شناسهٔ خبر: 36036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب « صداها» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «صداها» تألیف جری جیمز ولینگتون با ترجمه محمدمهدی چرخنده توسط انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دور تا دور ما را صداها فرا گرفته اند. آیا می توان زمان و مکانی را تصور کرد که در آن هیچگونه صدایی نباشد، یا به عبارت دیگر سکوت مطلق برقرار باشد؟

نویسنده در این کتاب سعی داشته در مورد مطالبی چون؛ صداها چگونه شکل می گیرند، صداها چگونه به حرکت درمی آیند، چه موارد صداها را منتقل می کنند، شما چگونه صداها را می شنوید، چرا بعضی از مردم قادر به شنیدن صداها نیستند، آوای شما چگونه صداها را می سازد، صداها چگونه تبدیل به نوفه می شوند، صداهای زیر و بم چگونه شکل می گیرند، صداها چگونه به صورت آهنگین(موسیقی) در می آیند، چرا بعضی از صداها قابل شنیدن نیستند و صداها چگونه می توانند مفید باشند، سخن بگوید و مطالب تخصصی مفیدی را برای علاقمندان به موضوع " صدا" بازگو کند.

کتاب " صداها" در هفت فصل مجزا تدوین شده است. فصل اول کتاب با عنوان منشاء صداها، در رابطه با صداهای گوناگون پیرامون ما و تولید صدا سخن به میان می آورد و در این فصل خواننده با موضوع ارتعاش های قوی و ضعیف و ارتعاش هایی که دیده نمی شوند آشنا می شود.

فصل دوم کتاب صداهای متحرک را معرفی می کند و با دقت این موضوع را بررسی می کند که چه بر سر این امواج صوتی می آید و صداها با چه سرعتی در حال حرکت هستند. شکستن دیوار صوتی و صدا در جامدات و مایعات از دیگر بحث های این فصل از کتاب" صداها" است.

یافتن گستره شنوایی و انواع ناشنوایی در فصل سوم کتاب مودر نقد و بررسی قرار می گیرد و پرسش های متداول در این زمینه از سوی نویسنده پاسخ داده می شود و فصل چهارم کتاب با عنوان سخن گفتن، نمونه های از تارهای صوتی، صداهای آوا و صداهای حیوانات را از زوایای مختلف تحلیل و موشکافی می کند.

نوفه یا همان آلودگی صدا در فصل پنجم کتاب بررسی شده و فصل و ششم و هفتم به ترتیب مباحث اصوات موسیقی و "دیدن" با صداها را تجزیه و تحلیل می کند.

چاپ دوم کتاب " صداها" در ۸۰ صفحه مصور به همراه جدول و نمودار با قیمت ۴۵۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به مباحث صدا قرار گرفته است.

نظر شما