شناسهٔ خبر: 36273 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

امپراتوری عثمانی (عصر متقدم 1300 تا 1600)

عثمانی مطالعه‌ی تاریخ عثمانی، علاوه بر تعمیق آگاهی ما از تاریخ جهان اسلام، می‌تواند به شناخت بهتر تاریخ ایران مخصوصا پس از دوران مغول یاری رساند. خاصه اینکه، در این دوره از تاریخ ایران، فرصت شکل‌گیری و تداوم حکومت صفویان پیش آمد و این حکومت و جانشینان آن حدود چهارصد سال با امپراتوری عثمانی تماس مداوم داشتند.

امپراتوری عثمانی (عصر متقدم ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰)

خلیل اینالجق

مترجم: کیومرث قرقلو

ناشر: انتشارات بصیرت

تعداد صفحات: ۴۴۶ صفحه

قیمت: ۲۸۰۰۰ تومان

 

این کتاب از حیث زمانی، تاریخ امپراوری عثمانی را در فاصله‌ی اواخر سده‌ی ۱۳ تا اواخر سده‌ی ۱۷ پوشش می‌دهد. در سراسر متن، کوشش شده است جنبه‌های گوناگون تاریخ امپراتوری عثمانی در این دوره‌ی طولانی توسعه‌ی ارضی و تحول تشکیلاتی، مورد توجه قرار گیرند. بنابراین، طیف وسیعی از مباحث تاریخی در قالب ۲ بخش و ۱۹ فصل در متن مطرح شده‌اند و در مورد آنها، به شیوه‌ای روشن و قابل فهم، با پرهیز از پیچیدگی و تطویل، بحث شده است. مطالعه‌ی این کتاب می‌تواند هم به درک بهتر تاریخ تحولات ایران در محدوده‌ی زمانی فوق کمک کند وهم به عنوان مقدمه‌ای برای شناخت تحولات ادوار آتی تاریخ امپراتوری عثمانی که مصادف با دوران ضعف و زوال آن بود، مورد استفاده قرار گیرد. نویسنده‌ی کتاب، استاد ممتاز تاریخ عثمانی در دانشگاه شیکاگو و در حال حاضر استاد دانشگاه بیلکنت در آنکارا است. تاکنون، مقالات و کتاب‌های متعددی از او به زبان‌های گوناگون راجع به تاریخ تحولات امپراتوری عثمانی به انتشار رسیده است.

چاپ دوم این کتاب شامل  دو بخش کلی با عناوین؛ «بخش نخست: طرح کلی تاریخ عثمانی ۱۳۰۰-۱۶۰۰» و «بخش دوم: حکومت» است. ۱۹ فصل این کتاب عناوینی مانند «ادوار تاریخ عثمانی»، «خاستگاه‌های حکومت عثمانی»، «دوران فترت و بازیابی قدرت»، «تلقی عثمانیان از حکومت و نظام طبقاتی»، «دیوان ایالات و نظام تیمار»، «فرهنگ عامه و طریقت‌های متصوفه» و غیره می‌شود.

نظر شما