شناسهٔ خبر: 36065 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گرایش طلاب به دانشگاه غم‌انگیز است/ راه اعتباربخشی مدارج حوزوی

مسئول مدارج علمی حوزه علمیه خراسان گفت: نه تنها دانشگاه‌ها برای مدارک حوزوی ارزش واقعی قائل نیستند، بلكه خود حوزه اعتبار و جایگاه درست خود را نشناخته و گنج بودن خود را باور نكرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی در مورد عوامل ایجاد نهادی برای تشخیص مدارج علمی طلاب در حوزه علمیه و دادن مدرک به طلاب اظهار کرد: علت اصلی تشخیص مراتب علمی طلاب در سطوح مختلف تحصیلی است. علت دیگر این است كه بعد از انقلاب اسلامی دانش آموختگان حوزه در نهادهای دولتی، مشغول به فعالیت و كار شوند، برای پذیرش طلاب و این نهادها سطح درجه علمی طلاب یا به تعبیری مدرک علمی از طلاب طلب می كردند به همین خاطر این مركز برای رفع نیاز برخی از طلاب افتتاح شد.

وی با بیان اینکه نمی توان این گونه بیان كرد كه حوزه به سوی مدرک گرایی رفته است، بلكه به خاطر نیازهای جدید طلاب این بخش فعال شده است، گفت: البته متاسفانه به مرور زمان، موضوع مدرک گرایی رواج پیدا كرد كه این موضوع به ضرر حوزه است، چراكه اگر همین گونه پیش برود، علم مخدوش شده و ضربه خواهد دید.

به گفته حجت‌الاسلام عبداللهی درست است كه به سمت مدرک رفتن، امر صحیحی نیست، اما برای تشخیص مراتب علمی یک امر لازم است تا هر فردی به هر كاری واگذار نشود.

گرایش طلاب به دانشگاه، غم‌انگیز است

وی با بیان اینکه عواملی مختلفی دست به دست هم داده اند تا این روحیه در طلاب شكل گرفته است، تصریح کرد: از جمله عوامل اصلی آن ارزش قائل نشدن برخی از مدیران و مسئولان حوزه علمیه به مدارج علمی و مدارک حوزه علمیه است. زمانی كه حوزه می خواهد برای بخش های علمی خودش جذب نیرو داشته باشد، همیشه كسانی را كه دارای عناوین علمی دانشگاهی هستند، در اولویت قرار می گیرند. حتی اگر برخی از لحاظ علمی، علمیت و محتوایی هم نداشته باشند، به خاطر مدرک دانشگاهی ارزش بیشتری برای شان قائل می شوند.

مسئول مدارج علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اگر بخواهیم از لحاظ علمی تحصیل كرده‌های حوزه را با تحصیل كنندگان علوم انسانی دانشگاهی مقایسه كنیم، عناوین علمی حوزه های علمیه با عناوین عملی مراكز عالی كشور قابل مقایسه نیست.

وی گفت: متاسفانه طلاب برای آنكه از این كاروان مدرک گرایی عقب نیافتند، برای گرفتن مدرک ارشد و دكتری به دانشگاه ها می روند و این امر غم انگیزی است. هر چند كه طبق آمار رسمی ما، طلبه های حوزه علمیه در آزمون ارشد و دكتری دولتی، در بین تعداد زیاد شركت كنندگان سرآمد هستند، چراكه طلاب این درس ها را بسیار عمیق تر و مفهومی تر از دانشگاهیان در همان رشته خوانده اند و در این در حالی است كه دانشگاهیان، بیشتر با تكیه بر محفوظات سعی در قبولی تحصیلات تكمیلی دانشگاه دارند.

لزوم حفظ اعتبار علوم حوزه

وی تاکید کرد: چند سال پیش اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران قصد داشتند، به مقام معظم رهبری مدرک دكتری افتخاری اعطا كنند كه ایشان تشكر كرده و قبول نكردند، این خودش نوعی حفظ اعتبار علوم حوزه و علمیت است كه باید از سوی تمام بدنه مسئولین و اساتید حوزه حفظ شود.

حجت‌الاسلام عبداللهی گفت: امروزه شاهد هستیم كه برای تدریس در برخی از سطوح حوزه از دانشگاهیان استفاده می شود، این در حالی است كه طلبه های درس خوانده و موفق حوزه علمیه بسیار زیاد هستند و می بایست از این افراد برای تدریس استفاده شود. حوزه خود می تواند با تلاش به مدرک سطح سه و چهار حوزه كه معادل ارشد و دكتری است، اعتباربخشی لازم را انجام دهد. زمانی كه خود حوزه برای خود ارزش و جایگاهی قائل شد، نهادهای دولتی خواهند دانست كه طلبه سطح سه و چهار حوزه درجه علمی بالاتری دارد، از این افراد استفاده خواهند كرد.

به اعتقاد وی یک طلبه درس خوان كه مدرک سطح سه حوزه را گرفته است به مراتب از كسی كه مدرک ارشد دانشگاه را گرفته، بالاتر است چراكه دروسی كه یک طلبه تا آخر سطح سه می‌خواند، شامل مكاسب و رسائل و كفایه است كه تازه دانشجوی دكتری دانشگاه فقط بخش‌های بسیار اندكی از این كتاب‌ها را فرامی‌گیرد و سطح چهار حوزه، شاید از لحاظ علمی با معادل دانشگاهی خود قابل مقایسه نباشد.

درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی

مسئول مدارج علمی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم اعتباربخشی به مدارج و مدارک حوزوی، اظهار کرد: مركز مدیریت خراسان یا قم می‌بایست پیگیری كند و طرح جامعی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرد و از این شورا درخواست كند تا رسما برای مدارک علمی حوزه، اعتبار حداكثری و در شأن علوم حوزوی، قائل شود به گونه‌ای كه علوم انسانی دانشگاهی اگر خواستند اعتبار خود را بسنجد، با مراتب علمی حوزه تطبیق دهند.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر نه تنها دانشگاه‌ها برای مدارک حوزوی ارزش واقعی قائل نیستند، بلكه خود حوزه اعتبار و جایگاه درست خود را نشناخته و گنج بودن خود را باور نكرده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی اضافه کرد: اگر یك مدرس سطوح عالی حوزه یا حتی دروس خارج به مراكز عالی آموزشی برای تدریس رجوع كند، معادل یك كارشناسی برای او اعتبار قائل اند در حالی كه اگر یك فرد با مدرك دكتری، وارد حوزه علمیه شود، ما با كمال افتخار آن را می پذیریم. این مسئله در واقع نوعی بی توجهی به مراتب علمی حوزه و بهادادن به مراتب علمی نهادهای دیگر است، كه می بایست با تعامل سازنده بین مراكز اصلی حوزه علمیه كشور و نهادهای مسئول و حتی وزارت علوم، این تفكر اشتباه برچیده شود و هر چه سریع تر اصلاح شود تا ما توانیم ایران اسلامی را به قله های بزرگ علمی جهان برسانیم؛ و ادامه این روند اشتباه فاحش است.

نظر شما