شناسهٔ خبر: 35997 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرسش از جهانی شدن منتشر شد

اگر بپذیریم که پشت این تحولات جاری جهانی شدن یک اراده و برنامه هدفمند وجود دارد، آن وقت دیگر ضرورتاً پروژه همساز و دمساز شدن با این پدیده‌ها را در اولویت قرار نمی ‌دهیم،‌ بلکه به گونه‌ ای دیگر عمل می ‌کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب «پرسش جهانی شدن» مشتمل بر چهار بخش و هر بخش دو گفتگو تشکیل شده است. بخش اول نگاه معرفتی به جهانی شدن، بخش دوم نگاه فرهنگی به جهانی شدن، بخش سوم نگاه سیاسی به جهانی شدن و بخش آخر نگاه اقتصادی به جهانی شدن را در بر دارد.

بر اساس این گزارش، در زبان فارسی، برای Globalization هم معادل «جهانی‌ سازی» به کار رفته و هم معادل «جهانی شدن»؛ هر دوی اینها درست است و مهم این است که ما موقف و محل درست بودن هر یک از این دو مفهوم را درک کنیم و این، طبیعتاً روی نگرش، برداشت و عملکرد بعدی ما در قبال این پدیده، به شدت تاثیرگذار است.

اگر صرفا یک تلقی کاملا طبیعی و «خود به خودی بودن» از مسئله جهانی شدن داشته باشیم، مهمترین رسالت ما همسازی و انطباق و هماهنگی با این روند خواهد بود. در حالی که اگر بپذیریم که پشت این تحولات جاری یک اراده و برنامه هدفمند وجود دارد، آن وقت دیگر ضرورتاً پروژه «همساز و دمساز شدن با این پدیده‌ها» را در اولویت قرار نمی ‌دهیم،‌ بلکه به گونه‌ ای دیگر عمل می ‌کنیم. به عبارتی دیگر، خیلی دقیق،‌ جزئیات این پدیده را می‌سنجیم، اهداف آن را جستجو می‌کنیم، آینده آن را مطالعه می‌کنیم و نسبت این‌ها را با خودمان به عنوان مثلاً یک فرد مسلمان ایرانی و یا جامعه اسلامی ایرانی مشخص می‌کنیم. علاوه بر این فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بطن این پدیده را می‌شناسیم و آن وقت است که می‌توانیم نسبت خودمان را خیلی دقیق و شفاف با این پدیده و الزامات و تبعات آن مشخص کنیم.

این گزارش می افزاید: کتاب «پرسش جهانی شدن» مشتمل بر چهار بخش و هر بخش دو گفتگو تشکیل شده است. بخش اول نگاه معرفتی به جهانی شدن، بخش دوم نگاه فرهنگی به جهانی شدن، بخش سوم نگاه سیاسی به جهانی شدن و بخش پایانی نگاه اقتصادی به جهانی شدن را در بر دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه کتاب پرسش جهانی شدن، مجموعه گفتگوهایی با صاحب ‌نظران و اساتیدی همچون رضا داوری اردکانی، حجه الاسلام و المسلمین صادقی رشاد، اصغر افتخاری، محمدرضا تاجیک، محمدرضا دهشیری و کاظم معتمد نژاد را در برمی گیرد.

گفتنی است، این کتاب با مقدمه عماد افروغ در ۲۰۲ صفحه از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما