شناسهٔ خبر: 36187 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جهان کتاب» جدید با یاد شاکری و سپانلو به پیشخوان آمد

شماره جدید ماهنامه «جهان کتاب» که شماره‌های ۳۱۳ تا ۳۱۵ این مجله برای ماه‌های خرداد تا مرداد را در بر می‌گیرد، منتشر و راهی شد که در آن مطالبی درباره خسرو شاکری و محمدعلی سپانلو به چاپ رسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، شماره جدید ماهنامه ادبی جهان کتاب به تازگی منتشر و راهی پیشخوان مطبوعات شده‌است. در ابتدای این شماره جهان کتاب، یکی دیگر از مطالب «نامه‌ای از پراگ» به قلم پرویز دوایی با عنوان «گندم عید» چاپ شده است.  

تلاش نویسنده برای چیدن هفت سین در دیار غربت، با وسایل و امکانات محدود و موجود، خیال او را در نوشتن این مقاله، به خاطرات گذشته (در تهران و نیز پراگ و حکایت یک مغازه لوازم باغبانی (در چکسلواکی کمونیستی) و فروشنده‌ برازنده‌ای که هیچ تناسبی با آن محل و چیزهایی که می‌فروخت نداشت) پرواز داده است و باز ماجرایی آشنا که بر انسان رفته است و در سکوت بیان می‌شود...

«م.ع. سپانلو و سروده‌هایش (بدرود با شاعری نوگرا در آستانه ۷۵ سالگی)» از کامیار عابدی مقاله بلندی درباره زندگی محمدعلی سپانلو است. این مطلب نقدی بر سروده‌های این شاعر فقید هم هست. «دگردیسی ذهن‌ها: تبدیل ذهنِ پردازشگر به دالان اطلاعاتِ نامفید» از حسام‌الدین مطهری مطلب بعدی این مجله است که به بررسی انتقادی گسترش شبکه های اجتماعی و نتایج منفی و اجتناب ناپذیر آن، اختصاص دارد.

«ازگشودن متن تا گشودن رمان» نقدی بر پایه نظریه ادبی گشودن متن از پیتر چایلدز و مقایسه آن با نظریه مطرح شده در کتاب «گشودن رمان» نوشته حسین پاینده است که به عنوان مقاله بعدی این شماره «جهان کتاب» به چاپ رسیده است.

پس از آن مقاله «از زبان فارسی قدیم تا جدید» نوشته محبوبه شمشیرگرها به معرفی کتابی به همین نام اختصاص دارد که مجموعه مقالاتی است که به مناسبت هفتادمین سال تولد پروفسور بو اوتاس، زبان‌شناس و ایران‌شناس سوئدی و بنیان‌گذار انجمن ایران‌شناسی اروپا چاپ شده است. کتاب مذکور در سال ۲۰۱۳ در ویسبادن منتشر شده است و ویراستارانش کارینا جهانی و مهرداد فلاح‌زاده‌ اند.

نقد کاوه بیات بر کتاب فرهنگ واژگان آذری تالیف فیروز منصوری هم بعد از این مطالب، به چاپ رسیده است.

«صمیمی، خودمانی و بی‌تکلّف» نقدی است به قلم احمد سمیعی (گیلانی) بر کتاب «زندگی عزیز» نوشته آلیس مونرو (برنده نوبل ادبی ۲۰۱۳) که مژده دقیقی آن را ترجمه کرده است. «یک قرن زندگی در یک قدمی مرگ» هم عنوان نقدی از یزدان منصوریان بر کتاب «مرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» نوشته یوناس یوناسن است که سال گذشته با ترجمه فرزانه طاهری به چاپ رسید. «حدیث نفس در دایره‌ای بسته» نیز نقد رمان «حاشیه باغ متروک»  محبوبه میرقدیری به قلم امین فقیری است. بعد از این مقالات هم یادداشت حسین مسرّت بر رمان برج قحطی نوشته هادی حکیمیان آمده است و بعد از آن «روایتی معاصر از زندگی فرودستان تهران» درج شده که نقدی از حامد طالبیان بر کتاب «بندهای خالی» پیمان فیوضات است.

در ادامه مطلبی از فاضل ترکمن درباره دفتر شعر «درآمدی بر شور روزهای نیامده» اثر عارفه لک چاپ شده و سپس بررسی سعید رفیعی خضری از «درآمدی بر تاریخ ادبیات اسپانیایی ـ امریکایی» تالیف کاظم فرهادی درج شده است.

«شهرفرنگ دیدن دارد؟» نقدی از معصومه علی‌اکبری بر کتاب شهرفرنگ اروپا نوشته پاتریت ائورژدنیک است که با ترجمه خشایار دیهیمی چاپ شده بود. کتاب «روش‌ تحقیق در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» نوشته یزدان منصوریان نیز اثری است که معصومه نیک‌نیا در یک مطلب آن را بررسی کرده است. در مقاله بعدی نیز «یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی از کنفرانس صلح پاریس»  به قلم محمود لشکری نقد شده است.

ترجمه نقد توموگو یاماگیشی بر کتاب منتخبی از ژاپنیات ما ایرانیان نوشته کامیار عابدی مطلبی است که در ادامه آمده است. مقاله «جمال بی‌مثال لرستان» هم معرفی کوتاهی است از مجموعه عکس طبیعت لرستان اثر علیرضا فرزین.  

معرفی کتاب‌های «سیری در تاریخ دندان‌پزشکی ایران» (جلد دوم) از اسماعیل یزدی و «پزشک پادشاهان» تالیف آن‌ماری مولن با ترجمه علی‌اصغر سعیدی هم مقاله های دیگر چاپ شده در این مجله هستند. «چه کسی جرج اُروِل کشت؟» درباره راز مرگ نویسنده شهیر انگلیسی و خالق مزرعه حیوانات و «چرا رمان جنایی چپ‌گراست و رمان سبک وحشت راست‌گرا؟»  به قلم وال مک‌درمید با ترجمه یاسمن منو هم در ادامه این شماره چاپ شده اند.

«هزار و یک داستان» بخش بعدی است که در آن زری نعیمی به نقد و بررسی ۱۰ رمان و مجموعه داستان معاصر فارسی پرداخته است. «آدم‌های عوضی» از پوریا عالمی، «از همان راهی که آمدی برگرد» نوشته فرشته نوبخت، «بازدم» اثر آنیتا یارمحمدی، «دیوار» از علیرضا غلامی، «هیچ وقت» نوشته لیلا قاسمی و «یه کار تر و تمیز» از مهناز کریمی کتاب هایی هستند که در این بخش مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.

در بخش «وقت شعر» که به قلم سایه اقتصادی نیا نوشته شده،  ۷ دفتر «شعر آویخته بر بال‌های پگاه» از نوشین بیات، «تا آخر دنیا برایت می‌نویسم» از علیرضا غلامی، «کسره» سروده علیرضا روشن، «هوای حوصله ابریست» از محمدرضا عبدالملکیان تحلیل شده اند.

در بخش معرفی کوتاه، ۱۶ کتاب جدید به اجمال معرفی و بررسی شده‌اند. نام کتاب هایی که در این بخش معرفی شده اند، به همراه مولف شان به این ترتیب است:

«نژاد، قوم و ملّت در ایران» از محمد رحمان‌زاده هروی؛ «زمینه‌ها و علل قیام بردگان زنگی» از عبدالله مظاهری؛ «ستارخان و جنبش مردم غیور تبریز» از عزت‌الله فولادوند؛ «روزگار بی قراری: مازندران و گرگان در اشغال ارتش سرخ» از مصطفی نوری؛ «یاد گذشته و اندیشه آینده» از «محمدعلی موحد؛  ما و پاریس» از امیرسعید الهی؛ «گفت‌وگو با جلال ستاری» از ناصر فکوهی؛ «انگار همین دیروز بود...» از رضا سرلک؛ «دروغ و نقش ان در دین و دنیای ما» از مهدی بازرگان.

آخرین یادداشت این شماره مجله مذکور نیز مطلبی به قلم کاوه بیات به یاد خسرو شاکری، تاریخ‌نگار فقید است  و آخرین مطلب جهان کتاب نیز مانند شماره های پیشین،   «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار است.

این شماره جهان کتاب با ۸۰ صفحه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر و در پیشخوان مطبوعات عرضه شده است.  

نظر شما