شناسهٔ خبر: 36251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نسخه‌ای نادر به خط ملاصدرا در کتابخانه ملی

«رسالات فلسفی و اشعار فارسی و عربی» به خط صدرالدین شیرازی از جمله نسخه‌‌های نادر کتابخانه ملی است که در گنجینه این کتابخانه نگهداری می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کتابخانه ملی گنجینه‌ای عظیم از نسخ خطی را در خود جای داده است که دیدن هر کدام از آنها لطفی دارد. از جمله نسخ خطی نادر و نفیس این کتابخانه نسخه خطی مجموعه‌ «رسالات فلسفی و اشعار فارسی و عربی» به خط صدرالدین شیرازی، ملاصدرا، است که در ۳۹۴ صفحه تألیف شده و به شماره نسخه‌ ۱۹۱۶۴ در گنجینه‌ نسخ خطی و نادر کتابخانه ملی به ثبت رسیده است .

این مجموعه نفیس گزیده‌ای از اشعار عرفانی و فلسفی شعراء و فلاسفه مختلف از جمله وصایایی از کتاب «الفتوحات ‌المکیه» محی‌الدین عربی، اشعاری از منطق الطیر عطار، انتخابی از «گلستان» و «بوستان» سعدی، اشعاری از «دفتر گلشن راز» شبستری، اشاراتی به «رساله وجودیه» سید شریف جرجانی است که توسط این حکیم و فیلسوف ایرانی قرن یازدهم هجری نوشته شده است.

گزیده‌ای از اقوال حکما و مباحثی در تبیین فایده‌ تأویل‌های قرآن از دیگر بخش‌های این نسخه خطی نفیس است که ملاصدرا در متن و حاشیه آن از اشعار فلسفی شاعران مختلف از جمله سیدمحمد نوربخش، محمد غزالی، شیخ‌ اوحدی، مولانا، خاقانی، نظامی، سنایی غزنوی، سعدالدین هموی، شیخ مغربی، عمر‌ خیام، شیخ بایزید، جنید، جمال‌الدین عبدالرزاق، اسدی توسی و سعدالدین هروی بهره برده است.

تاریخ کتابت این نسخه ۱۰۰۴ هجری قمری است و بخش‌هایی از آن نیز به درخواست ملاصدرا به قلم میرداماد نوشته شده است. کتابخانه ملی چند سال پیش نسخه‌ای از این اثر را منتشر و در بیست و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرده است.

نظر شما