شناسهٔ خبر: 36304 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم رونمایی تاریخ اندیشه جدید ایرانی برگزار شد

جلسه رونمایی از کتاب «تاریخ اندیشه جدید ایرانی» توسط نشر و پژوهش شیرازه برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ جلسه رونمایی از کتاب «تاریخ اندیشه جدید ایرانی» نوشته‌ی فرامرز معتمد دزفولی، توسط نشر و پژوهش شیرازه در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. 

کتاب تاریخ اندیشه جدید ایرانی دوره ایی از تاریخ ایران را در بر می گیرد که در واقع شروع انقلاب مشروطه و تاسیس پارلمان و اولین جایگاه قانون گذاری در ایران می باشد .

رونمایی تاریخ اندیشه

در ابتدای جلسه خانم زیبا جلالی نایینی درباره‌ی تلاش‌های فرهنگی نشر و پژوهش شیرازه در تشکیل دادن مجموعه جدیدی بنام اندیشه جامعه مدرن توضیح دادند که در حقیقت  یک مجموعه میان رشته ایی است که با رویکرد نقد سعی دارد چالشهای اساسی جامعه را در چشم اندازی نوین  تشریح کند.

در ادمه مولف کتاب آقای فرامرز معتمد دزفولی با اشاره به اینکه ۱۰۹ سال از ۱۴ مرداد روز مشروطه می گذرد، به معرفی کتاب پرداختند.  وی با تاکید بر این نکته که ایران عصر جدید بعد از این تاریخ شکل گرفت  گفت: «در گذشته اندیشمندانی داشتیم اما تحولات جدید و دیدن سفرنامه ها باعث می شود پرسشها فوران کند در خصوص غرب و بیشتر به خود بیاندیشیم و بیشتر به خود شناسی بپردازیم .»

وی همچنین گفت: «من تلاش کردم تحول تاریخ را جدلی میان ایده و عمل ببینیم.»

در ادامه سرکار خانم دکتر ملک زاده در خصوص روز مشروطه و قانون اساسی و متمم آن توضیحاتی را ایراد فرمودند.

در پایان  دکتر علی ططری، رییس اسناد ملی مجلس در خصوص ارتباط انقلاب مشروطه با انقلاب فرانسه توضیحاتی ایراد فرمودند. وی گفت «ایران در آسیا دومین کشوری است که پارلمان را در سال ۱۹۰۶ میلادی تاسیس کرده و در منطقه قبل از عثمانیها پارلمان در ایران تشکیل شده و این افتخار بزرگی است .»

رونمایی

نظر شما