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده نیز در ابتدا این مراسم ضمن انتقاد از وضع زبان فارسی گفت: امروز زبان فارسی مادری ما مورد حمله واژگان غربی قرار گرفته و کم کم دارد از یادها می‌رود. این واژگان در حالی استفاده می‌شوند که ما در زبان مادری‌مان معادل‌های مناسب‌تری داریم.

مرادی کرمانی ادامه داد: این مسئله در روزمرگی ما هم نقش پررنگی پیدا کرده و تمام پیامک‌هایی که هر روزه به یکدیگر ارسال می‌کنیم در حال کاسته شدن بوده و ما در روز دائما از سر و ته کلمات برای کوتاه کردن جملات‌مان استفاده می‌کنیم.

این نویسنده در پایان هم تاکید کرد: قرار است تا هر هفته در همین مرکز حضور پیدا کرده و جلسات کتابخوانی برگزار کنیم.

شنیدن موسیقی حال را خوب می کند

در بخش دیگری از این مراسم حسین الهی‌قمشه‌ای نویسنده معاصر به فواید کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی که برای خواندن توصیه می‌شوند و به عنوان کتاب خوب یا بزرگ معرفی می‌شوند برای رشد کلی اندیشه و بینش خواننده است نه آنکه هر آنچه را كه در آن کتاب‌ها آمده بپذیرند. شخص در اثر مطالعه کتاب‌های خوب به تدریج چراغ‌هایی در دلش روشن می‌شود که حقایقی را در پرتو آنها می‌توان دید.

الهی‌قمشه‌ای همچنین گفت: پیشترها ما با شنیدن یک نوع از موسیقی حال خوبی پیدا می‌کردیم اما امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی در سیستم‌های الکترونیکی می‌توانیم انواع موسیقی را شیده و لذت ببریم، در واقع موسیقی خوب و متعالی به نوازنده و سازنده آهنگ متکی است و ساز نقشی در آن ندارد. اگر نوازنده به درجه کمال برسد و آهنگی را که انسان برجسته‌ای در خاطرش نقش بسته را بنوازد، تا مرز ابدیت پیش می‌رود و طعمی از ابدیت و معنویت جاودانه را خواهد چشید. موسیقی شرق و غرب اگر چه با هم تفاوت‌های بسیاری دارند اما در این خصلت كه در نقطه‌های اوج، آدمی را به جهان جاودانه نزدیك می‌كنند، مشترك هستند.

 

هدف اصلی ما جذب افراد خارج از سیستم است

جهابنخش عصار مدیر مرکز شهرکتاب تجریش نیز درباره افتتاحیه این شهرکتاب گفت: ما نزدیک به ۱۵ سال در شهر کتاب نیاوران مشعول فعالیت بودیم که به خاطر واگذاری ملک به این بخش نقل مکان کرده و مدت زمانی کوتاهی بعد از عیب‌یابی‌ها تواسنتیم به صورت رسمی گشایش رسمی داشته باشیم.

عصار ادامه داد: ایرادهایی در سیستم هوا، صندوق، ورود و خروج افراد و... وجود داشت که بعد از تکمیل و برطرف کردن آن توانستیم قابلیت پذیرایی برای مردم عزیزمان را داشته باشیم.

وی همچنین به موقعیت مکانی این شهرکتاب اشاره کرد و گفت: ما این پتاسنیل را داریم که بتوانیم جمعیت حاضر در تندیس را به حوزه فرهنگ و هنر علاقه‌مند کنیم اما ما به همین افراد اکتفا نکرده و با برگزاری مراسم‌های رونمایی و جشن‌های امضای آثار هم افراد خارج از سیستم اینجا را به این مرکز می‌کشانیم. در حقیقت هدف اصلی ما همین است.

یغما گلرویی هم در اواسط این مراسم صحبت را کوتاه کرده و دو ترانه از تازه‌ترین کتاب اشعار خود با نام "رویایی دارم" را برای حضار اجرا کرد. جلال منظوری فرد هم در تمام ۴ ساعت اجرای این برنامه به زیبایی هر چه تمام‌تر با ساز آکاردئون خود برای حضار ترانه‌های زیبایی را می‌نواخت.

در انتهای این برنامه با پذیرایی و اجرای قطعه‌ای از گروه موسیقی هرا (Horra) به رهبری محمدصادق فدایی‌فر به پایان رسید.

نظر شما