شناسهٔ خبر: 35987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاسیس خبرگزاری ویژه اندیشمندان علوم انسانی

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی از تاسیس خبرگزاری ویژه اندیشمندان علوم انسانی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی دکتر عبدالرحیم نیکخواه در خصوص فعالیت های جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی گفت: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۴ در حیطه علوم انسانی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی از تاسیس گروهای مختلف در واحد علامه طباطبایی خبر داد و گفت: تاسیس گروه‌های فرهنگ و ارتباطات و مسائل اجتماعی، همچنین مرکز خدمات تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف اجرای پژوهش‌های کاربردی، توسعه‌ای و بنیادی از اقدامات معاونت پژوهشی این واحد بوده است.

وی با بیان اینکه گروه مسائل اجتماعی ایران با هدف شناخت و تبیین مسائل اجتماعی کشور و ارائه راهکار‌های کاربردی در سطوح خرد، میانه و کلان تشکیل شده است، افزود: برخی از حوزه‌های فعالیت گروه شامل انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی، شیوع‌شناسی آسیب‌های اجتماعی مختلف، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی و بازخورد مخاطبان پیش از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها حین انجام آن‌ها و پس از اجراست.

به گفته وی، مرکز خدمات تخصصی افکارسنجی جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی با همکاری جمع کثیری از جامعه دانشگاهی کشور، اقدام به اجرای تحقیقات و طرح های پژوهشی در این حوزه کرده است.

وی ادامه داد: محورهای اصلی فعالیت و توانمندی‌های مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی شامل ارائه خدمات افکارسنجی، نظرسنجی، نیازسنجی و رضایت سنجی با بکارگیری تکنیک­های نوین توسط کارشناسان متخصص، انجام مطالعات بازاریابی و تحقیقات بازار و امکان‌سنجی و اجرای طرح های پژوهشی میدانی، پیمایشی و کیفی است. 

انجام پروژه های تحقیقاتی در زمینه علوم انسانی

وی در خصوص مهمترین فعالیت­های جهاددانشگاهی علامه طباطبایی گفت: نظر به اهداف و ماموریت­های تعریف شده و نیز تاکید رئیس جهاددانشگاهی، هدایت و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه‌های مختلف علوم انسانی در این واحد از اهم فعالیت­هایی است که بدان توجه و تاکید شده است.

نیکخواه تصریح کرد:  هر چند این مهم در سال­های گذشته در این واحد کم رنگ شده بود اما با احیای مراکز و گروه­های مختلف معاونت پژوهشی و تلاش و فعالیت در پر کردن خلاهای آموزشی در حوزه علوم انسانی و نیز معاونت آموزشی، خوشبختانه جهاد علامه طباطبایی جان تازه­ای یافته، مسیر خود را پیدا کرده و روند رو به رشدی را طی می کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبایی جهاد را دارای نقش الگویی در جامعه دانست و افزود: لازم به ذکر است این نقش خطیر در گذشته بیش از اکنون جلوه ­گری می کرده و باید برای احیای نقش الگویی آن اقدامات اساسی صورت پذیرد.

به گفته نیکخواه، تعامل نیروها و فعالیت جمعی در کنار روحیه جهادی می­ تواند الگویی مناسب برای نحوه عملکرد و پیشرفت سایر نهادها و سازمانها در جهت رشد و بالندگی باشد.

وجود فراز و نشیب هایی بر سر راه جهاددانشگاهی

وی گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم فعالیت­های واحدهای مختلف جهاد بدون حمایت­ها و وابستگی­های مالی به بودجه دولتی انجام می­ شود، فراز و نشیب­های ساختاری در فعالیت­های آن اثرگذار است. همچنین ساختارهای اداری و مدیریتی جهاد دانشگاهی به دلیل ماهیت فعالیت­های آن با فضاهای دولتی بسیار متفاوت است و باید قادر باشد همپای ماهیت پویای آن تحرک داشته و مدیریت مناسبی را اعمال کندکه بعضا با کاستی­هایی همراه می­ شود.

وی در خصوص مهم ترین برنامه های این واحد توضیح داد و گفت: جهاد علامه طباطبایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به عنوان یکی از قطب­های علوم انسانی خود را مطرح ساخته و در تمامی حوزه ­ها چه پژوهشی و چه آموزشی و فرهنگی به عنوان برتر خود را نشان دهد.

نیکخواه اظهار داشت: با توجه به تاکید رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص گسترش فعالیت­های­ پژوهشی در واحد علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی و انجام پژوهش­های کاربردی، معاون پژوهشی و همکارانشان نسبت به محقق ساختن این مهم اهتمام جدی می­ ورزند به همین دلیل در این راستا معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با تشکیل دو گروه فرهنگ و ارتباطات و مسائل اجتماعی ایران مجددا از سر گرفت.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی علامه طباطبایی با احیای دو مرکز خدمات تخصصی بین ­المللی ایرانشناسی و خدمات تخصصی افکارسنجی و ایجاد مرکز خدمات تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی فعالیت­های خود را بسط و گسترش داد.

وی با بیان اینکه در راستای اهداف و ماموریت­های تعریف شده برای واحد، این گروهها و مراکز اقدام به جذب نیروهای جوان و کارآزموده کرده تا اهداف پژوهشی خود را محقق کند، گفت: «سنجش رضایت شهروندان از عملکرد مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران (عملکرد سال ۹۲)»، «بررسی نیازهای فرهنگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی» از عناوین طرح­های پژوهشی صورت پذیرفته این معاونت طی مدت زمان فعالیت گروه­ها و مراکز به شمار می روند.

نیکخواه گفت: همچنین طرح­های «بررسی انتظارات مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران»، «بررسی زمینه ­های مطالعاتی و پژوهشی مسائل اجتماعی در ایران»، «زمینه یابی و مسئله شناسی پژوهش­های حوزه فرهنگ و ارتباطات در جمهوری اسلامی ایران»، «سنجش رضایت شهروندان از عملکرد مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران (عملکرد سال ۹۴)» از طرح­های مطالعاتی در دست اقدام است.

وی تاکید داشت: تاسیس کلینیک­ های مدیریت و بهره ­وری، مددکاری اجتماعی، تاسیس مرکز رشد و پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی، تاسیس خبرگزاری ویژه اندیشمندان علوم انسانی و گسترش هرچه بیشتر فعالیت­های بین­ المللی از فعالیتهای پیش روی این واحد به شمار می روند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۵-۱۳ ۰۲:۴۱ 0 0

    کدام اندیشمندان؟
                                

نظر شما