شناسهٔ خبر: 36109 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرتره‌های رجال سیاسی و مذهبی تاریخ مشروطیت رونمایی شدند

نمایشگاه عکس برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران، منتخبی از نسخه خطی تاریخ مشروطیت ایران در نگارخانه مریم به نمایش درآمد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  عصر روز سه‌شنبه نمایشگاه عکس برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران با حضور عکاسان، پژوهشگران حوزه عکاسی و علاقه‌مندان در نگارخانه مریم آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه منتخبی از نسخه خطی تاریخ مشروطیت  ایران است که به کتابخانه و موزه ملی ملک تعلق دارد. مجموعه این عکس‌ها به صورت موزه سیار در نگارخانه‌ها به نمایش در می‌آید. نگارخانه مریم سومین مکان فرهنگی، هنری است که میزبان این مجموعه عکس است. این نسخه خطی از تاریخ مشروطیت ایران تالیف حاج شیخ محمد مهدی شریف کاشانی است. عکس‌های این مجموعه نیز حاصل تلاش هنرمند عکاسی است به نام غلامرضا عکاس که به کوشش وی تصاویری از رجالی که در این کتاب نامی از آنان آمده است تهیه شده و در بخش مربوط به اوراق کتاب چسبانده شده است. در انتهای کتاب شریف کاشانی از خود عکاس غلامرضا عکاس نیز تصویری قرار داده است. این یگانه نسخه خطی است که در آن اینچنین به گشاده‌دستی ۶۱۸ تصویر به ارائه تاریخ تصویری پرداخته است.

گزارش شریف کاشانی با عکس از گزارشگر، به جای سرلوح آغاز می‌شود. این شیوه در نوع خود شاید بی‌نظیر باشد و شریف کاشانی را در لباس روحانیت در حال نگارش تصویر می‌کند. لباسی که در آن روزگار لباس معمول اهل قلم بوده است. شریف کاشانی در تاریخ ۱۳۳۳ قمری نگارش گزارش تاریخ مشروطه ایران را به پایان برده است. از مقایسه این تاریخ با تاریخ تولد وی یعنی ۱۲۳۹ می‌توان دریافت که وی در ۹۴ سالگی اثر خویش را به پایان برده است. اما از این تاریخ همچنین در می‌یابیم که وی مدت ۴ سال بر سر نگارش این اثر وقت گذاشته است.

عکس‌های این مجموعه پرتره‌هایی هستند که از رجال سیاسی و مذهبی ثبت شده است. چندین تن از نایب‌السلطنه‌های احمدشاه، تصویر آیت‌الله طباطبایی تا تصویری از قشون شاهی در مقابل قشونی که به رهبری فرزندان مظفر‌الدین شاه که داعیه سلطنت در سر داشته‌اند عکس‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

این عکس‌ها نشان دهنده آن هستند که با توجه به تاریخ اختراع صنعت عکاسی این مقوله با فاصله زمانی اندکی به سرزمین ایران راه باز کرده است و ترویج آن نیز حداقل در بین رجال سیاسی و بانفوذ سرعت بیشتری داشته است.

این نمایشگاه عکس تا ۳۱ مرداد برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌ روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برای بازدید به نگارخانه مریم مراجعه کنند.

نظر شما