شناسهٔ خبر: 36243 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یک جایزه ویژه در لوکارنو به مستند «وطن: عراق سال صفر» رسید

چهارمین فیلم عباس فاضل کارگردان عراقی-فرانسوی جایزه منتخب انجمن فیلم‌ های مستند را از آن خود کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فیلم مستند «وطن: عراق سال صفر» به کارگردانی عباس فاضل کارگردان عراقی-فرانسوی برنده جایزه منتخب انجمن فیلم‌های مستند (Doc Alliance) شد.

این انجمن متشکل از نمایندگان هفت جشنواره معتبر فیلم‌های مستند اروپایی است که امسال جایزه خود را برای اولین بار در جشنواره فیلم «لوکارنو» اهدا کرد. فیلم فاضل که بیش از ۵ ساعت است از دو بخش تشکیل شده که بخش اول به دوران قبل از حمله آمریکا به عراق و بخش دوم به دوران پس از جنگ می پردازد.

عباس فاضل کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد عراقی در استان بابل عراق به دنیا آمد. او در ۱۸ سالگی به فرانسه مهاجرت کرد و در دانشگاه سوربون به تحصیل در رشته سینما تا مقطع دکترا  پرداخت. در ژانویه ۲۰۰۲ با پاسپورت فرانسوی به عراق بازگشت و فیلم مستند «بازگشت به بابل» را ساخت. یکسال بعد در فوریه ۲۰۰۳ وقتی زمزمه های جنگ شروع شد، او دوباره به عراق آمد تا از خانواده و دوستانش فیلم بگیرد و از آنها در مقابل خطرات جنگ حمایت کند. بعد از شروع جنگ او دومین مستند تاریخی خود یعنی «ما عراقی ها» را ساخت. او در سال ۲۰۰۸ سومین کارش که یک فیلم سینمایی به نام «طلوع دنیا» بود، تولید کرد. فاضل «وطن: عراق سال صفر» را در سال ۲۰۱۵ ساخت که خیلی زود راه خود را در جشنواره های بین المللی باز کرد.

فاضل که اکنون در فرانسه زندگی می کند درباره احساساتش نسبت به سرزمین مادر اش می گوید: هنجارها و ارزش ها در کشور من وارونه شده اند. همیشه از خودم می پرسم که اگر در عراق می ماندم چه اتفاقی برایم می افتاد؟

فیلم «وطن» فاضل پیش از این جایزه در جشنواره فیلم سویس (Swiss Vision Du Reel) برنده جایزه بهترین فیلم سینمایی شد.

نظر شما