شناسهٔ خبر: 36053 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

با اهدای جوایز فیلمسازان را به ساخت فیلم امیدوارانه ترغیب می کنیم

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» در نشست خبری این رویداد هنری، تولید کم فیلم‌های امیدوارانه را از مشکلات کلیه جشنواره‌های ایرانی دانست و گفت سعی می کنیم با روش‌های تشویقی این معزل را حل کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  دوشنبه ۱۲ مردادماه نشست خبری سومین جشنواره فیلم «یاس» در محل موسسه رسانه‌های تصویری با حضور حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و دبیر سومین جشنواره فیلم یاس برگزار شد. مسافر آستانه در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه  فعالیت‌های هنری در پیشرفت هر جامعه‌ای نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند، گفت: جامعه در ابعاد علمی و صنعتی خود زمانی موثر است که همراه با پیشرفت فرهنگی باشد و جریان فرهنگی برای پیشرفت نیاز به ارزیابی دارد و برگزاری جشنواره هم یکی از شیوه‌های ارزیای رویدادهای هنری است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این فیلم‌های ویدئویی گاه با خسران اقتصادی و کیفیت بد محتوایی همراه بوده است، در ادامه اظهار داشت: فعالیت فیلم‌های ویدئویی زمانی در شرایطی قرار داشت که تنها نگاه اقتصادی به تولیدات وجود داشت و بحث فرهنگی کمتر در آن دیده می‌شد اما رقابت‌های تولیدات ویدئویی در جشنواره فیلم یاس باعث شد جنبه احتیاط تهیه‌کنندگان این بخش بالا رفته و دیگر شاهد تولیدات کم‌محتوا و غیرفرهنگی نباشیم.

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» بیان کرد: دومین جشنواره فیلم یاس سال گذشته در حد قابل قبولی برگزار شد و در بین مردم، هنرمندان و مسئولان جای خود را پیدا کرد به گونه‌ای که در دوره سوم، هنرمندان بیشتری برای حضور در این جشنواره استقبال کردند.

وی افزود: برای برگزاری این دور از جشنواره با توجه به نیازی که احساس می شد جشنواره تغییراتی را به همراه داشته و با حذف دو بخش رویش و خاطره یاس ها، بخش مسابقه ایران جایگزین شده است.

مسافر آستانه  با اشاره به اینکه این دوره به علت شناسایی استعدادهای جوانان، فیلم اولی ها به طور مجزا در بخش مسابقه ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد، ادامه داد: در این بخش سه جایزه برنامه ریزی شده که به بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه اول و بهترین کارگردان اول اهدا خواهد شد.

 دبیر سومین جشنواره بین المللی فیلم های ویدئویی یاس در ادامه به ویژگی های بخش بین الملل جشنواره نیز اشاره کرد و در توضیح آن گفت: در این دوره از جشنواره به آسیا نگاه ویژه ای داریم و بخش چشم انداز آسیا را طراحی کرده ایم تا به طور ویژه هنرمندان آسیایی را که در دوره های گذشته چندان به آنها توجه نمی شد را مورد توجه قرار می دهیم.

وی هدف از انجام این فعالیت را ارزیابی بهتر سینمای آسیا عنوان کرد و افزود: حاصل این نگاه ارتباط بیشتر با بخش شرکت های آسیایی خواهد شد. فیلم‌های آسیایی خوبی بر اساس نیاز خانواده‌های ایرانی تولید می‌شود که می‌تواند بخشی از آثار حوزه نمایش خانگی را به خود اختصاص دهد و این جشنواره می‌تواند محلی برای شناسایی و معرفی این آثار باشد.

دبیر سومین جشنواره فیلم «یاس» تاکید کرد: سومین جشنواره فیلم یاس در ۶ بخش مسابقه ایران، فیلم‌های پویانمایی، سینما ویدئو، طرح ایده فیلم‌نامه، مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود. سال گذشته در بخش طرح و ایده فیلمنامه اعلام کردیم که برگزیدگان این دو بخش به دو روش حمایت برای تولید و پیگیری فیلمنامه مورد حمایت قرار می‌گیرند. از دو برگزیده این بخش در سال گذشته یک اثر نزدیک به مرحله تولید است و فیلمنامه اثر دوم خریداری شده است.

وی با اشاره به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فیلم یاس، توضیح داد: در بخش طرح ایده و فیلمنامه ۲۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که دو برابر آثار سال قبل است. همچنین بخش بین‌الملل نیز با ۱۶۲ اثر نسبت به سال گذشته با افزایش ۲ برابری همراه بوده است.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: در کنار بخش‌های مختلف جشنواره، کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید بین‌المللی برگزار می‌شود. موضوع این کارگاه‌ها با توجه به استقبالی که سال گذشته صورت گرفت، مربوط به ایده و پیش از تولید فیلم در شبکه نمایش خانگی است.

وی در توضیح این مطلب که چرا نام جشنواره فیلم یاس تهران به جشنواره فیلم یاس تغییر کرده است، توضیح داد: معمولا هر جشنواره‌ای با نام شهری که در آن جشنواره برگزار می‌شود در دنیا شناخته می‌شود اما با توجه به اینکه در تهران تعداد زیادی جشنواره برگزار می‌شود و مهمترین جشنواره یعنی جشنواره فیلم فجر، دیگر جشنواره های این شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصمیم گرفتیم تا نام تهران را از این جشنواره حذف کنیم.

مسافر آستانه در ادامه اظهار کرد: سال گذشته بر اساس سیاست تمرکززدایی، این جشنواره از تهران به استان مازندران منتقل شد و با توجه به پیگیری‌های استاندار و معاونت سیاسی استانداری مازندران، سومین جشنواره فیلم یاس در این استان برگزار می‌شود و اگر شرایط برای برگزاری این جشنواره در این استان طی سال‌های آینده مناسب باشد، جشنواره فیلم یاس به نام استان مازندران خواهد بود. البته در این پروسه حمایت‌های مادی و معنوی بسیار موثر است.

مسافرآستانه تافزود: این دوره از جشنواره در شهرهای غربی مازندران از جمله رامسر، چالوس و تنکابن برگزار می‌شود، هر چند مهمانان جشنواره به احتمال زیاد در شهر رامسر میزبانی می‌شوند اما سعی کردیم تا جشنواره را در شهرهای مختلف غرب مازندران برگزار کنیم.

در ادامه برنامه دبیر جشنواره به سوالات معدود خبرنگارن پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر تمهیداتشان در مورد تولید فیلم‌هایی که کام مخاطب را تلخ نکرده و افراد را به ایرانی بودن مفتخر کنند گفت:‌معزل فیلم‌های تلخ و سیاه تنها مسئله جشنواره یاس نیست و در همه جشنواره ها دیده می شود. ما هم در حد توان و امکان و در اهدای جوایز سعی در تشویق و ترغیب سینما گران به تئولید آثار امیدوارانه می کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در آثاری که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شوند به دلیل ورودشان به حریم خانواده‌ها و توزیع گسترده آنها از این لحاظ اهمین ویژه‌ای پیدا می کند ما هم اخیرا شاهد تولید بیشتر فیلم‌های امیدوار کننده هستیم و حتی برای این جشنواره هم تعدادی از این دست آثار را دریافت کرده ایم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: نکته جالب اینکه در دنیا هم جشنواره هایی که بعد سیاسی بر فرهنگیشان غلبه نکرده و به دنبال سیاه نمایی نیستند از این دست آثار استقبال می کنند و به عنوان مثال آخرین اثری که از این موسسه در جشنواره جیفتو ایتالیا شرکت داده شد فیلمی امیدوار کننده و معنوی بود که بسیار مورد توجه هم قرار گرفت.

نظر شما