شناسهٔ خبر: 36269 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از توقیف رسانه‌های منتقد توافق

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با انتقاد از سمت گرفتن منصوبین محمد رضا رحیمی در دولت گفت: متن برجام مقدس نیست که مطبوعات منتقد به آن را توقیف می‌کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان صبح امروز در محل دفتر این انجمن برگزار شد.

در این نشست خبری سید نظام الدین موسوی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان ضمن تبریک روز خبرنگار و بیان این مسئله که بهانه نامگذاری روز خبرنگار با سخت و زیان‌آور بودن این حرفه عجین است، به موضوع محوری کشور یعنی توافق اتمی ژنو اشاره کرد و گفت: زحمت عزیزان تیم مذاکره کننده بر هیچ کس پوشیده نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری عاقبت این مذاکرات هر چه که باشد اجر آنها و تلاش شبانه روزیشان ماجور است.

موسوی ادامه داد: در این مذاکرات ما با گروه‌هایی مواجه بودیم که از نظر تکنیکی و سابقه و تجربه مذاکره از ما جلوتر بودند و صحبت کردن با آنها درایت خاصی می طلبید. البته ما نمی گوییم که آنها قدرت فاتح هستند اما تجربه آنها قابل توجه است و مواجهه تیم ما با آنها نیز کار ارزنده‌ای است.

توافق هسته‌ای تنها حاصل تلاش تیم فعلی نیست

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا نتیجه مذاکرات کاملا مورد تایید است و خواسته‌های کشور را تامین می‌کند یا خیر، گفت: سوال ما این است که آیا این مذاکرات را باید تنها حاصل تلاش دو ساله اخیر در کشور بدانیم؟ ما منکر زحمات کشیده شده در این ۲۲ ماه نیستیم اما مسئله مذاکرات و فرایند آن حاصل تجربه بیشتر ۱۰ ساله نظام است و عناصر زیادی در این راه زحمت کشیدند و حتی برای آن هم شهید هم داده‌ایم و ایران نخستین کشوری است که این اتفاق (تقدیم شهید) برایش روی می‌دهد.

موسوی گفت: در کنار این مسئله تحریم‌های سنگینی هم متحمل شده‌ایم اما حاصل آن این شد که توانستیم به ۱۹ هزار سانتریفیوژ برسیم، مرکز آب سنگین اراک را راه اندازی کنیم، فوردو را تاسیس کنیم و میزان غنی سازی را از ۳ و نیم درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

موسوی ادامه داد: مذاکرات در بستر یک اقتدار ملی پدید آمد و مدیون تلاش تیم قبلی و جدید مذاکره کننده و شهدای هسته‌ای است. کسی نباید ادعا کند که تنها با استفاده از قدرت صرف چانه‌زنی توانسته آن را جلو ببرد. مگر می‌شود با دست خالی پای مذاکره نشست؟ اصلا کدام معامله گر با دست خالی به ما نگاه می‌کند؟ طرف طماع ما تا در دست ما عناصر اقتدار را نبیند مواجه درستی هم با ما نخواهد داشت و امتیازی هم به ما نمی‌دهد به همین خاطر کنار گذاشته عقبه مان در مذاکرات و ربط دادن آن با چانه زنی و تکنیک صرف مذاکره بی انصافی است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی مبنی‌بر بی تاثیر بودن تحریم‌ها بر کشور گفت: اگر برجام هم نبود تحریم ها دیگر بیش از این توان حرکت نداشت.

می‌خواهند سر و ته توافق ژنو را به هم بیاورند

وی در ادامه به موضوع فرایند تصویب توافق نامه ژنو اشاره کرد و گفت: همانطور که طرف مقابل هم تاکید دارد این توافق‌نامه باید در فرایند قانونی تصویب شود. اما در داخل کشور برخی به شکلی موضع می‌گیرند که انگار هیچ نهادی نباید به این مسئله وارد شود. با این وجود مطابق قانون اساسی تمام عهدنامه‌هایی که میان کشور با سایر کشورها امضاء می‌شود باید در مجلس مسیر قانونی‌اش را طی کند. جدای از این باید شورای عالی امنیت ملی هم به این مسئله وارد و آن را بررسی کند.

موسوی افزود: اخیراً دیده‌ام که برخی می‌گویند قطعنامه ۵۹۸ هم در مجلس تصویب نشد، غافل از اینکه قطعنامه‌ها معمولاً از سوی طرف سومی صادر می‌شود و ما تعهدی در برابر اجرایش نداریم اما برجام مسئله ای است که آن را پذیرفته‌ایم و اجرایش برای ما تعهد آور است.

وی در همین زمینه به متن منتشر شده از برجام اشاره کرد و گفت: کسانی که می خواهند ماجرای این توافقنامه را سرهم بیاورند مطمئن باشند به کشور خدمت نمی‌کنند باید اجازه داد تا کارشناسان این متن فنی را بررسی کنند. رهبر انقلاب نیز عنوان کردند که ایرادی ندارد این فرایند مذاکره طول بکشد، مگر مذاکرات امریکا و روسیه درباره پیمان منع گسترش صلاح های اتمی چندین سال زمان نبرد تا تصویب شود؟

موسوی ادامه داد: ما به تیم مذاکره کنندمان اعتماد داریم اما خود آنها هم گفته‌اند که احتمال خطا هست. شاید برخی مسائل دیده نشده باشد، کما اینکه به دشمن هم اعتماد نداریم. در مسئله توافق قبلی هم ابتدا سعی کردند یک پیروزی بزرگ را القا کنند اما بعدا خود تیم هسته‌ای پذیرفت که متن منتشر شده تنها یک چرک نویس است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

قرار ما برای توافق هسته‌ای این نبود

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه با انتقاد از چکیده ارائه شده از برجام توسط وزارت امور خارجه به رسانه‌‌ها گفت: ما بر اساس این متن از برخی خطوط قرمز رد شدیم، قرار ما به لغو تحریم ها به صورت یکجا بود اما در این متن تحریم‌های امریکا لغو نمی شود بلکه متوقف، تعدیل و یا برای لغوشان تلاش می شود.

وی افزود: برخی از تحریم های اروپایی نیز بعد از ۸ سال از بین می رود، مانند بخشی از تحریم‌های مرتبط با سوئیفت. قرار ما این نبود، اینها مسائلی است که برای ما بی اعتمادی به وجود می آورد و در مقابل برخی ها می‌گویند که باید آنها را بدون هیچ مسئله‌ای بپذیریم. در مسئله موشکی در قطعنامه شورای امنیت آمده است که ایران به سمت طراحی موشک‌هایی که می‌تواند کلاهک های اتمی حمل کند، نرود. این طراحی چه مفهومی دارد؟ به طور مشخص ایران و غرب دو تعریف جدا از هم دارند که باید صریحاً و بر مبنای حوصله و صبر آن را تشرح داد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه با انتقاد از نحوه مواجهه با رسانه‌های داخلی در زمینه مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: به باور من ما در این مسئله بسیار ضعیف عمل کردیم. از نحوه به همراه بردن رسانه‌ها که در موارد بسیاری در این زمینه همکاری نشد و به رسانه‌ها هزینه بالایی تحمیل شد تا ایجاد کانال‌های نادرست انتقال خبر که رسانه‌ها را مجبور به گرفتن اخبار از منابع غربی می‌کرد و ممکن بود در دام جنگ روانی آنها بیفتیم.

موسوی تأکید کرد: به باور ما تیم رسانه‌ای کشورمان باید مورد اعتماد تیم مذاکره کننده می‌بودند، اما اینگونه نشد. روزی که محورها و چکیده برجام از سوی وزارت خارجه به دست رسانه ها رسید با تعجب و تاسف دیدیم مطالب منتشر شده در آن با برجام تفاوت اساسی داشت. سوال ما این است که کجای متن برجام از عبارت تحریم ظالمانه استفاده شده است؟ من فکر می‌کنم تیم مذاکره کننده می‌بایست برنامه جامعی برای انتقال اطلاعات می داشت و به این باور می رسید که اگر به رسانه های خودی اطلاعات ندهد آنها در جنگ روانی دشمن گرفتار می شوند.

توقیف ۹ دی غیر قانونی است

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به مسئله صبوری و حوصله دولتمردان در برابر رسانه‌های منتقد اشاره کرد و گفت: بعد از مسئله توافق جریاناتی در کشور انتقادات فنی و حقوقی به این مسئله داشتند که در همین زمینه اخیراً هفته نامه ۹ دی توقیف شد. شاید ادبیات نقد این هفته نامه تند بوده اما نقد آن حقوقی و فنی بوده است. این مسئله چه ایرادی دارد و چرا پاسخش توقیف است؟ توقیف ۹ دی بر اساس آنچه مدیر مسئول آن عنوان کرده غیر قانونی است و اگر بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی آن را توقیف کرده‌اند برای این کار رای دادگاه لازم است نه هیئت نظارت بر مطبوعات.

موسوی همچنین گفت: روزنامه‌های دیگر مانند کیهان هم موضع مخالفت منطقی با توافق نامه دارند. انقلاب را که زیر سوال نبرده‌اند. اگر کسی در رسانه‌ای تیم مذاکره کننده را متهم به خیانت کرد باید با آن برخورد شود اما انتقاد به مذاکره، انتقاد به اصول نظام نیست و نیازمند صبوری بیشتر دولت است.

وی ادامه داد: چطور در مسئله کرسنت گفتند هیچ رسانه‌ای حق ورود ندارد. مگر این قراردادی نبود که بر اساس اعلام وزیر فعلی ارشاد در آن موظف به پرداخت ۱۴ میلیارد دلار خسارت شده‌ایم؟ ما چطور ادعای شفافیت داریم و مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانیم اما اجازه نمی دهیم درباره این فساد صحبت شود؟ حاصل این مسئله این شد که ما در آستانه محکومیت در این پرونده در دادگاه لاهه هستیم.

اصولگرایان پیشرو مبارزه با فساد دولتی بوده‌اند

موسوی تصریح کرد: اگر اجازه می‌دادند تا رسانه ها به این مسئله وارد شوند و ابعاد آن را مطرح کنند برخی از عناصر داخلی محکوم در این پرونده محاکمه می شدند و قرارداد نیز در نهایت ملغی می شد. اما متاسفانه برخی مسئولانی که محل اتهام در همین قرارداد هستند در موضوعات دیگر اظهارنظر می کنند. شما ماجرای گم شدن دکل نفتی ۴۵ میلیون دلاری را با قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری کرسنت مقایسه کنید. در این مسائل برخی عناصر همین دولت و آقازاده های دولتی دست دارند. چه فرقی میان این دو قرارداد است؟ چرا اجازه به رسانه ها داده نمی شود تا معقول به آنها بپردازند؟

موسوی همچنین گفت: من بارها در دولت قبل به واسطه شکایت‌هایی دادگاهی شدم، چون معتقد بودم مبارزه با فساد بستر رسانه‌ای بدون نگاه سیاسی می خواهد، اما در این دولت درباره مهدی هاشمی و محکومیت آن چقدر غوغاسالاری شد؟ درباره محکومیت آقایان رحیمی و بقایی هم می‌گویند اصول گرایان توضیح دهند، در حالی که اصول گرایان جلودار مسئله محکومیت آنان بودند و حالا هم شاهدیم که منصوبین ایشان در همین دولت مسئولیت می گیرند. به نظرم دولت محترم باید دست از برخورد سیاسی با مطبوعات بردارد و مدیران میانی دولت نیز با حوصله بیشتری با منتقدان روبرو شود.

حمایت از اهالی رسانه گاهی معکوس است

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان در بخشی دیگری از این نشست خبری به مقوله صنفی خبرنگاران اشاره کرد و گفت: ما دوست داشتیم دولت کمک کند تا رسانه‌ها بتوانند نقش فعال‌تری در منطقه ایفا کنند اما هیچ حمایتی در این حوزه نشد و حتی گاه حمایت‌ها روند معکوس به خود گرفت. در موضوع بیمه خبرنگاران هم فرمول‌های ارائه شده در معاونت سعی در حل این مسئله داشت. اما در نهایت این مسئله حل نشد و قوانین و دستورالعمل های بی‌مبنا روی کار آمد که بر مبنای آن بسیاری از رسانه‌های بزرگ کشور عملاً قادر به تامین بیمه خبرنگاران خود نیستند.

در بخش پایانی این نشست خبری موسوی در پاسخ به سوالی درباره توقیف هفته نامه ۹ دی گفت: ما با این برخوردها مخالفیم و آن را ناشی از فضای سیاسی بسته کشور می‌دانیم. اگر در رسانه‌ای به مبانی دینی و انقلاب خدشه وارد شد و توهین مستقیم به فردی انجام گرفت باید با او برخورد قانونی انجام شود اما اینکه چیزهایی را دستمایه توقیف کنیم که غلط است پذیرفته نیست.

موسوی ادامه داد: سوالم این است که در کدام یک از کشورهای طرف مذاکره با ایران رسانه منتقد مورد توقیف قرار گرفت؟ مگر این قرارداد(برجام) مقدس است؟ در مورد ماجرای کرسنت هم گفتند که مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود دارد اما بعدا دیدیم مطلب به شکل دیگری است. اینکه هر دولتی امور جاری خود را خط قرمز معرفی کند اشتباه است. دولت قبل هم می‌گفت به مسئله مسکن مهر وارد نشوید، حتما این دولت می‌گوید درباره برنامه ششم توسعه هم صحبت نکنید. نمی‌دانم آقای وزیر ارشاد چطور در مسئله ممیزی کتاب شعار دیگری می‌دهند اما در مسئله توقیف و لغو امتیاز مطبوعات اینگونه عمل می‌کنند.

نظر شما