شناسهٔ خبر: 36139 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاههای آموزشی نمایشنامه‌نویسی بر اساس آیات قرآن و احاديث دایر شود

يك پژوهشگر نمايش‌هاي آييني و سنتي با بيان اينكه خلق اثر هنری بر اساس روایات یا آیات روش خاصي دارد، به دبيرخانه جشنواره تئاتر رضوي پيشنهاد داد کارگاههای آموزشی دایر كند كه در آن نمایشنامه‌نویسی بر اساس آیات قرآن و بیانات ائمه آموزش داده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ و به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، داوود فتحعلی بیگی گفت: مهمترین نکته ای که مغفول مانده و مورد توجه قرار نمي‌گيرد، این است که بسياري بلد نیستند مفاهیم و عمق بیانات امام رضا(ع) را درك كرده و بر آن اساس نمایشنامه بنویسند و بنابراين، در اغلب موارد نمايش‌ها به تعریف و بيان یک معجزه از امام رضا(ع) محدود شده؛ در حاليكه زمان اثبات امام رضا(ع) از طریق معجزه نیست بلكه زمان ترویج اندیشه‌های ايشان است که به نوعی ترویج اندیشه‌های قرآنی و ترویج اندیشه ائمه معصومین است؛ زيرا همه در یک راستاست.

وي تاكيد كرد: برای آنکه به دام کلیشه گرایی نیفتیم، باید به کسانی که توانمندی عرضه آثار با مفاهیم دينی را دارند، سفارش نمایش داده شود؛ به اين معنا كه دبيرخانه جشنواره به کسانی که این توانمندی را دارند،‌ تعدادي نمایشنامه سفارش دهند و در كنار آن نيز کارگاههای آموزشی دایر شود و نمایشنامه‌نویسی بر اساس آیات قرآن و بیانات ائمه را بياموزند.

اين هنرمند تئاتر آييني ادامه داد: امروزه چند نفر انگشت شمار در كشور هستند که می توانند این قبيل نمایشنامه ها را بنویسند و تعلیم دهند؛ لذا دبيرخانه جشنواره تئاتر رضوي بايد قبل از برگزاري آن،‌ اقدام به توليد آثار نمایشی زیر نظر چند نفر آگاه به مفاهیم مذهبی و خبره در حوزه نمایشنامه نویسی كند.

وي با بيان اينكه خلق اثر هنری بر اساس روایات یا آیات روش خاصي دارد، اضافه كرد: اگر در داستان‌پردازي‌ها صرفا به بيان یک قصه از معجزه یا روايت گوشه‌ای از تاریخ اشاره مي‌شود، به این دليل است که نویسنده آن مطلب، قصه‌پردازی بلد نیست و در حوزه مفاهیم دینی عمیق نشده است؛‌ ضمن آنكه مفاهیم دينی، مذهبی و قرآنی یا بیانات شخصیت برجسته‌ای مانند امام رضا(ع)، اگرچه برای همه قابل فهم است ولی با توجه به اينكه از منبع وحی صادر شده، دم دستی نیست.

فتحعلي بيگي خواستار آن شد كه دست اندرکاران برگزاری جشنواره تئاتر رضوي بررسی کنند در ۹دوره گذشته اين جشنواره، ميزان خروجی آن چه اندازه بوده؛ چقدر توانسته اندیشه های رضوی را از این طریق تبلیغ كند؛ چند نمایشنامه تراز اول از آن بیرون آمده و چه تعدادي در این دوره ها تعلیم دیده اند.

اين پژوهشگر نمايش‌هاي آييني و سنتي تصريح كرد: جشنواره تئاتر رضوي نبايد به چند روز برگزاری آن محدود شود بلكه برنامه‌ریزی‌ها بايد كلان باشد؛ آنچه در اين جشنواره مهم است، آموزش و تعلیم دادن است و اينكه به مخاطبان و علاقمندان آموزش داده شود كه چگونه می‌توانند کار تخصصی انجام دهند.

گفتني است دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۲۵ الی ۲۹ مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی(بجنورد) به دبيري حسين ثابت قدم وحيد برگزار می‌شود. 

نظر شما