شناسهٔ خبر: 36228 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماجرای هنرمند مستعدی که سینما او را پس زد

فاطمه گودرزی با تاکید بر اینکه فکر نمی کردم دبیری یک جشنواره به این اندازه دشوار باشد گفت: با توجه به ارزش،گستردگی و زیبایی موضوع همکاری با این جشنواره را پذیرفتم و برایم تجربه بسیار خوبی هم بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست رسانه ای نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر صبح شنبه ۱۷ مرداد در پردیس چارسو برگزار شد. در ابتدای این نشست فاطمه گودرزی دبیر این دوره از جشنواره ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: همیشه با خبرنگاران ارتباط خوبی داشته ام و می دانم که کار حساسی دارند.

وی سپس در مورد همکاری‌اش با این جشنواره گفت: با توجه به ارزش، گستردگی و زیبایی موضوع همکاری با این جشنواره را پذیرفتم. گرچه هرگز چنین تصوری از سختی کار یک دبیر نداشتم اما با وجود سختی‌های بسیاری که داشت تجربه ارزنده‌ای برای من بود.

این بازیگر محبوب سینما در بخش دیگری از این مراسم در مورد هیات‌های داوری و انتخاب این جشنواره اظهار داشت: هیات انتخاب و داوران بخش عکس یکسان و شامل بودند که شهاب الدین عادل، فرزاد هاشمی و گوهردشتی بودند. اما در بخش فیلم هیات انتخاب را مهدی یارمحمدی، علی اعلایی، پریوش نظریه، ماهایان پطروسیان و مرجان اشرفی زاده تشکیل می‌دادند و پوران درخشنده، رویا تیموریان و محمد آفریده داوران بخش نهایی این بخش بودند.

وی سپس در ادامه سخنان یکی از اصحاب رسانه حاضر در این مراسم در خصوص آفت باند بازی به دلیل حضور هنرمندان در جایگاه دبیری جشنواره ها گفت: من تا کنون استقلال خود را حفظ کرده‌ام و هرگز عضو باندی نبوده‌ام و این مسئله بیشتر در جشنواره های دولتی اتفاق می‌افتد اما در اینجا ما تمام تلاش خود را برای پرهیز از این مسئله کرده ایم.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران با تاکید بر اینکه این جشنواره به شکل کاملا خصوصی و بدون کمک‌های دولتی برگزار می‌شود‌، درباره تعدد جشنواره‌های هنری در ایران و این پرسش که چرا جشنواره فیلم «مادر» به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره فیلم پروین اعتصامی برگزار نمی‌شود‌، توضیح داد: در  تمام دنیا جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و حتی در بعضی کشورها هر روز جشنواره دارند و هیچ کسی هم معترض نیست و تازه خوشحال هستند که هر روز بهانه ای برای جشن گرفتن دارند. ضمن اینکه من اعتقادی به ادغام این دو جشنواره ندارم چون جشنواره پروین اعتصامی جشنواره «زنان» است و فیلم‌های بلند در آن اکران می‌شود؛ اما جشنواره ما با موضوع «مادر» و ویژه عکس و فیلم‌های کوتاه است.

دبیر جشنواره فیلم «مادر» درباره نتایج و اهداف این جشنواره در عرصه سینمای بدنه گفت: قبل از اجرای این جشنواره نباید به قضاوت آن نشست اما معتقدم که هر آنچه که در توان داشتیم برای هرچه بهتر شدن آن آنجام داده ایم. این جشنواره و بسیاری از جشنواره های دیگر کمک می کنند تا استعدادهای جدید شناسایی شده و دیده شوند و این بزرگترین کار ما و تفاوت ما با جشنواره هایی است که فیلم های بلند را به نمایش در می آورند.

گودرزی درباره حمایت این جشنواره از آثار برگزیده برای اکران در بخش «هنر و تجربه» گفت: هنر و تجربه، اتفاق بسیار خوبی است که در سینمای ایران افتاده و من تا کنون چند اثر خوب را در این بخش دیده‌ام و ما هم صمیمانه دوست داریم که امکان دیده شدن و ارائه آثار برگزیده جشنواره «مادر» را در این بخش فراهم کنیم؛ اما باید بگذاریم تا جشنواره تمام شود و مذاکرات ما هم پیش برود. هرچند نهایت تلاشمان را می‌کنیم‌، نمی‌دانم چقدر موفق خواهیم شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه جشنواره که عموماً استقبالی نمی شود، گفت: ما نیز با اطلاع از این مطلب اقدام به ثبت نام برای کارگاه ها کردیم که اگر استقبالی در این زمینه نشد برگزاری کارگاه را کنسل کنیم که خوشبختانه علاقه مندان بسیاری برای حضور در این کلاس ها ثبت نام کرده اند.

وی درمورد موضوع و مدرسان این کارگاه‌ها هم تشریح کرد: تدوین در سینما توسط خرقه پوش و کارگردانی سینما توسط شهرام مکری ارائه خواهد شد و امیر پوریا هم نقش مادر در سینما را بررسی خواهد کرد.

بازیگر فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» درباره برگزاری بزرگداشت در این جشنواره تصریحکرد: برای بخش بزرگداشت این جشنواره تعدادی از بزرگواران عرصه سینما را در نظر داشتیم که از آن جمله خانم ژاله علو بود اما بسیاری از این اشخاص به دلایل مختلف امکان حضور در مراسم را نداشتند. به عنوان مثال خانم علو گفتند که دو سال است از خانه بیرون نیامده‌اند و نمی‌توانند در این مراسم شرکت کنند  ما به فکر راهکاری هستیم که بتوانیم شرایط مناسبی برای حضور این افراد فراهم کنیم.

دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم و عکس مادر در پاسخ بر سوال برخی خبرنگاران از جمله خبرنگار شبستان مبنی بر دلیل عدم توجه به کلیه اثار سینمای ایران که با این موضوع ساخته شده‌اند در بخش جنبی این جشنواره گفت: در این جشنواره هم مانند بسیار دیگری از جشنواره ها با محدودیت‌های مختلفی مانند مدت زمان برگزاری و مسائل مالی روبرو بودیم و بنابراین کاملا سلیقه ای چهار اثر سینمایی بلند را برای اکران در آخرین ساعات هر روز انتخاب کرده ایم اما اصولا این جشنواره به فیلم‌های کوتاه اختصاص دارد.

وی در پایان سخنانش در مورد تاریخ برگزاری این جشنواره گفت: «جشنواره به صورت رسمی از ساعت ۶ بعدازظهر روز ۲۵ مرداد آغاز به کار می‌کند و در روزهای بعد، از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۴ کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود. از ساعت ۱۴ تا ۲۲ نمایش فیلم‌های کوتاه را خواهیم داشت و ساعت ۲۲ تا ۲۴ نیز فیلم‌های بخش جنبی روی پرده می‌رود.

 

ماجرای هنرمند مستعدی که سینما او را پس زد

 رویا تیموریان داور و عضو شورای سیاست گذاری این جشنواره هم از دیگر حاضران در این جلسه بود که در خصوص پاره ای از مسائل توضیحاتی داد.

وی که به نظر می رسید تمایل زیادی به گوشزد کردن برخی مسائل به خبرنگاران دارد، در بدو سخنانش گفت:‌ امروز روز بزرگی است، زیرا خبرنگاری کار بزرگ و پرمسئولیتی است. به اعتقاد من خبرنگاری یک رسالت بزرگ است که گاهی کمرنگ می‌شود.

این هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر سپس درباره حضورش در جشنواره فیلم و عکس مادر گفت: وقتی پیشنهاد حضور در جشنواره و همکاری با خانم گودرزی به من شد با توجه به آشنایی و علاقه ای که به وی داشتم و علاقه ام به کار برای افراد مقدسی چون مادر پذیرفتم.

تیموریان با تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره ای با نام مادر، درباره آن گفت: اختصاص جشنواره‌ای به موضوع مادر یک پیشنهاد به سینمای ایران و حرکت تازه‌ای در سینمای ایران است و به ما یادآور می‌شود که در لابه‌لای جشنواره‌های رنگینی که برگزار می‌شود، جایگاه مادر را فراموش نکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نتیجه برگزاری جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: من معتقدم نتیجه کار هنری ده بیست سال بعد معلوم می‌شود، همچنان که جوانان مستعدی مانند شهرام مکری و مجید برزگر پس از سال‌ها به عنوان چهره‌های با استعداد فیلمسازی معرفی شدند. کشف استعدادهای جوان از مهمترین اهداف هر جشنواره‌ای در هر جای دنیا است و این جشنواره هم در همین راستا حرکت می کند بنابراین اگر حتی ما بتوانیم یک فیلمساز با استعداد را در این جشنواره کشف کنیم بدون شک به هدف خود رسیده‌ایم. به هرحال نیروهای تازه نفسی باید به سینما بیایند و با ایده  های جدی خود و تجربه ما این امر را محقق سازند.

تیموریان با اشاره به همکاری بیست و چند ساله‌اش در جشنواره‌های مختلف، یادآور شد: هدف من برای حضور در هر جشنواره‌ای، کشف نیروهای جوان و وارد کردن آنها به حیطه حرفه‌ای است. حتی در پاره ای از موارد شرط حضورم در آن جشنواره را حمایت آموزشی از برگزیدگان توسط برگزار کنندگان قرار داده ام که البته متاسفانه بسیار دیده‌ام که آن جشنواره به تعهدات خود عمل نکرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: گرچه به یاد می آورم که در یکی از سالهایی که داوری جشنواره‌ای را به عهده داشتم جوان مستعد کردی را شناسیی کردم و شخصا تلاش کردم تا وی را که یک استعداد ویژه بود به دفاتر سینمایی مختلف معرفی کنم اما متاسفانه هرچه تلاش کردم او را نگه دارم اما سینما وی را پس زد، شاید فکر می کردند که جایشان را تنگ می کند.

رویا تیموریان بازیگر سینما و تئاتر و عضو شورای سیاست‌گذاری اولین جشنواره فیلم «مادر» در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر کم اثر بودن بسیاری از جشنواره‌های برگزار شده در کشور گفت: باید بپذیریم که متاسفانه در این سال‌ها افول کرده‌ایم و گاهی یک فیلم متوسط در حد یک اثر برجسته دیده می‌شود. ما در بسیاری از آثار با شلختگی و فقدان زیبایی شناسی روبرو هستیم و سینمای ما با تعارف و قربان صدقه رفتن و زیر فرش کردن معایب مواجه است. از سوی دیگر هیچ مشخص نیست سیاست سینمای سال جاری چیست؟ نمیدانیم باید در چه فیلمی بازی کنم تا اکران بگیرد،  من از شما خبرنگاران می پرسم آیا وقتی فیلم‌های ما اکران نمی‌شود باید به خانه‌های خود برویم!؟

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم و عکس مادر در ادامه درباره عدم حضور برخی فیلم های مهم و تاثیر گذار درباره مادر در بخش جنبی این جشنواره گفت: فیلم سینمایی «برف» و یا «دختری از آسمان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی که تقریبا اولین فیلم درباره مادر شهید است و بنده نقش آن را بازی کرده ام و یکی از همین فیلم‌های مهم درباره مادر است، می‌توانست در جشنواره باشد اما نیست. در واقع محدودیت زمان اجازه حضور خیلی از فیلم ها را از ما گرفت وگرنه هیچ غرضی در این بین نبوده است.

وی تصریح کرد:‌داوری در ابتدا تخصص و سپس سلیقه است. در این جشنواره فیلم‌های بسیار خوبی راه یافته اند که کار قضاوت را بسیار سخت و رقابت را نزدیک کرده اند که بنابراین سلیقه هم در نتایج موثر خواهد بود.

در این نشست که در پردیس سینمایی «چهارسو» برگزار شد، مجید بهرامی مدیر موسسه «نیلافرهنگ» به عنوان برگزار کننده این جشنواره توضیحاتی درباره همکاری این موسسه در برگزاری جشنواره‌های هنری ارائه کرد و گفت: این جشنواره شروع کلید زدن اتفاقات خوبی برای فیلمسازان جوان است که نمی‌توانند در جشنواره‌های دیگر آثار خود را به نمایش بگذارند.

 

آمار و بخش‌های مختلف جشنواره

همچنین پویان‌فر مدیر اجرایی این جشنواره نیز توضیحاتی را درباره آثار شرکت کننده در آن ارائه کرد و افزود: سه ماه پیش فراخوان جشنواره منتشر شد که در پی آن حدود ۴۰۰ فیلم و بیش از ۶۰۰ عکس به ما رسید. در نهایت ۲۳ فیلم مستند ، ۳۸ فیلم داستانی‌،۱۲ انیمیشن ‌، ۶ فیلم تجربی‌ برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند. ضمن اینکه در کنار این ۸۳ فیلم یک فیلم هم نمایش ویژه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در بخش جنبی چهار فیلم بلند «مادر» علی حاتمی،«من ترانه ۱۵ سال دارم» رسول صدرعاملی،«گیلانه» رخشان بنی‌اعتماد و«به همین سادگی» رضا میرکریمی اکران می‌شود که فیلم «به همین سادگی» با تدوین جدید نمایش داده خواهد شد.

در این نشست که همزمان با روز خبرنگار برگزار شد‌، فاطمه گودرزی (دبیر جشنواره)، رویا تیموریان (عضو شورای سیاست گذاری و داوری جشنواره)، میثم پویانفر (دبیر اجرایی)، محمد بهرامی (مدیر موسسه نیلافرهنگ) و سپیده حیدرآبادی (مدیر روابط عمومی) حضور داشتند.

نظر شما