شناسهٔ خبر: 36316 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از کتاب بانوان خوشنویس ایران در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی

مراسم رونمایی از كتاب بانوان خوشنويس ايران (از زينب شهده تا ام سلمه) روز شنبه در انديشگاه فرهنگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوري اسلامي ايران؛ این کتاب که به تاليف طاهره ملامحمد و پیرامون مجموعه های خطی از دوره صفویه تا کنون که توسط بانوان ایرانی به رشته تحریر درآمده است منتشر شده به شرح زندگانی این خوشنویسان نیز پرداخته است.
در این جلسه ایرج نعمایی عالی، خوشنویس و مدرس دانشگاه با اشاره به جایگاه زنان در عرصه هنر گفت: متاسفانه در طول تاریخ نگاه به زن اصولا نگاهی غیر هم سطح با مردان بوده است و همین امر باعث آن شده که در بسیاری از حوزه ها، نقش زنان با توانایی های برابر، کم رنگ دیده شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هنر نیز از این مسئله مستثناء نبوده است. اما با همه این شرایط می بینیم که زنان با وجود همه این محدودیت ها، حداقل در عرصه خط نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری را ایفا می کنند و به جرات می توان گفت میراث خط خوش فارسی و عربی از زنانی مانند زینب شهده به امروز ما ارث رسیده است.
در ادامه اين نشست مولف کتاب به بیان برخی از سختی های نگارش این اثر پرداخت و گفت: متاسفانه عده ای از آثار خطی موجود در کشور به علت عدم رسیدگی صحیح در حال نابودی و بخشی از آنها نیز در حال خروج از کشور هستند.

به صورتی که در این کتاب مجموعه شش اثریی مطرح شده و یکی از این شش اثر توسط این کتاب به انتشار رسیده است که امروز می بینیم به کلکسیون داری امریکایی فروخته شده و میراث فرهنگی با صاحب این اثر در مبلغ مورد نظر به توافق نرسیده است. اما حتی مجموعه های زیادی که در اختیار میراث فرهنگی و یا کلکسیون دارهای شخصی موجود است برای اکثر مردم ناشناخته بوده و من به عنوان یک فرد علاقه مند به فرهنگ از جانبی و یک زن از جانب دیگر این مسئولیت را که همانا شناساندن این اوراق کم‌نظیر هنری بود، بر گردن خویش حس می کردم. البته در انتشار این کتاب با مشکلات زیادی نیز روبه رو بودیم. از جمله به خاطر رنگی بودن عکس ها، ناشری حاضر به انتشار نبود.
ملامحمد ادامه داد: البته پس از گذشت سه سال از تولید این اثر، عاقبت توانستم با ناشر قراردادی منعقد کنم و به توافق بر سر کیفیت چاپ کتاب برسم. حال پس از این انتشار، امیدوارم نه تنها این کتاب حوزه زنان، که کتاب های دیگر در این حوزه به دید عموم برسد و در کنار رفع نقایص آنها، تصور جنس دوم بودن زنان از جامعه ما رخت بربندد.
شایان ذکر است این کتاب که توسط نشر سمیرا به انتشار رسیده از بهمن ماه ۹۳ در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

نظر شما